صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال برای ارائه شناسنامه به شرط داشتن گواهی شنوایی

رئیس سازمان بهزیستی کشور از احتمال انعقاد تفاهم نامه با سازمان ثبت احوال برای ارائه شناسنامه به شرط داشتن گواهی شنوایی خبر داد.
همایش شکرانه سلامت شنوای امروز با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان سازمان بهزیستی در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد. 
در این مراسم انوشیروان محسنی بندپی  رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن قدردانی از تلاش افرادی که در طرح 10 ساله غربالگری شنوایی حضور داشتند، اظهار داشت: در این طرح 15 هزار ناشنوا، شنوا شدند اما یکی از عواملی که باعث تولد فرزند معلول می‌شود اختلالات ژنتیکی است که برنامه‌ریزی بیشتری می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه ناشنوایی یک نقص پنهان است، افزود: ناشنوایان مظلوم‌ترین گروه معلولان را تشکیل می‌دهند و اگر این اختلال قبل از سه ماهگی تا شش ماهگی تشخیص داده شود قابل درمان است. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیش از 50 درصد از معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی که با انجام آزمایشاتی قبل از ازدواج و بارداری قابل پیشگیری است.
محسنی بندپی ادامه داد: درسال 93، 63 درصد از نوزادان متولد شده شامل طرح غربالگری شنوایی شدند و این روند در سال 94 نیز ادامه داشت که طی آن دو هزار و 700 نوزاد قابل مداخله شناخته شدند که نیاز به جراحی، سمعک و خدمات توانبخشی داشتند.
وی با اشاره به اینکه در شب آخر تقدیم لایحه بودجه به مجلس 50 میلیارد تومان به اعتبارات سازمان بهزیستی کشور اضافه شد، افزود: بهزیستی ظرفیت دارد با بهره‌گیری از 22 هزار نیروی متخصص در امور پیشگیری پیش قدم باشد. بیش از 30 هزار کودک معلول در هر سال در کشور متولد می‌شوند و می‌توان با انجام چند آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری این تعداد را کاهش داد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: طرح غربالگری شنوایی تاکنون برای کودکان زیر دو سال انجام می‌شد اما بنا داریم در سال 95 پوشش این طرح را برای کودکان سه تا 5 سال نیز گسترش دهیم و همچنین تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ثبت احوال کشور منعقد کنیم که ارائه شناسنامه به نوزادان به شرط داشتن گواهی شنوایی باشد.