صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بهنام بهزادی مطرح کرد:

«وارونگی» سخت‌ترین فیلمی بود که ساختم

بهنام بهزادی گفت:رسیدن به یک بنای ساده در هر هنری دشوارترین کار است و «وارونگی» سخت‌ترین فیلمی بود که ساخته‌ام.

این کارگردان در نشست فیلم «وارونگی» 18 بهمن ماه در برج میلاد (کاخ جشنواره‌ی فجر،) درباره شکل‌گیری ایده اولیه این فیلم یادآور شد: سال‌ها پیش طرحی داشتم درباره دختری که به طور مستقل کار می‌کند و تعریف خودش را در شغلش می‌بیند و در کنار آن مسئولیت‌های دیگری هم دارد. این فیلم برای من اتفاقی یکباره نبود و جزئیات آن در بازنویسی‌ها به آن اضافه شد.
بهزادی درباره بازی‌های بازیگران در این فیلم نیز گفت: برای بازی‌ها در این فیلم کمی تمرین و دورخوانی کردیم و حتی گاهی به بازیگران می‌گفتیم چه کتاب‌هایی بخوانند و چه کارهایی بکنند تا کمک کنیم به نقششان نزدیک شوند. بازیگرهای این فیلم هم کسانی بودند که ترس مرا از بازیگر ریختند و فهمیدم بازیگر خوب چه نعمتی است.
کارگردان فیلم «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» درباره ویژگی این فیلم اظهار کرد: از روزی که سینما را شناختم، مشتاق بودم ببینم اساتید سینما چه می‌کنند که به مرزی از سادگی می‌رسند که در عین تاثیرگذاری ما متوجه هیچ تاکیدی از سوی فیلمساز نمی‌شویم. رسیدن به یک بنای ساده در هر هنری دشوارتری کار است و این فیلم نیز به همین دلیل سخت‌ترین فیلمی بوده که ساخته‌ام.
در این نشست که با حضور بازیگران و تدوین گر فیلم برگزار شد، سحر دولت‌شاهی درباره همکاری‌اش با بهنام بهزادی گفت: از لحظه‌ای که فیلمنامه را خواندم، درگیر آن بودم و شاید سخت‌ترین نقشی است که تا به حال بازی کرده‌ام. امسال سه فیلم متفاوت در جشنواره دارم اما فیلم «وارونگی» برایم عجیب بود.
علی مصفا نیز در سخنانی مطرح کرد: نکته عجیب در این فیلم شکل تمام شدن آن است. فیلم فرو رفتن ما در باتلاق را به خوبی نشان می‌دهد. ما همه در وضعیت ناگزیری گرفتاریم و با وجود اینکه مجبوریم آن را بپذیریم لبخند هم می‌زنیم. این نکته فیلم برایم جذاب بود اما تفاوت آن با نقش‌های قبلی را زیاد احساس نمی‌کنم، فقط تا به حال از من نخواسته بودند عصبانی شوم اما در این فیلم خواستند.
علیرضا آقاخانی دیگر بازیگر فیلم که در «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» با بهنام بهزادی همکاری داشته‌، درباره کم کاری خود در سینما گفت: در این باره به نوعی خودم مقصر هستم، فیلمنامه‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود قالبا تکرار نقش‌های قبلی است و من ترجیح می‌دهم نقش تکراری بازی نکنم.
در این نشست همچنین میثم مولایی تدوین‌گر فیلم «وارونگی» درباره این فیلم گفت: فیلم‌های دیگر قالبا تاکیدهای به خصوصی در تعریف قصه خود دارند اما در فیلم ساده‌ای که قرار نیست روی هیچ نکته‌ای یا شخصیتی تاکید کنیم،‌ مونتاژ کار خیلی سختی است در این فیلم هم با وجود تعدد پلان‌ها سعی کردیم این موضوع به چشم نیاید و تدوین دیده نشود.
در این نشست که فرانک آرتا به عنوان منتقد و شاهین امین به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند ، شاهین امین با اشاره به ساعت نمایش فیلم در یک بامداد و ساعت برگزاری نشست آن که آخرین نشست امروز بود‌، اظهار کرد: فیلم‌های آخر معمولا بدشانس هستند هم در اکران و هم در نشست، به آنها اجحاف می‌شود، می‌دانیم که مدیران جشنواره با حسن نیت تلاش می‌کنند اما می‌شود با نگاهی به تجربیات سال‌های قبل طوری برنامه ریزی کرد که شرایط فیلم دیدن در جشنواره محترمانه باشد.