صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یادداشت : کمیل طیبی - استاد دانشگاه

ضرورت توجه به بخش های مولد در بودجه 95

ما مجموعه‌ای از بخش‌های مولد در کشور داریم که درتنظیم  بودجه سال 95 باید به آنها توجه داشته باشیم. منظور از بخش‌های مولد بخش‌هایی است که ارزش‌افزوده بالایی دارند.حمایت دولت در قالب برنامه بودجه می‌تواند از طریق اختصاص تسهیلات به آنها باشد. این کار حتی منجر به خروج از رکود و افزایش توانایی این بخش‌ها برای پرداخت مالیات می‌شود. اقدام مهم دیگر دولت در بودجه تعدیل مالی آن دسته از فعالیت‌هایی است...
 که بازده مناسبی دارند مثل صنایع دارای تکنولوژی بالا. باید توجه داشت که تداوم انضباط مالی در بودجه از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی به دست می‌آید.
همچنین لازم است در برنامه بودجه واگذاری‌ها به صورت انتقال از بخش دولتی به بخش خصوصی باشد. تعدیل مقررات دست و پاگیر از دیگر برنامه‌های بودجه است. مقررات دست و پاگیری مثل تمرکز مالی در بخش‌های دولتی که باید این تمرکز مالی را تعدیل کرد. فعالیت‌های زیرساختی نیمه‌تمام مثل جاده‌ها، راه‌ها، ساختمان و... بخش مهم دیگر اولویت‌های سیاستی در بودجه است که تا زمانی که به این بخش‌ها رسیدگی نشود سایر بخش‌ها نیز دگرگون نخواهند شد. حل این مسائل نه‌تنها به درآمد دولت می‌افزاید بلکه به آن کمک می‌کند تا بهتر بتواند از پس مشکلاتی چون فرار مالیاتی برآید چرا که این موضوع بیش از هر چیز به رکود بخش‌های تولیدی در کشور یا مشکلات ناشی از آن برمی‌گردد.