صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فنلاندی‌ها بعد از تحریم، بازار ایران را به رقبا واگذار کردند

همکاری مشترک با نوکیا و آلکاتل

محمود واعظی ،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در دیدار با وزیر توسعه و تجارت خارجى فنلاند با مهم خواندن همکاری‌های حوزه ارتباطات در روابط اقتصادی دو کشور گفت: کشور ایران خواهان گسترش روابط دو جانبه با کشور فنلاند است. محمود واعظى در دیدار با وزیر توسعه و تجارت خارجى فنلاند با اشاره به سابقه همکاری هاى شرکت هاى خصوصى ایران و فنلاند گفت : روابط ایران و فنلاند از گذشته دارای سابقه فراوانی بوده است و در ماه‌های اخیر این روابط گسترش پیدا کرده است که این سفر در مقطع کنونی از نظر اقتصادی رویکرد تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد داشت. واعظی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن توضیح داد: آخرین مرحله این مذاکرات تا هفته آینده به تصمیم‌گیری نهایی خواهد رسید و تا سه هفته بعد از آن تمام تحریم‌های اقتصادی برداشته می‌شود؛ با این حال مذاکرات امروز ایران و فنلاند باید به گونه‌ای باشد که بعد از تحریم‌ها دو کشور بتوانند حرف‌های زیادی در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه ICT داشته باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: پتانسیل دو کشور در زمینه تعاملات در حوزه ارتباطات بسیار بالاست و دارای ریشه قدیمی است، اما با این حال تحریم‌ها باعث شد تا شرکت‌های فنلاندی دست از همکاری‌های گسترده خود بردارند و بازار ایران را به رقبای خود واگذار کنند؛ اما امروز فرصتی پیش آمده تا فصل جدیدی از روابط را بین دو کشور آغاز کنیم.

دکتر واعظی با اشاره به شرکت‌های معتبر فنلاندی که سابقه همکاری با ایران را دارند، عنوان کرد: نوکیا شرکت شناخته شده‌ای است که سابقه همکاری با ایران را در سال‌های دور دارد و امروز با همکاری‌های مشترک نوکیا با شرکت آلکاتل فرانسه مانیز می‌توانیم فعالیت‌های حوزه ارتباطی را با ورود این شرکت‌های معتبر به ایران ارتقا دهیم. وی با بیان اینکه حوزه ارتباطات ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است ،گفت: برنامه‌های زیادی را برای حوزه ICT ایران داریم که از شرکت‌های معتبر فنلاندی می‌توانیم دعوت کنیم تا در پروژه‌های مختلف این حوزه در کشور شرکت کنند. دکتر واعظی افزود: لازم به ذکر است به غیر از نوکیا شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در ایران حضور فعال داشته باشند؛ روش همکاری ایران با فنلاند باید از نوع مشارکت باشد به گونه‌ای که بتوانیم به مدت طولانی همکاری با یکدیگر را ادامه دهیم.

استقبال از ورود انواع فناوری ها به کشور
وی خاطرنشان کرد: باید در کنار جلب سرمایه از ورود انواع فناوری ها به کشور استقبال کرد و همچنین در زمینه تحقیق و توسعه نیز باید به فعالیت‌های دو جانبه با کشور فنلاند ادامه دهیم.
وزیر توسعه و تجارت خارجى فنلاند نیز در این دیدار با اشاره به حجم محدود روابط دو کشور گفت: امیدواریم پس از این سفر همکاری‌هاى ایران و فنلاند جان تازه اى بگیرد. لنیتا تویواکا همچنین افزود: امیدواریم با اجراى قرارداد هسته اى ایران زمینه هاى مناسبى براى توسعه مناسبات فراهم شود.

امضای سند همکاری ایران و افغانستان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
از سوی دیگر، مذاکرات کمیته‌های ارتباطی و همکاری‌های دوجانبه ایران و افغانستان سرانجام با امضای سند همکاری در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان رسید.
سند همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان در 5 کمیته در حوزه ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری ایران و وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان به امضا رسید.
دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مراسم امضا سند همکاری با کشور افغانستان در ارتباط با این همکاری توضیح داد: جلسات متعدد با هیات افغان مفید و سازنده بود و در این دیدار نهایی درباره موضوعات متعدد و مهمی بحث و تبادل نظر شد که سرانجام به امضای 3 سند همکاری در حوزه ارتباطات بین دو کشور منجر شد. دکتر واعظی در ادامه، با اشاره به همکاری‌های خوب بین دو کشور و حضور زیاد ‌مهمانان افغان در ایران، اظهار داشت: حجم قابل توجه ترافیک خارجی ما با کشور افغانستان است و با مذاکره صورت گرفته برای تسهیل این ارتباط جهت برقراری ارتباط مستقیم و با کیفیت و البته کاهش تعرفه اقدام خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با یادآوری سفر وزیر افغانستان به شهر یزد بیان کرد: در این سفر هیات افغان حضور موفقی داشت و توانست با شرکت‌های متعدد و دانشگاه‌های فعال در حوزه IT و ICT به بحث و تبادل نظر بپردازد.
دکتر واعظی همچنین خاطرنشان کرد: در این چند روز مذاکره سعی شد تا برنامه‌ریزی‌های مناسبی را برای همکاری‌های متعدد در زمینه‌های پست، پست‌بانک، زیرساخت و رگولاتوری با کشور و هیات افغان داشته باشیم.

تداخل فرکانسی در مرز دو کشور وجود دارد
وی همچنین افزود: در زمینه‌های تداخل فرکانسی که در مرز دو کشور وجود دارد بحث و تبادل نظر شد تا هرچه سریع‌تر تمام مشکلات موجود در مرزهای دو کشور از نظر ارتباطی رفع شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان متذکر شد: امیدواریم روابط در حوزه ارتباطات با کشور عراق همانند روابط سیاسی با این کشور با رونق زیاد نسبت به گذشته همراه شود. در پایان این مراسم نیز عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان خاطرنشان کرد: سرعت و شتاب ارتباطات در توسعه کشورها نقش زیادی دارد و کشورها باید منافع خود را به شکل مشترک با کشورهای همسایه تعریف کنند تا بتوانند جایگاه مناسب خود را به دست آورند. وی همچنین افزود: این سند همکاری نقطه شروعی برای روابط ایران و افغانستان است و نسل‌های آینده بعد‌ها از این سفر به خوبی یاد خواهند کرد. وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان در پایان تاکید کرد: این سند دورنمایی از برنامه پنج ساله همکاری بین دوکشور است که در آن از برنامه‌های زیادی در حوزه ارتباطات یاد شده است؛ این سند نشان‌دهنده پتانسیل‌های دو کشور در زمینه ارتباطات است که سبب تقویت منطقه نیز خواهد شد.

خدمات پستی ایران به صورت الکترونیکی است
وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان که همراه هیاتی به ایران سفر کرده است، با حضور در شرکت پست و دیدار و گفتگو با مدیرعامل شرکت پست از نزدیک با توانمندی بخش پستی ایران آشنا شد.
در این دیدار که با تاکید طرفین بر گسترش همکاری‌های پستی دو جانبه همراه بود، مهندس مهری با اشاره به مراودات خوب بین دو کشور و جلسات مشترک در زمینه توسعه همکاری‌های پستی، از آمادگی پست ایران جهت انتقال تجارب موفق خود در زمینه‌های مختلف پستی به افغانستان خبر داد.
وی ضمن تشریح فعالیت‌ها و خدمات پست ایران اظهار داشت: با ورود فناوری اطلاعات به بخش پست و گسترش روزافزون آن بخش قابل توجهی از خدمات پستی در ایران به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود.
مدیرعامل پست افزود: پست ایران آمادگی دارد با کشور افغانستان در زمینه برقراری سرویس‌های الکترونیک از جمله خرید و فروش الکترونیک، ایمیل پستی، سیستم نرم‌افزار جامع قبول و سایر سرویس‌های مبتنی بر اینترنت همکاری کند.
مهری با اشاره به اجرای طرح کلان ملیGNAF در ایران خاطرنشان کرد: پست ایران با برخورداری از تجربه 25 ساله در زمینه توسعه و ارتقای کد پستی پیشرفت‌های خوبی را حاصل کرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات مکانی 45 میلیون و 300 هزار نقطه روستایی و شهری به روز رسانی شده اضافه کرد: براساس این طرح به تمامی مکان‌های کشور یک طول و عرض جغرافیایی اختصاص داده خواهد شد و آدرس‌های کشور یگانه و استاندارد می‌شود و تمامی سازمان‌ها و نهادها ملزم به تبعیت از این آدرس واحد می‌شوند.
مهندس مهری با اشاره به اهمیت تحقق این طرح در آینده کشور گفت: به دنبال این طرح، فناوری‌های مهم و ضروری GIS، سرویس‌های مبتنی بر اطلاعات مکان محور و ISICیا طبقه‌بندی مشاغل و کسب و کار در کشور پیاده‌سازی خواهد شد.
وی در ادامه آمادگی پست ایران برای  استقرار و پیاده‌سازی نظام آدرس دهی مشترک ملی مکانی درکشور افغانستان را اعلام کرد.