محمدعلی قاسمی، مشاور هنری سازمان صدا و سیما درباره آخرین تغییرات گرافیکی و بصری شبکههای رسانه ملی توضیح داد.
محمدعلی قاسمی، مشاور هنری سازمان صدا و سیما درباره تغییر و تحولات گرافیکی در شبکههای تلویزیون که از شبکه سه شروع شده است، گفت: به تازگی از جدیدترین لوگوی شبکه سه و عناصر تکمیلی بصری این شبکه مثل تیتراژها، زیرنویسها و... رونمایی شد و در نظر داریم تا همه شبکههای رسمی کشور با این تغییر گرافیکی و ظاهری از درجه کیفی بالاتری برخوردار شوند. به گفته وی، در حال حاضر بهطور کلی پکیج گرافیکی شبکه سه تغییر یافته و به مرور در شبکههای دیگر نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود، البته این تغییرات در فرمت اچ دی که آن هم به زودی شامل همه شبکهها میشود بیشتر خودنمایی میکند.
وی درباره تغییرات لحاظ شده در لوگوی شبکه سه توضیح داد: با اعمال تغییرات در رنگ و اصلاح زاویه هویت بصری لوگوی شبکه سه تا حدی مدرنتر شده است. پیش از این سه دایره کشیده کنار هم نشان شبکه سه بودند که یکی از آنها طول بیشتری داشت اما الان هر سه به یک اندازه درآمدند و با سه رنگ اصلی آبی، زرد و ارغوانی دیده خواهند شد که در پس زمینه هم از سفید و طوسی استفاده کردیم. ترکیب فضای دوبعدی و سهبعدی با استفاده از رنگ و سایه به نوعی پایان روش قدیمی و استفاده از شیوههای روز است.
مشاور هنری سازمان صدا و سیما بیان کرد: گرافیک کلی در کنار لوگو، هویت بصری آن شبکه محسوب میشود و به نوعی شناسنامهای است که امروز با ظهور کانالهای مختلف، باید هرجا که دیده میشود بیننده را تنها یاد یک چیز اندازد. اصلیترین موضوعی که باعث نوآوری در فرمت تلویزیونی شد تغییر از فرمت پخش ۴ به ۳ در قاب قدیمی تلویزیون، به ۱۶ به ۹ بود. وی ادامه داد: سازمان قصد دارد در یک حرکت هماهنگ همه شبکهها را به فرمت اچدی تبدیل کند و در این راستا کیفیت تصویری تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته و همانطور که بعضا مشاهده میشود الان شبکههای داخلی تصاویر را کمی کشیدهتر از حالت نرمال نشان میدهند به همین خاطر ابعاد و فرمهای گرافیکی درست دیده نمیشوند.
قاسمی گفت: در سیستمهای جدید با تمهیداتی که برای عناصر تکمیلی سمعی و بصری اندیشیده شده فرم و تصویر متحدالشکل با رسم الخط مختص شبکه، المانهای میان برنامه، حتی موسیقی خاص و ایجاد برخی عناصری که پیش از این وجود نداشتند، عناصری هستند که در فضای تازه تلویزیون عینیت پیدا کرده و روح تازهای در کالبد تصاویر دمیده است.
وی اظهار کرد: این تغییرات کاملا زیرپوستی بوده و شما تفاوت فاحشی با لوگو و عناصر بصری که قبلا وجود داشت مشاهده نمیکنید چراکه ۸۰ درصد اصل تصویر حفظ شده و ما جهت بهتر شدن اصول درست گرافیک از نگاه مخاطب، تلاش کردهایم تا تناسب بیشتری بر مبنای یک هندسه درست برقرار باشد.
قاسمی با اشاره به اینکه به زودی قرار است شبکه تهران و شبکه پویا هم با ظواهر گرافیکی جدید رونمایی شوند، افزود: من به عنوان مشاوری هنری سازمان کاملا در جریان هستم که محمد سرافراز با جدیت تمام این مهم را پیگیری کرده و از زمان ریاستش بر سازمان ارتقای گرافیکی عناصر بصری و تغییر فرمت کانالها به کیفیت اچ دی و فول اچ دی را در دستور کار قرار داده است. تیتراژ، زیرنویس، لوگو و... برند یک شبکه محسوب میشوند و یک هویت بصری جدید را رقم خواهند زد.
مشاور هنری سازمان صدا و سیما در پایان اشاره کرد: چندی پیش ایونت تهران برگزار شد و در بخش موشن گرافیک گروه طراحی گرافیک شبکه سه سیما مقام اول را کسب کردند.