صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار» از تاثیر اجرایی‌شدن تسهیلات جدید بانک‌ها گزارش می دهد

امید بازار خودرو به وام 25 میلیونی

بعد از مدت‌ها که خودروسازان، قطعه‌سازان، صنایع فولاد، نمایشگاه‌داران و دیگر فعالان بازار خودرو خواستار طرحی برای خروج این صنعت از رکود بودند، بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و وزارت امور اقتصادی طرحی برای رونق بخشیدن به بازار خودرو تدوین کرد و این طرح از امروز قابلیت اجرا دارد. کارشناسان معتقدند وام 25 میلیونی با سود 16 درصد مصوبه جدید شورای پول و اعتبار است و به‌طور کلی هرگونه متنوع‌سازی تسهیلات خرید خودرو می‌تواند به افزایش تقاضا و خروج خودرو از بن بست فعلی کمک کند اما گره اصلی صنعت خودرو یعنی انتظار مردم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی در کوتاه‌ترین زمان، همچنان برجای خود باقی است.
تاکید وزیر صنعت بر ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو
محمدرضا نعمت‌زاده در سی و پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو که به تصویب وام 25 میلیونی انجامید، اظهار کرد: تمام سیاست‌گذاری‌های ما در بخش صنعت خودرو، باید منطبق بر واقعیت‌ها و براساس منافع ملی باشد. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت تاکید کرد: باید در فضای جدید شرایط رقابتی ایجاد کنیم، زیرا انحصار، ما را در توسعه کیفی و کمی محدود می‌کند؛ مگر اینکه درباره خاص منافع ملی به خطر بیفتد که این موضوع حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی نیز توسط مقامات عالی آنها اعلام می‌شود و همه از آن تبعیت می‌کنند. 
وی از قطعه‌سازان خواست که تلاش کنند همزمان با قراردادهای شرکت‌های خودروسازی برای مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی وارد عمل شده و با شرکت‌های معتبر دنیا که جزو تامین‌کنندگان قطعات هستند، قراردادهای خود را منعقد کنند. نعمت‌زاده به اهمیت ارائه گزارش ارزیابی ملی کیفیت صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ‌کیفیت همواره برای ما حائز اهمیت بوده است، از این رو مدیران ما باید برای ارتقای کیفیت وقت ویژه‌ای درنظر بگیرند. 
هدف از مصوبه بهره‌مندی خریداران و خودروسازان است
ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز در تشریح مصوبه جدید شورای سیاست‌گذاری خودرو و اهداف آن گفت: این دستورالعمل براساس موضوع بند ۶ مصوبه شورای پول و اعتبار مصوب شده که از ویژگی‌های آن می‌توان به میزان اعطای وام تا حداکثر ۸۰ درصد قیمت هر خودرو و تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال در قالب عقد خرید دین با نرخ سود تسهیلات ۱۶ درصد در سال اشاره کرد. هدف از اعطای این تسهیلات ایجاد شرایط بهتر برای خرید خودرو است تا هم خریداران و هم تولیدکنندگان از آن بهره‌مند شوند. به گفته وی محدوده زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای دستورالعمل پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ عنوان شده است. 
 
بازار خودرو با وام 25 میلیونی به شرایط گذشته برنمی‌گردد
وام 25 میلیونی می‌تواند بخشی از خریداران را با وجود نارضایتی از قیمت و کیفیت محصولات فعلی به سوی بازار خودرو روانه کند اما این تسهیلات فقط در حکم مسکن رکود صنعت و بازار خودرو است و درمان به شمار نمی‌رود. امرا... امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «کسب وکار» با بیان این مطلب افزود: از محدوده زمانی ای که برای اعطای این وام در نظر گرفته شده می‌توان دریافت که مسئولان این بخش تصور می‌کنند مشکل عدم استقبال از خودروهای داخلی تا اردیبهشت ماه سال آینده حل می‌شود و به تدریج با فراموش شدن ماجرای کمپین، بازار به وضعیت عادی برمی‌گردد. سوال این است که آیا این تصور درست است؟ به اعتقاد من خیر. بهبود کیفیت خواسته‌ای است که مردم از آن کوتاه نخواهند آمد و این تسهیلات فقط بخشی از تقاضا را تحریک خواهد کرد و بازار خودرو با محصولات و کیفیت و قیمت فعلی دیگر به روزهای گذشته برنمی‌گردد. وی تصریح کرد: وضعیت صنعت خودرو اکنون به گونه‌ای است که خودروسازان، قطعه‌سازان و دیگر فعالان این صنعت به همراه افرادی که در بازار خرید و فروش خودرو فعال هستند شرایط دشواری را تجربه می‌کنند وامید فراوانی به این وام بسته‌اند اما تمام ارکان صنعت خودرو باید بپذیرند بازار خودروی داخلی نیاز به خانه تکانی دارد و انتظارات مردم با افزایش وام بدون توجه به کیفیت برآورده نخواهد شد.