صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از وضعیت کشت‌وکار و بازار میوه پرطرفدار پاییزی گزارش می‌دهد

رکورد شکنی انار در تولید و قیمت

امسال وضعیت کشت انار مطلوب است و از باغ‌های انار سراسر کشور یک میلیون تن انار برداشت می‌شود. این مقدار تولید رکورد خوبی محسوب می‌شود که باید گره از ابروی مردم باز کند اما روی دیگر سکه را وقتی می‌بینیم که به میوه فروشی‌ها مراجعه می‌کنیم؛ قیمت انار درجه یک از 5تا 8 هزارتومان و انار با کیفیت متوسط، از 3 تا 4 هزار تومان بسته به اینکه میوه فروشی در کجای شهر یا حتی در کجای یک خیابان قرار گرفته باشد، متغیر است. هادی بختیاری از مسئولان میدان بارفروشان، قیمت انار درجه یک را 4000 تومان و انار معمولی را 1500 تا 3000 تومان اعلام می‌کند. این قیمتی است که در کمتر میوه فروشی ای می‌توان آن را مشاهده کرد گرچه وانتی‌ها، چرخی‌ها و دست فروشان میوه که مسئولان اتحادیه میوه و سبزی به کارشان اعتراض دارند انار را به همین قیمت‌ها عرضه می‌کنند. ظاهرا انار را فقط کسانی به قیمت مردم پسند می‌فروشند که کارشان غیرقانونی است.
بازسازی زیرساخت‌های صادرات انار به بازار جهانی
ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفترمیوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت انار حدود ۸۲ هزار هکتار است، افزود: امسال با اجرای طرح‌های مدیریت باغ، هرس و تغذیه به موقع و مناسب یک میلیون تن انار برداشت می‌شود. وی، میزان تولید انار در سال گذشته را ۹۵۰هزار تن عنوان کرد و از بازسازی زیرساخت‌های صادرات محصول انار به بازارهای جهانی خبرداد. حسن‌پور درباره وضعیت آفت کرم گلوگاه انار در باغات کشور نیز گفت: در پی اجرای روش‌های بیولوژیک مقابله با آفت کرم گلوگاه، جمعیت این آفت در باغات انار کاهش یافته است. حسن پور اضافه کرد: از آنجا که این حشره قادر به پرواز است، اعتقاد داریم که مقابله با آن به‌صورت صددرصد امکان پذیر نیست اما جمعیت این آفت در باغات بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. 
 
علت تفاوت قیمت، تنوع و کیفیت انار است 
حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره وضعیت بازار این انار به «کسب‌وکار» گفت: بازار این محصول با توجه به افزایش تولید باید در حالت تعادل باشد و گرانی را در این میوه نباید شاهد باشیم. مهاجران در پاسخ به علت تفاوت چندهزارتومانی قیمت در میوه فروشی‌های مناطق مختلف شهر و همچنین قیمت بالاتر از 8 هزار تومان در بعضی از میوه فروشی‌ها که نوعی رکورد برای قیمت این میوه محسوب می‌شود، گفت: انار بسته به نوع وکیفیت قیمت‌های متفاوتی دارد که بین 2 هزار و 500 تا 7 هزار و 800 تومان متفاوت است. وی درباره برخی میوه فروشی‌ها که انار با کیفیت مشابه را در یک منطقه با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند، گفت: این کار گران فروشی است و بازرسان اتحادیه در صورت مشاهده حتما برخورد می‌کنند. مردم هم باید درجریان قیمت‌ها قرار داشته باشند تا جلو ی چنین گران‌فروشی‌هایی گرفته شود. 
 
از انار فروشان سیار، میوه فروشان ناراضی‌اند و مردم راضی
حضور دستفروشان و وانتی‌هایی که در سطح شهر مشغول فروش میوه و از جمله انار هستند اگرچه از نظر قانونی مجاز نیست اما به یک پدیده کاملا طبیعی تبدیل شده و هیچ کس با آنها برخوردی نمی‌کند. اغلب مردم معتقدند می‌توانند میوه‌های‌شان را با قیمت پایین‌تری از این دستفروش‌ها بخرند و این به نفعشان است.
 اما این وضعیت فروش علاوه بر بی‌نظمی و سد معبر در سطح شهر به صنف میوه فروش‌ها نیز ضرر می‌رساند، زیرا کسانی که به صورت قانونی و با مجوز کار به فروش میوه مشغول هستند تحت نظارت قانونی قرار دارند و موظف به پرداخت مالیات هستند در حالی که دستفروش‌ها بدون هیچ هزینه و نظارتی کار خود را انجام می‌دهند و گاهی باعث کاهش فروش مغازه دارها نیز می‌شوند. 
 
شهرداری با میوه فروشان سیار برخورد نمی‌کند
مهاجران در این باره می‌گوید: ما تاکنون بیش از ده‌ها نامه برای برخورد با این افراد به شهرداری نوشته‌ایم اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. در حالی که اگر کسی در فرعی‌ترین کوچه دستفروشی کند باید با آن برخورد شود. درتمام نقاط شهر به راحتی بساطی و وانتی و چرخی میوه فروش دیده می‌شود. این نشان‌دهنده عدم توجه شهرداری به این موضوع است. مهاجران افزود : مطالبی به صورت غیر رسمی گفته می‌شود مبنی بر اینکه این دست فروش‌ها و وانتی‌ها با پرداخت مبلغی به شهرداری به صورت ماهانه اجازه پیدا می‌کنند میوه بفروشند وتازمان پرداخت این هزینه کسی با آنها برخوردی نمی‌کند، یعنی به نوعی یک راه درآمد برای شهرداری به حساب می‌آیند. 
 
واردات انار نداریم 
وی درباره واردات انار گفت: اگر قیمت بالا باشد برخی ترغیب می‌شوند که انار را وارد کنند چنان که ما چند سال پیش از ترکیه واردات داشتیم ولی به معنای واقعی کلمه ما آشغال وارد کردیم و به هیچ‌وجه انار ترکیه کیفیت انارهای ایرانی را نداشت.
 وی ادامه داد: البته اکنون ما واردات نداریم بلکه به کشورهایی نظیر کانادا و ژاپن انار صادر می‌کنیم. عمده اناری که به بازار وارد می‌شود از استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد و فارس به بازار می‌آید و انار مشتری پسند که پوست آن نازک و خود میوه آب‌دار است، انار یزد است.