شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، اظهار داشت: با توجه به صورتهای مالی سال گذشته، شرکتهای خودروسازی دچار زیان انباشتهای به مبلغ ۵۷۵ هزار میلیارد تومان هستند و کل بدهی آنها به ۶۲۳ همت میرسد. بررسیها نشان میدهد که اختلاف بین بدهی جاری و بدهی بلندمدت به مراتب کاهش یافته و این امر نشاندهنده شرایط نامساعد صنعت خودروسازی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه، شرکتهای خودروساز نتوانستهاند سرمایهگذاری بلندمدت انجام دهند و از تسهیلات لازم بهرهمند شوند گفت: این شرایط، صنعت قطعهسازی و خودروسازی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از نظر تکنولوژی، دانش فنی و تجهیزات، این صنعت به عقبماندگی قابل توجهی دچار شده است. او بیان کرد:ظرفیت تولید قطعهسازی کشور هنوز حدود دو میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت خودروسازی تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
محبی نژاد بیان کرد: با توجه به برنامهریزی برای تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴، نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و اساسی داریم، که متأسفانه تا کنون محقق نشده است. حال، با پایان برنامه ۱۴۰۴، ما شاهد تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته بودهایم.
محبی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واگذاری سهام سایپا و خصوصی سازی این خودروساز اظهار داشت: سند خصوصی سازی صنعت خودرو از سوی این انجمن و زنجیره تامین تهیه شده است که در این سند، به خصوصی سازی در چهار بخش اهلیت، رفع تعارض، تعهدات متقابل و ضد انحصار پرداخته شده است.
وی افزود: کسانی که متقاضی خصوصی سازی هستند باید اهلیت در دو قسمت فنی و مالی داشته باشند از این رو شاید این شخص مورد نظر اهلیت مالی داشته باشد اما باید اهلیت فنی و تجربه نیز در صنعت خودروسازی داشته باشد. عضو انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه ما فرد با صلاحیت و اهلیت زیاد داریم، تاکید کرد: خریداران باید از فعالان صنعت خودرو باشند و در عین حال اهلیت مالی لازم را هم داشته باشند.
ضرورت افزایش تولید خودرو
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
تولید خودرو باید به اندازه نیاز بازار باشد. مادامیکه تولید خودرو همسو با تقاضا در بازار نباشد ساماندهی بازار خودرو محقق نخواهد شد. همچنین یکی از عوامل اثرگذاری که میتواند قیمت خودرو را در سال آینده کنترل کند، واردات خودروهای خارجی است.
به نظر می رسد اگر ۱.۷میلیون دستگاه خودرو تولید شود بازار سیاه خودرو از بین برود. دولت باید سامانه فروش را نیز جمع کند. از سوی دیگر از مردم بخواهیم که خودرو خریداری کنند. چون ۱.۷میلیون دستگاه خودرو در شرایط فعلی اقتصادی میتوان گفت از میزان تقاضای بازار ما بیشتر است یا حداقل میتوان گفت برابر است.
این در حالی است که چنانچه برنامه، کاهش قیمت خودرو در بازار است باید قیمتها از سقف شکسته شود نه از کف. باید دستکم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو کارکرده وارد شود تا در مرحله نخست سقف قیمت در بازار را شکست دهد. برای اینکه قیمتها را کنترل کنیم نمیتوانیم از کف قیمت آغاز کنیم. چراکه بازار همیشه سیگنال خودش را از سقف میگیرد. بنابراین باید قیمت خودروهای لوکس شکسته شود تا از شرایط بهوجود آمده توسط شکست قیمت از سقف، نرخ خودروهایی با قیمت پایین هم شکسته شود.
با نگاهی کاملا خوشبینانه در کنار تولید این میزان خودرو، افزایش روند واردات نیز باعث خواهد شد بازار سیاه خودرو کاملا از بین برود. اما وقتی واقعگرایانه به بازار و سیاستگزاریهای صنعت خودرو نگاه میکنیم، چیزی جز افزایش قیمت و کمبود خودرو در سال جاری مانند سالهای قبل نمیبینیم.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد