به گزارش سه شنبه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، «راضیه لک» افزود: نقشههای رسوب شناسی بستر دریا به عنوان اطلاعات پایه برای توسعه بنادر و اسکلهها توسط این سازمان تهیه و همچنین مطالعات و مغزهگیری در سواحل خلیجفارس برای بازسازی گذشته این منطقه و بررسی وضعیت جغرافیایی، تغییر سطح آب دریا، تغییر اقلیم و دورههای خشکسالی و ترسالی انجام شد.
وی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است، یادآوری کرد: مطالعات دریایی از نظر سرمایه اقتصادی، تضمین امنیت و کمک به تولید اطلاعات پایه بسیار با اهمیت است.
وی با کاربردی خواندن نقشههای اضافه کرد: ه است.
لک افزود: همه کشورها حق مطالعه و شناسایی ذخایر معدنی در آبهای بین المللی را دارند. از این رو، هند به استخراج منگنز و آهن در اعماق اقیانوس هند و در آبهای بینالملل پرداخته است که جای ورود برای مطالعات و شناسایی این ذخایر برای ما وجود دارد.
** توسعه مطالعات سرزمینی خود در قطب جنوب
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد نوار ۳۰ تا ۶۰ درجه کره زمین که ایران در آن قرار دارد، در سالهای آینده به دلایل تغییر اقلیم، موضوعات زیست محیطی و کمبود آب به عنوان نوار خشک و نیمه خشک برای سکونت چندان مناسب نخواهد بود.
وی تاکید کرد «با توجه به مشکلات زیستمحیطی و کمبود آب و تغییرات اقلیمی باید به فکر توسعه مطالعات سرزمینی خود در قطب جنوب باشیم».
لک گفت: از دادههای ژئوفیزیک دریایی باید برای توسعه سازهها استفاده کرد که بر همین اساس نقشه هم شدت میدان مغناطیسی منطقه لارک و همچنین مطالعات ژئوفیزیک دریایی جنوب کشور به همت سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور انجام شد که تا شناسایی چشمههای آب شیرین قابل توسعه است.
** امارات ژئومورفولوژی دریا را بهم ریخته است
رییس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایجاد جزایر کوچک و بزرگ و برداشت ماسه برای ساختوساز در امارات باعث بروز مشکلات زیستمحیطی برای خلیجفارس شده است.
لک ادامه داد: متاسفانه سواحل این کشور به واسطه ایجاد موجشکنها با سرعت زیاد به سمت دریا گسترش یافته و باعث خشک شدن دریا شده است.
وی اضافه کرد: امارات ساحل خود را را به سمت خلیجفارس افزایش می دهد و ژئومورفولوژی دریا را به هم ریخته است و سبب آشفتگی محیط زیست این ناحیه شده است.
این مسوول تاکید کرد ساخت پل برای اتصال ۲ منطقه «پهل» و «لافت» نیز باعث به خطر افتادن جنگلهای حَرّا و مشکلات زیست محیطی در منطقه می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، اسکله پهل در بندرعباس و اسکله لافت در جزیره قشم قرار دارد.
شناورهای ویژه حمل و نقل دریایی (لندینگ کرافت ها) مسافران و وسایل نقلیه شخصی و عمومی را بین ۲ نقطه جابجا می کنند.
ساخت یک پل بین لافت و پهل از پیش از انقلاب در دستور بود اما منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی پل ملی خلیج فارس را به طول ۱۸ هزار متر آغاز کرد که به دلیل مسائل زیست محیطی ناتمام ماند.
اقتصام*۶۹۸۴*۱۹۶۱*