سرمقاله
خودروسازها در کشور ما ایرادهای ساختاری زیادی دارند. این اتفاق موجب شده هزینه های اضافی بر دوش این صنعت سنگینی کند. همچنین با ادامه این روند شاهد کاهش بهره وری در این صنعت هستیم. این در حالی است که رفع این مشکلات در بازه زمانی کوتاه مدت تقریبا غیرممکن است. برای حل آن باید یک برنامه ریزی بلند مدت داشت. با توجه به وضعیت تولید، واردات و قیمت ارز به نظر می رسد مهمترین کار برای این صنعت کاهش تصدی گری در بازار است. سامانه، قیمت گذاری دستوری و دخالت در واردات جزو مواردی است که لازم است دولت حضور خود را کمرنگ کند. در نتیجه سیستم توزیع خودرو بهبود خواهد یافت.
در کشور ما به خصوص در سالهای اخیر، تجارت یا دلالی و واسطهگری بر صنعت ارجحیت پیدا کرده است. برای صنعتی شدن و ساخت خودرو، نیاز به فرهنگ صنعتی داریم. این در حالی است که درصورتی که ارز کافی وجود داشته باشد و خودروسازان مطالبات شبکه قطعه سازان را پرداخت کنند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد تولید خواهیم داشت. اگر ۱.۷میلیون دستگاه خودرو تولید شود بازار سیاه خودرو از بین میرود. دیگر دولت باید سامانه فروش را جمع کند و همچنین از مردم خواهش کند که خودرو خریداری کنند. چون ۱.۷میلیون دستگاه خودرو در شرایط فعلی اقتصادی میتوان گفت از میزان تقاضای بازار ما بیشتر است یا حداقل میتوان گفت برابر است.