صفحه اصلی / سرخط خبرها / وابستگی رشد اقتصادی به سرمایه گذاری
وابستگی رشد اقتصادی به سرمایه گذاری

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

وابستگی رشد اقتصادی به سرمایه گذاری

سرمقاله

رشد اقتصادی متکی به سرمایه گذاری مثبت خالص می باشد. براین اساس در کشاکش تولید یک نرخ استهلاک در سرمایه را دارا هستیم و با میزان ورودی در سرمایه گذاری رو به رو می باشیم. اگر استهلاک را از فرآیند سرمایه گذاری و متغیر سیال سرمایه گذاری کسر نکنیم، با سرمایه گذاری ناخالص رو به رو خواهیم بود. شایان ذکر است تا بگوییم که اگر میزان برآیند این سرمایه گذاری صفر باشد، سرمایه گذاری ناخالص نیز صفر خواهد بود. افزون براین اگر هیچ سرمایه گذاری ورود پیدا نکند، سرمایه گذاری خالص کشور نیز منفی خواهد شد.
از سوی دیگر دولت باید بر تامین منابع مالی متمرکز شود و با تمام توانایی منابع مالی را به نحو احسنت تامین کند. یکی از راهکارهای آن اخذ مالیات است. فرار مالیاتی در بخش خدمات و غیر مولد بسیار زیاد است. باید از فرار مالیاتی به طور جدی جلوگیری کرد و سامانه‌ای طراحی شود تا تراکنش‌های پولی را پایش کند.
زیرا در صورت ایجاد مانع برای فرارهای مالیاتی، می‌توان منابع بودجه را بدون اتکا به نفت تامین کرد. حجم فرار مالیاتی بسیار زیاد است، در صورت دریافت مالیات از درآمدهای اشخاص در کشور نه‌تنها می‌توان منبع بودجه را تامین کرد بلکه بیشتر از هزینه‌ها، دستاورد نیز برای دولت به همراه خواهد داشت.
مهمتر اینکه برای جلوگیری از رشد تورم باید فعالیت‌های غیرمولد و آتش افروزی های سوداگران را در بخش‌های مختلف اقتصادی متوقف کرد. برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ‌سازی در اولویت باشد. برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ سازی در اولویت باشد؛ یعنی در این مسیر همه مردم ایران در کنار هم قرار بگیرند و توجه کنند نباید در کنار افرادی قرار گرفت که به دلالی، سفته بازی و لطمه زدن به معیشت مردم و افزایش تورم کمک می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

جزییات تجارت در بهار/صادرات غیرنفتی ۷ درصد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار بانک مرکزی، در سه ماهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.