صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو روی موج افزایش قیمت
خودرو روی موج افزایش قیمت

پراید 7 میلیون گران شد

خودرو روی موج افزایش قیمت

کسب و کار نیوز- از ابتدای سال جاری بازار خودرو دستخوش نوسانات زیادی شده است. در حال حاضر خرید و فروشی خاصی در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها نیز با اختیار فروشنده تغییر می‌کند. این در حالی است که خریداری وجود ندارد. البته نکته مهم این است که قیمت‌ها در فضای مجازی با بازار تفاوت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، گزارش های میدانی از بازار خودرو نشان می دهد قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) به حوالی  ۱۸۸ میلیون تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۳میلیون تومان گران شده است. این در حالی است که اکثر خودروهای خانواده پراید با ثبات قیمت روانه بازار شد.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۶۲ میلیون تومان ثابت ماند. پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان ارزش گذاری شد. معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۷۲میلیون تومان اعلام کردند. قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۶۷میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۲ میلیون تومان  قیمت خورده است. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸  نیز در رنج ۱۶۱ میلیون تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته یک میلیون گران شده است.

اما در حالی روند خرید و فروش خودروهای ایرانی و خارجی متوقف شده است که فیروز نادری، یک نمایشگاه‌دار خودرو می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت خودرو در آستانه عید نوروز بازار رونق می‌گیرد. خودروهای ایرانی از یک ماه گذشته تاکنون روند افزایشی را حفظ کرده‌اند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. در شرایط فعلی هم عرضه خاصی به بازار صورت نمی‌گیرد. این در حالیست که تقاضا در بازار خودرو مصرفی است و اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود.

سعید موتمنی اضافه کرد: قیمت‌هایی هم که در فضای مجازی و یا آگهی‌های فروش خودرو درج می‌شود چندان به بازار نزدیک نیست زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین می‌کند. از سویی دیگر در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد.

به گفته این فعال صنفی، در حال حاضر بسیاری از مسائل به مسائل سیاسی بین‌المللی پیوند خورده است و به نوعی همه منتظر نتیجه مذاکرات هستند. از سوی دیگر دارندگان خودرو قیمت خودروهایشان را بصورت شخصی و سلیقه‌ای تعیین می‌کنند. افرادی که خودرو دارند هر روز بر اساس قیمت ارز، قیمت گذاری برروی خودرو خود انجام می‌دهند حتی اگر قصد فروش نداشته باشند. ناظران بازار نمی‌توانند همه بازار آزاد عرضه خودرو را رصد کنند. دارنده خودرو پس از رصد فضای مجازی و قیمت گذاری‌های انجام شده، برای خودرو خود قیمت اعلام می‌کند که این رویه فقط با ثبات ریالی قابل تنظیم است.

موتمنی اظهار داشت: هرچند عرضه خودروسازان بهتر از قبل نشده و اگر خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها تکمیل نشود، به آشفته بازار موجود دامن زده می‌شود اما به طور کلی نگاه بازار به مذاکرات سیاسی مثبت است. اگر شاهد نتیجه‌بخش بودن مذاکرات باشیم، ریزش شدیدی را در قیمت خودرو تجربه خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، افزود: قیمت خودرو‌های خارجی در بازار ۱۰ برابر قیمت‌های روز جهانی است، بنابراین اگر واردات خودرو آزاد شود، تعادل سازی قیمت‌ها در بازار خورو‌ها اتفاق می افتد. موتمنی با اشاره به اینکه برای متعادل سازی قیمت خودرو باید تولید و عرضه افزایش یابد، گفت: در مصوبه مجلس در رابطه با واردات خودرو قید شده که واردکنندگان به ازای صادرات خودرو می توانند واردات خودرو انجام دهند، در حالی فعلا ما از توان تامین نیاز داخلی برخوردار نیستیم.

همچنین مطالعه کنید:

دسترسی فناوران به اینترنت بدون فیلتر در منطقه بین المللی نوآوری

به گزارش کسب و کار نیوز ، درباره دسترسی فناوران به اینترنت پرسرعت و بدون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.