صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت موتورسیکلت هم گرفتار گرانفروشی
قیمت موتورسیکلت هم گرفتار گرانفروشی

قیمت موتورسیکلت هم گرفتار گرانفروشی

این روزها قیمت موتورسیکلت چراغ خاموش رو به افزایش است و این موضوع در سایه عدم توجه ستاد تنظیم بازار رخ می دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها نه تنها گرانی به سراغ خودرو، بلکه به سراغ موتورسیکلت هم رفته است و می‌توان گفت گرانی، موتورسواری را هم کاری لوکس کرد و حالا برخی از موتورها در بازار تا ۲۰۰ میلیون تومان هم قیمت می‌خورند.

نه تنها بین جوانان بلکه بین بیشتر اقشار گرایش به موتور سیکلت نسبتاً بیشتر از اتومبیل‌هاست. یکی از دلایل اشتیاق استفاده از موتور هیجان و سرعت آن است که می‌توان در لا به لای ترافیک سنگین شهر سریع‌تر به مقصد رسید.

این وسیله راحت که زمانی با قیمت پایین می‌توانستیم آن را بخریم، این روزها به یکی از گران‌ترین وسایل نقلیه تبدیل شده است. طبق مشاهدات میدانی موتور سیکلتی که زمانی می‌توانستیم با قیمت ۱۰ میلیون بخریم به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این تنها برای موتورسیکلت معمولی در بازار است و اگر بخواهیم کمی موتور بهتری داشته باشیم باید هزینه بیشتری کنیم در حالی که چندی پیش خبری از این افزایش قیمت نبود و راحت‌تر می‌توانستیم این محصول را بخریم.

کارشناسان صنعت خودرو، افزایش قیمت موتور را ناشی از افزایش قیمت قطعات آن می‌دانند چرا که این قطعات دیگر وارد کشور نمی‌شوند و مانند طلا با ارزش شده اند. به طور مثال قیمت لاستیک یک موتورسیکلت بسته به نوع آن بین ۲ تا ۳ میلیون تومان است که همین گرانی لاستیک باعث افزایش قیمت موتور می‌شود.

بسته به نوع موتورسیکلت و نحوه سوار شدن آن، تایر موتورسیکلت می‌تواند تقریباً ۸ کیلومتر مسیر را طی کند این درحالی است که لاستیک‌های اتومبیل با همان شرایط می‌توانند تا ۷۰ کیلومتر دوام بیاورند. علاوه بر این، اجزای موتور سیکلت تمایل به کیفیت بهتری دارند، زیرا همه چیز کوچکتر است و برای عملکرد وسیله نقلیه بدون خراب کردن بسیار مهم است.

مطمئناً از دیدگاه ساخت، تولید یک موتور سیکلت بدون نسخه از اتومبیل باید ارزان‌تر باشد. از همه باید قطعات قابل توجهی کمتر باشد. منظور من از نامشخص، ساخت و ساز پایه‌ای فولادی است که هیچ رده بندی ندارد.

به گفته برخی از فروشندگان افزایش قیمت تنها در موتورسیکلت‌های سنگین با حجم بالای ۲۵۰ سی سی بوده و موتورسیکلت‌های ایرانی افزایش قیمت چندانی نداشته است، اما با کمی پرس و جو در بازار مشاهده کردیم، موتورسیکلت هوندا که ارزان‌ترین موتورسیکلت ایرانی بازار است، رشد چهار برابری داشته و قیمت آن از پنج به ۱۹ میلیون تومان رسیده و حالا این افزایش قیمت‌ها رکود بازار موتورسیکلت را رقم زده است.

در بازار موتورسیکلت تهران شاید بتوان چهار گروه موتورسیکلت را تقسیم‌بندی کرد. گروه نخست ارزان‌ترین‌ها با حجم موتور ١٢۵ سی‌سی هستند که از رنج قیمتی ٧ میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ٢٠ میلیون تومان هم در بازار وجود دارند. گروه دوم موتورسیکلت‌های با حجم موتور ١٣۵ تا ٢٠٠ سی‌سی هستند که با رنج قیمتی حداقل ٢٠ تا ۴٠ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.

گروه سوم موتورسیکلت‌ها، محصولات با حجم موتور ٢۵٠ سی‌سی هستند که از حدود ۴٠ میلیون شروع می‌شوند و تا ١٠٠ میلیون تومان ارزش دارند. تا این‌جا هیچ کدام از این موتورسیکلت‌ها برای تردد نیاز به مجوز نیروی انتظامی ندارند، اما در گروه چهارم موتورسیکلت‌ها که شاید به آن‌ها بتوان موتورهای لوکس گفت، با حجم موتوری بیش از ٢۵٠ تا ١١٠٠ سی‌سی هستند. موتورسیکلت‌هایی که قیمت آن‌ها از ١٠٠‌میلیون تومان شروع می‌شود و تا ٢٠٠ میلیون تومان هم می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

سیاست دولت افزایش تخصیص ارز برای واردات خودرو است/ تعرفه‌ها مانع اقتصادی بودن خودروهای وارداتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.