صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / زمان تهیه کتاب از کتابفروشی گذشته است
زمان تهیه کتاب از کتابفروشی گذشته است

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم:

زمان تهیه کتاب از کتابفروشی گذشته است

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم گفت: زمان آن گذشته است که در فروشگاه های کتاب بنشینیم و انتشار داشته باشیم که کاربر از آن جا کتاب تهیه کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، یعقوب نوروزی عصر پنجشنبه در نشست تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: زمانی خواننده نیاز داشت به کتابخانه مراجعه کند و از آنجا کتاب بگیرد اما امروز اسم خواننده عوض شده است و به آن کاربر می گوییم به همین دلیل وقت آن دیگر گذشته است که در فروشگاه های کتاب بنشینیم و انتظار داشته باشیم تا کتاب به کاربر یا خواننده کتاب بدهیم.
نوروزی اضافه کرد: وقتی که نام کاربر پیش می آید بحث فرهنگ هم پیش می آید یعنی وقتی بحث کاربر می شود همیشه یک دغدغه وجود دارد که آیا برای آن فرهنگ سازی شده است یا خیر؟
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در جایی فرهنگ سازی انجام دهیم و بستر را برای کاربر آینده فراهم کنیم بیشتر باید در گروه سنی کودکان کار کنیم. کودکان ما سهم خیلی کمی از سهم بازار نشر الکترونیک را دارا هستند و این نشان می دهد که به لحاظ فرهنگ سازی هدف گذاری مناسبی انجام نداده ایم.
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم اظهار داشت: اگر برای کودکان، فرهنگ سازی شود مطمئنا در آینده، مخاطبان ما در حوزه نشر الکترونیک بیشتر خواهند شد.
وی در ادامه به واسطه ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: شرکت های سرمایه گذار که کم هم نیستند با دردسرهایی مواجه اند که باید تمام چالش هایی را که در این حوزه وجود دارد از صفر تا صد حل کنند این در حالی است که این وظیفه کسانی است که این بستر را فراهم می کنند.
وی درباره نشر الکترونیک و چشم انداز آینده آن افزود: نشر الکترونیک، فقط نشرکتاب نیست و خیلی دایره گسترده ای دارد و در دنیا به عنوان یکی از مولفه های فرعی محسوب می شود.
وی گفت: ما در نشر الکترونیک هنوز در مورد کتاب به سرانجامی نرسیده ایم؛ در مورد بازی ها ما اصلا فعالیتی نمی کنیم اگر بخواهیم یک مقدار از حیطه کتاب خارج شویم به اجبار به بحث مجلات می پردازیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که ما به عنوان نشر الکترونیک با آن در ارتباط هستیم بیشتر حیطه پوششی در بحث کتاب و مجلات است.
نوروزی در ادامه به ناشران در حوزه الکترونیک اشاره کرد و گفت: ناشران ما با بررسی های انجام شده در حوزه نشر الکترونیک فعالیت های چندانی انجام نداده اند.
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم ادامه داد: ناشران در این حوزه صاحب تخصص هستند ولی صاحب تفکر نیستند. یعنی این که باید تغییر روش دهند و رویکردهای جدید ابداع کنند این در حالی است که تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه را لحاظ نمی کنند.
وی به پژوهشی در زمینه نشر الکترونیک اشاره کرد و اظهار داشت: در این پژوهش اولین معیاری که ناشران به آن اذعان داشته اند سود اقتصادی بوده است یعنی بیشتر به سود خودشان فکر می کنند و در مرحله بعد به دنبال هزینه پایین تولید هستند و پس از آن هم این انتشار سریع و توزیع راحت است که بیشترین گرایش ناشران را به خود اختصاص داده است.
نوروزی افزود: نکته جالب این است که در این پژوهش نیاز مخاطب در آخرین رتبه بوده است این به معنای آن است که احتمالا نیاز مخاطب را در اولویت آخر قرار داده اند؛ این در حالی است که ما باید نیاز مخاطب را بشناسیم و برای آن محتوا، بستر و شرایط فراهم کنیم .
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم در خصوص چالش های حوزه نشر الکترونیک هم اظهارداشت: ما با دو چالش عمده روبرو هستیم یکی فرایند پیچیده تولید در حوزه نشر الکترونیک و دیگری کپی رایت و حق مولف است که قانون آن به خیلی قبل بر می گردد شاید بحث فنی و تولید به مرور حل شود ولی بحث قانون گذاری و حمایت از ناشرین باید مورد توجه قرار بگیرد.
سیام**۱۰۵۸ ** ۱۷۷۶

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.