صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاظمی: بدون منابع مالی، مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی ممکن نیست
کاظمی: بدون منابع مالی، مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی ممکن نیست

کاظمی: بدون منابع مالی، مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی ممکن نیست

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی، بدون سرانه و منابع مالی میسر نیست.

علیرضا کاظمی-معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا کاظمی در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و گرامیداشت روز زن گفت: امور تربیتی طی ۴۰ سال گذشته با نگاه خلاقانه و مدبرانه شهیدان رجایی و باهنر برای جلوگیری از تفکرات انحرافی در آموزش و پرورش و برای حفظ و ترویج آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و فراز و فرودهای متفاوتی را پشت سر گذاشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با بررسی گذشته، نقاط قوت و ضعفی را مشاهده می‌کنیم اما مجموعه دستاوردهای حوزه فعالیت‌های پرورشی قابل توجه و تقدیر است، خاطرنشان کرد: بررسی پیشینه امور تربیتی نشان می‌دهد که علی رغم اینکه حوزه امور تربیتی هم در ساختار و هم در محتوا فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است اما سربازان عاشق خدمت در سنگر امور تربیتی، برای انجام مأموریت‌ها در زمینه شناسایی، پرورش و هدایت استعدادها، خلاقیت‌ها و مهارت‌های دانش آموزان و تربیت دینی، ترسیم چهره واقعی دشمنان، تبیین دستاوردهای انقلاب، بازخوانی هشت سال دفاع مقدس، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز تلاش‌های گسترده‌ای از خود نشان داده‌اند که حجم بار برنامه‌ها گواه بر این ادعاست.
کاظمی ادامه داد: تأمل و تعمق درباره سیاست‌های امور تربیتی و اهداف سند تحول بنیادین و تأمل در فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری در این حوزه، حاکی از اهمیت و اثربخشی این حوزه و بیانگر رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای تعلیم و تربیت متوازن دانش‌آموزان است.
وی با اشاره به اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی متناسب با شرایط روز و نیازهای دانش‌آموزان، پیچیده‌تر شدن فضای تعلیم و تربیت، ما نیز به تحول در برنامه‌ها و تغییر مربیان از مجری فعالیت‌ها به راهبری تربیتی، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و خانواده‌ها در برنامه‌های پرورشی، حذف فعالیت‌های کم بازده و باز تعریف فعالیت‌های جدید و فعالیت‌های مدرسه محور داریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خطاب به دکتر بطحائی گفت: ما نیز در راستای تحقق سیاست‌های حضرت عالی، رویکرد مدرسه محوری، توسعه فرهنگ اقامه نماز و مهارت‌های ارتباطی، توسعه فضائل اخلاقی، تعلیم و تربیت تمام ساحتی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تلاش برای ایجاد روحیه امید و نشاط در قالب تقویت و ارتقای فعالیت‌های گروهی و اردویی و توسعه ضریب نفوذ تشکل‌ها و تمرکز بر مسائل فرهنگی و دینی فراموش شده و گسترش فرهنگ ترویج عفاف و حجاب را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما به عنوان سربازان ولایت بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور تربیتی و فرهنگی چراغ راه خود قرار خواهیم داد تا در کنار برنامه‌های تحول آفرین سند تحول بنیادین بتوانیم مسیر انقلاب و ارمانهای ان را پرشتاب‌تر از گذشته در دهه پنجم انقلاب طی کرده و تحقق بخش فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم.

کاظمی با بیان اینکه ما به عنوان سربازان انقلاب و میراث‌دار شهیدان رجایی و باهنر در خدمت پیاده‌سازی سیاست‌های فرهنگی تربیتی وزیر آموزش و پرورش هستیم گفت: اگر چه اقدامات وزیر آموزش و پرورش در راستای افزایش سهم فعالیت‌های پرورشی، حذف گزارش‌های زائد، کنترل دستورالعمل‌ها، تخصیص برنامه ویژه مدرسه، حذف کتب کمک آموزشی، تشکیل شورای عالی اقامه نماز و… بیانگر حرکت سریع نظام تعلیم و تربیت به سمت تحقق سند تحول بنیادین در فرایندهای آموزشی و پرورشی است به نظر می‌رسد باید گام‌های اساسی‌تر و بنیادی‌تری در این حوزه برداریم.
وی ادامه داد: انتظار داریم و امیدواریم تا در راستای انجام رسالت و مأموریت حوزه تربیتی بخش‌های ذیل را مورد اهتمام جدی قرار دهید. ساختار حوزه پرورشی با تمام کوچک‌سازی‌هایی که در سیاست‌های دولت است تقویت شود و آسیبی به این حوزه به ویژه در استان‌ها وارد نشود. همچنین قانون احیای معاونت امور تربیتی در گزینش، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی مؤمن متخصص اجرا شود. همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه مشاور، نظام جامع مشاوره و راهنمایی پیاده‌سازی شود و چه در حوزه منابع مالی و انسانی مورد توجه و حمایت عملی و جدی باشد.
وی خاطرنشان کرد: منابع مورد نیاز فعالیت‌های ما باید در حداکثر سقف تأمین شود. برای فعالیت‌هایی از جمله توسعه، بازسازی و شاداب سازی فضاهای فراموش شده پرورشی دوباره در دستور کار قرار گیرند؛ سال‌هاست کانون‌ها دارالقرآن‌ها، اردوگاه‌ها و کانون‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

کاظمی ادامه داد: مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی، بدون سرانه و منابع مالی میسر نیست لذا سرانه پرورشی مدارس را برای مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی مشخص و تخصیص کنید.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.