صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تلاش ریاض برای افزایش نظارت‌ بر دستگاه‌های اطلاعاتی پس از قتل خاشقجی
تلاش ریاض برای افزایش نظارت‌ بر دستگاه‌های اطلاعاتی پس از قتل خاشقجی

تلاش ریاض برای افزایش نظارت‌ بر دستگاه‌های اطلاعاتی پس از قتل خاشقجی

عربستان پس از پرونده خاشقجی و فشارهای بین‌المللی در این پرونده، به دنبال افزایش نظارت‌ها بر دستگاه‌های اطلاعاتی خود است.

پرچم عربستان.jpg

به گزارش کسب و کار نیوز، عربستان اعلام کرد، در پی فشارها و خشم بین‌المللی نسبت به جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول، موسسات دولتی خود را جهت افزایش نظارت بر فعالیت‌های اطلاعاتی به روزرسانی می‌کند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزراش داد، ریاض به این نتیجه رسید که قتل خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر در سفارت این کشور در استانبول با هدایت احمد عسیری، معاون رئیس اطلاعات و سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی این کشور انجام شده است.

در ادامه هر دو مسئول عربستانی برکنار شدند و سلمان بن عبد العزیز، پادشاه این کشور دستور تشکیل کمیته‌ای وزارتی برای بازسازی و به‌روزرسانی سازمان اطلاعات کل این کشور به ریاست پسرش محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را صادر کرد که به دلیل قتل خاشقجی با موجی از خشم بین‌المللی مواجه است.

این کمیته با ایجاد سه نهاد با هدف اطمینان از هماهنگی عملیات‌ها با استراتژی رهبری عربستان و استراتژی امنیت ملی و نیز بررسی عملیات‌های اطلاعاتی با توجه به قوانین و منشورهای بین‌المللی و حقوق بشر و همچنین اطمینان از انجام مراحل تایید شده موافقت کرد.

در بیانیه این کمیته اشاره‌ای به خاشقجی نشد اما تحلیلگران بر این باورند که واکنش‌های گسترده جهانی نسبت به قتل این روزنامه‌نگار عربستانی به اعتبار بن سلمان در سطح بین‌المللی ضربه زده و موجب تضعیف عربستان از منظر دیپلماتیک شد.

همچنین افکار عمومی جهان بر جنگی در یمن به رهبری عربستان متمرکز شد که طبق اعلام سازمان ملل موجب بروز بدترین فاجعه انسانی در جهان شده است.

مجلس سنای آمریکا هفته گذشته به توقف حمایت‌های نظامی این کشور به ائتلاف عربی در یمن رای داده و بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی معرفی کرد.

ریاض از این تصمیم سنای آمریکا انتقاد کرده و آن را دخالتی آشکار در امور خود دانست و در ادامه هشدار داد، این تصمیم احتمالا پیامدهایی برای روابط استراتژیک ریاض با واشنگتن دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.