صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / طرحی برای طراحی و ساخت تجهیزات آموزش و پرورش شناختی

در دانشگاه "تربیت دبیر شهید رجایی" آغاز شد

طرحی برای طراحی و ساخت تجهیزات آموزش و پرورش شناختی

طرح مطالعاتی- تحقیقاتی "طراحی و ساخت تجهیزات و فناوری‌های آموزش و پرورش شناختی" به منظور رشد و تقویت درک، تفکر، یادگیری و حل مساله برای دانش‌آموزان کم‌توان، معمولی و نخبه در دانشگاه "تربیت دبیر شهید رجایی" آغاز شد.

علوم شناختی

به گزارش کسب و کار نیوز، وهاب نکوکار، استادیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق دانشگاه “تربیت دبیر شهید رجایی” درباره این طرح اظهار کرد: در طرح فوق سعی بر این است که فناوری‌ها و تجهیزاتی که برای پیاده‌سازی روش‌های نظری آموزش و پرورش شناختی استفاده می‌شود، مطالعه شده و قابلیت اجرای آن در داخل کشور شناسایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: لازم است که فناوری‌های انتخاب شده در عین حال که جوابگوی مشکلات آموزش و پرورش هستند، از نظر فناورانه دارای سطحی باشند که با توجه به محدودیت‌های فناورانه فعلی، قابل حصول در کشور باشد.

مجری طرح “طراحی و ساخت تجهیزات و فناوری‌های آموزش و پرورش علوم شناختی” افزود: شناسایی فناوری‌ها و تجهیزات موجود در دنیا و شناسایی کشورهای پیشرو در این زمینه، مطالعه و بررسی جزئی هر فناوری و دستیابی به اطلاعات موجود در آن برای آشنایی بیشتر، شناسایی تجهیزات قابل حصول در داخل کشور و درنهایت ارائه راهکارهای عملی برای دستیابی به فناوری‌ها در داخل کشور  از اهداف این طرح مطالعاتی است.

نکوکار خاطرنشان کرد: در این طرح تجهیزات و فناوری‌های شناختی موجود درجهان برپایه آموزش و پرورش شناختی و در جهت کمک به دانش‌آموزان کم‌توان، معمولی و نخبه درسنین مختلف، شناسایی شده و از بین آن‌ها فناوری‌هایی که با سطح علمی موجود در کشور ایران قابل حصول هستند، مشخص خواهد شد. در پایان نیز، راهکارها و سازوکارهای لازم برای رسیدن به آن تجهیزات و فناوری‌ها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش شناختی با استفاده از مفاهیم بنیادی علوم شناختی، روش‌ها، دستورالعمل‌ها و فناوری‌هایی را در سطوح مختلف نظری و عملی برای آموزش دانش‌آموزان ارائه می‌کند و  یکی از روش‌های ممکن برای اجرای امور یاد شده، طراحی و ساخت تجهیزات و فناوری‌های لازم برای کمک به دانش‌آموزان است.

استادیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق با بیان اینکه این تجهیزات و فناوری‌های شناختی برای رشد و تقویت دانش‌آموزان به کار می‌روند، گفت: فناوری آموزشی به پیش‌بینی روش‌ها و انتخاب و ترتیب مواد آموزشی در شرایط خاص به منظور دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری اشاره دارد.

نکوکار یادآورشد: در پرتو رشد و گسترش دانش و فناوری‌های علوم شناختی در سال‌های اخیر، حوزه فناوری آموزشی نیز دستخوش تحولاتی شده است که در نتیجه آن ابزارها و برنامه‌های آموزشی مبتنی بر یافته‌های علوم شناختی مبتنی بر شواهد پژوهشی عرضه شده است.

نکوکار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی می‌توان فناوری آموزشی را به طراحی، تولید و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شواهد حاصل از یافته‌های پژوهش در حیطه علوم شناختی تعریف کرد، گفت: در حال حاضر برنامه‌های درسی ارزشمندی وجود دارد که بر مبنای یافته‌های معتبر پژوهش علوم شناختی طراحی و تدوین شده‌اند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دنبال مطالعه تحقیقاتی این طرح در حوزه علوم شناختی که با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی صورت می‌گیرد، افق‌های وسیعی پیش روی محققان داخلی در زمینه طراحی فناوری‌های موجود در آموزش و پرورش شناختی گشوده می‌شود؛ بنابراین این طرح سبب انجام پژوهش در زمینه “طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و فناوری‌های آموزش و پرورش شناختی برای مدارس و هنرستان‌های کشور”  خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اولویت ها و اهم برنامه های مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن احمدی صبح امروز طی سخنانی در جمع مدیران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.