به گزارش کسب و کار نیوز، محمد فاریابی در کارگاه مهارتهای ورود به بازار با اشاره به این که صرف تحصیل و مطالعه تئوری برای شروع کسب وکار فارغ التحصیلان و دانشجویان کافی نیست، گفت: خیلی از دانشجویان به دلیل نداشتن مهارت لازم برای ورود به بازار کار آماده نیستند و باید در نظر داشته باشند که مهارت زمینه ساز اشتغال، کار آفرینی و حضور موثر در جامعه آنان را فراهم میکند.
وی در خصوص اهمیت مهارت ورود به بازار بیان کرد: بازار از ما ایده و راه حل میخواهد و هر دانشجو و فارغالتحصیل باید برای ورود به بازار باید با خودش مهارت و راه حل مسئله ببرد و به طور کلی همه جا از جلسه ملاقات کاری گرفته تا جمع دوستانه نوعی بازار است و باید متناسب با شرایط هر کدام کردار، گفتار و پندار مناسب و در خور شان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هوش اجتماعی یکی از مهارت های مورد نیاز تا سال ۲۰۲۰ است، توضیح داد: برخی از افراد فقط جسمشان در جامعه است نه روحشان و هیچ تعاملی با افراد جامعه ندارند؛ درحالیکه جامعه و بازار، محل تلاقی اندیشه، ایده، فکر، ارتباطات اجتماعی و تمامی احتیاجات بشر از نظر فرهنگی، اجتماعی، بشری و غیره است.
فاریابی در پاسخ به این سوال که چه کسانی برای ورود به بازار آمادهاند، گفت: افراد آماده برای ورود به بازار دارای استعداد، فکر، ایده و مهارت های مختلف اجتماعی هستند و سعی میکند که دانستههایشان را عملیاتی کنند و از شکست هیچ نترسند.
وی با اشاره به ۱۰ مهارت شغلی لیست شده توسط وزارت کار آمریکا در بازار کار، بیان کرد: مهارت حل مسئله، مهارت فنی و حرفه ای، مهارت روابط عمومی، مهارت برنامه نویسی رایانه ای، مهارت رایانه ای، مهارت اجتماعی و حضور در عرصههای مدیریتی و کسب و کار، مهارت مدیریت مالی و حسابداری ، مهارت مدیریت اطلاعات و مهارت زبان خارجی در این لیست آورده شده است.
وی با تاکید بر این که مهارت اجتماعی نقش مهمی در فرآیند ورود به بازار دارد، افزود: درک صحیح از فرآیند اطلاعات، درک صحیح از نوع ارتباطات، درک صحیح از موانع ارتباطات، تمرین و ممارست در برقراری ارتباط اثربخش و نیز تقویت پیش نیازهای ارتباطات از جمله بخشهای مهارت اجتماعی به حساب میآید.
این مدیر و مشاور تجاری سازی، داشتن هوش مدیریتی را از دیگر عوامل موثر در فرآیند ورود به بازار دانست که ایجاد و تقویت مهارت های مدیریتی، مهارت های اطلاعاتی، مهارت های تصمیماتی و پیاده سازی و تقویت اصول مدیریتی از قبیل برنامه ریزی، بسیج منابع و امکانات، سازمان دهی، هدایت و سرپرستی و نیز کنترل از زیر مجموعههای آن به شمار میآید.
وی همچنین به اهمیت حوزه روان شناسی برای ورود به بازار اشاره کرد و گفت: درک ابعاد رفتاری، شخصیتی، ادراکی، نگرشی و درک اهداف در حوزه روانشناسی باید مورد توجه قرار گیرد و افراد به تمامی ابعاد نگاه دقیق و هدفمندی داشته باشند.
وی در پایان کارگاه به دانشجویان و علاقمندان به ورود به بازار توصیه کرد به مواردی همچون تدوین و تعقیب اهداف چالشی، کسب دانش کاربردی و مهارت محور، تقویت مهارت های کلامی و غیر کلامی، شرکت در رویدادهای علمی، تجاری، جشنوارهها و محافل حرفهای توجه لازم را داشته باشند.
فاریابی تاکید کرد: تقویت «نگاه از بیرون به داخل» در زندگی حرفهای، سرمایهگذاری روی نقاط قوت و پتانسیلها، رفع نقاط ضعف و کمبودها، تقویت روحیه کار تیمی و نیز کسب و بکارگیری مهارتهای مدیریت زمان هم باید مد نظر قرار گیرد.
این برنامه دومین کارگاه از سری کارگاههای مدیریت کسب و کار دانشگاه تبریز است که با همکاری دو انجمن علمی دانشجویی مدیریت و اکوفیزیولوژی گیاهی این دانشگاه برگزار شد.
انتهای پیام