صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نگرانی برخی از انتصاب یک روس به عنوان رئیس اینترپل
نگرانی برخی از انتصاب یک روس به عنوان رئیس اینترپل

/گزارش/

نگرانی برخی از انتصاب یک روس به عنوان رئیس اینترپل

قرار است یک افسر پلیس باسابقه روس رئیس اینترپل شود و همین مساله باعث نگرانی برخی از منتقدان مسکو شده که نکند که این آژانس اجرای قانون، سیاسی شود.

الکساندر پروکوپچوک

به گزارش کسب و کار نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: روز یکشنبه مقام‌های مسئول از کشورهای عضو اینترپل در دوبی گردهم آمدند تا در نشست چهار روزه خود درباره تعیین رئیس جدید این آژانس تصمیم گیری کنند.

یکی از کاندیداهای پیشرو “الکساندر پروکوپچوک” روسی است که یکی از ژنرال‌های رده بالای وزارت کشور روسیه است. پروکوپچوک پیش از انتصاب به عنوان معاون رئیس اینترپل در سال ۲۰۱۶، رئیس اداره اینترپل روسیه بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کرملین یک کاندیدای روس را برای این سمت معرفی کرده و تمایل داریم تا یک روس پیروز شود.

اینترپل به عنوان یک نهاد بین‌المللی برای سرویس‌های پلیس ملی عمل می‌کند و با صدور هشدارهای قرمز به پیگرد و دستگیری مظنونان خارج از مرزها پرداخته یا هویت فرد تحت پیگرد را اعلام می‌کند.

اینترپل با وجود آنکه گفته می‌شود چارت سازمانی آن بی طرف است، اما به شدت مورد انتقاد است چون این ادعا وجود دارد که دولت‌ها از سیستم هشدار قرمز برای تحت پیگرد قرار دادن دشمنان و مخالفان سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند.

حالا برخی از منتقدان نگران این هستند که کاندیدا و پیروز شدن یک افسر پلیس روس برای سمت ریاست اینترپل باعث شود تا این نهاد بین‌المللی نظارتی به وسیله‌ای برای آزار مخالفان روس تبدیل شود.

البته این نگرانی پر بیراه هم نیست؛ روز دوشنبه، میخاییل الکساندروف، از دفتر دادستانی کل روسیه به خبرنگاران گفت که پرونده کیفری را برای رسیدگی به مسموم کردن سه فرد مرتبط با بیل برودر، از مخالفان کرملین و یک سرمایه‌گذار متولد آمریکا مطرح کرده است.

برودر و سایر مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این شکایت را مطرح کرده‌اند که روسیه تلاش می‌کند تا از اینترپل علیه آنها استفاده کند. اگر الکساندر پروکوپچوک رئیس جدید این نهاد بین‌المللی شود، مسکو به تشدید تلاش‌هایش برای تحت پیگرد قرار دادن منتقدان در خارج از کشور ترغیب می‌شود.

این اتهامات علیه برودر مربوط به تشکیل یک گروه تبهکار برای اختلاس مالی در روسیه است. آنها همچنین مظنون هستند که این فرد آمریکایی در مرگ سرگئی مگنیتسکی، کارمند خودش در زندان نیز دست داشته باشد.

ماگنیستکی وکیل ۳۷ ساله روس که به افشای ۲۳۰ میلیون دلار تقلب مالیاتی توسط مقام‌های روس متهم شده بود، در سال ۲۰۰۹ و حین بازداشت موقت برای رسیدگی به پرونده‌اش در زندان درگذشت. کمیسیونی از ریاست جمهوری روسیه مسئول تحقیق مرگ او به این نتیجه گیری رسید که او را مورد ضرب و شتم قرار داده و از ارائه خدمات پزشکی نیز محرومش کردند و دو پزشک زندان به اتهام بی توجهی منجر به مرگ او، متهم شدند. یکی از آنها تبرئه شد و دیگری آزاد شد چون قانون با مرور زمان مربوط به این پرونده دیگر منقضی شد.

برودر کمپینی بین‌المللی را برای اجرای عدالت درباره قاتلان مگنیتسکی به راه انداخت و در سال ۲۰۱۲، کنگره آمریکا قانون مگنیتسکی را تصویب و علیه برخی از مقام‌های ارشد روس شامل دادستان‌های این کشور ممنوعیت سفر و مالی اعمال کرد.

برودر که مالک یک صندوق سرمایه گذاری بزرگ در روسیه تا پیش از منع شدن از سفر به این کشور بود، در سال ۲۰۱۳ و یکبار دیگر در سال قبل در روسیه به اتهام فرار مالیاتی و سایر اقدامات کیفری به صورت غیابی محاکمه شده و به ۹ سال حبس محکوم شد.

برودر مقام‌های زندان روسیه را برای مرگ مگنیتسکی جوان مقصر دانسته و اتهامات جدید علیه خودش را جعلی و ساختگی دانسته است.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که ارتباطی با آن سه مرد که توسط دادستان‌ها نامشان اعلام شد، ندارد و این اتهامات مربوط به مسموم کردن را تلاشی برای بی اعتبار کردن کمپینش برای اجرای عدالت علیه عاملان کشته شدن این وکیل جوان توصیف کرده است.

او گفت: واکنش پوتین مضحک است. این اقدامات تنها باعث قوت کمپین ما می‌شود.

دادستان‌های روس گفته‌اند که پس از بازبینی شواهد ارائه شده از سوی ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس که با دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهوری آمریکا و اعضای کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ او ارتباط داشته و فردی که برای لغو قانون مگنیتسکی لابی‌گری کرده، به دنبال اتهام‌های جدید علیه برودر هستند.

این دیدار در برج ترامپ و در ژوئن ۲۰۱۶ و پس از آن برگزار شد که یک میانجی به پسر ترامپ اطلاع داد این وکیل زن نماینده دولت روسیه است و پیشنهاد کمک مسکو را برای شکست هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات ها برای انتخابات ۲۰۱۶ آورده است. ایمیل‌هایی که بعدا از سوی پسر ترامپ منتشر شد، نشان می‌دهد که این وکیل زن، نماینده و وکیل دولت روسیه بوده است.

زمان بندی اتهامات جدید علیه برودر در حالی است که هلند نیز خودش را آماده میزبانی از دیپلمات‌های تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی قانون پان مگنیتسکی اتحادیه اروپا می‌کند.

برودر در توئیتی به زمان بندی مطرح شدن این اتهامات جدید علیه خودش و انتخاب رئیس جدید اینترپل اشاره کرده و می‌نویسد: پیش از تصمیم گیری اینترپل برای اینکه آیا یک روس باید رئیس شود، دفتر دادستانی روسیه یک نشست خبری مفصل درباره من برگزار کرد و اینکه چگونه من را در سطح جهانی تحت پیگرد قرار دهند. دادستان‌های روس در این نشست خبری گفتند که نام برودر را در لیست تحت پیگرد اینترپل قرار می‌دهند و انتظار دارند که این نهاد با آنها همکاری کند.

روسیه پیشتر قصد قرار دادن نام برودر را در این فهرست داشت اما اینترپل آن را رد می‌کرد و می‌گفت که این اقدام با انگیزه سیاسی است. برودر برای مدتی کوتاه در مه سال جاری میلادی در اسپانیا بازداشت شد اما پس از آنکه پلیس متوجه شد دستور دستگیری وی اصلا معتبر نیست، آزادش کردند.

برودر می‌گوید، انتصاب احتمالی الکساندر پروکوپچوک این نهاد بین‌المللی را در خطر بی اعتبار شدن قرار می‌دهد.

دیگر منتقدان کرملین نیز نسبت به احتمال سیاسی شدن اینترپل هشدار داده‌اند.

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که با اتهامات کیفری زیادی روبروست،‌ روز دوشنبه در توئیتی نوشت که نزدیکانش از جانب مقام‌های اینترپل که از حکم‌های دستگیری صادر شده از سوی روسیه برای پیگرد مخالفان کرملین تبعیت می‌کنند، به شدت آسیب دیده‌اند.

او در ادامه توئیت خود می‌نویسد:‌ فکر نمی‌کنم که رئیسی برای اینترپل از روسیه به کاهش چنین نقض قوانینی کمکی کند.

چنین نگرانی‌هایی در زمان ریاست “منگ هونگ وی” چینی در اینترپل نیز مطرح بود؛ او هم یکی از مقام‌های امنیتی ارشد در دولت چین بود. دولت پکن نیز به تلاش برای نفوذ در اینترپل و استفاده از آن به عنوان ابزار سیاسی متهم شده بود. منگ در بخشی از عملیات مقابله با فساد در میان مقام‌های ارشد چین هم اکنون در این کشور بازداشت شده است.

سخنگوی دفتر دادستانی کل روسیه در پاسخ به اینکه آیا رای گیری برای انتخاب رئیس جدید اینترپل ارتباطی با پرونده برودر دارد یا خیر به خبرنگاران گفت که مسکو این سازمان را شریکی قابل اعتماد می‌داند و امیدوار است که در پی ارائه حکم دستگیری برای برودر، روندهای اجرایی براساس رفتاری منظم انجام شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.