علی کابلی در گفتوگو با ایسنا، افزود: در ایتدای پذیرفته شدن از رتبهام چندان راضی نبودم و میخواستم مجدداً در کنکور شرکت کنم، اما با تحقیقات کمی که انجام دادم تصمیم گرفتم در رشته کشتیسازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(بندرعباس) به تحصیل بپردازم.
وی با اشاره به اینکه رتبه کنکورم برای ورود به دوران کارشناسی ۲۷۰۰ بود، عنوان کرد: عمده تحقیقاتم برای تغییر رشته بود تا بتوانم با معدل بالا در دانشگاه تغییر رشته دهم.اما پس از گذراندن چهار ترم و کسب معدل الف منصرف شدم و برای ادامه تحصیل در این رشته کشتیسازی حاضر شدم.
وی با بیان اینکه کارشناسی را با معدل ۱۷ به اتمام رساندم، بیان کرد: پس از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد توانستم با رتبه ۹ در رشته مهندسی سازههای کشتی وارد دانشگاه صنعتی شریف شوم و هماکنون در حال گذراندن ترم اول این رشته هستم.
این دانشجو در خصوص مدتزمان مطالعه در زمان کنکور چهارم دبیرستان عنوان کرد: در حقیقت من چندان حضوری در کلاسهای مدرسه نیز نداشتم و بیشتر در کلاس درس حساب دیفرانسیل شرکت میکردم. من و دوستانم همراه با هم ساعت مطالعه خود را بالا بردیم و از مدتزمان دو ساعت در روز شروع کردیم و درنهایت این زمان را به ۱۲ ساعت رساندیم. در دوران کنکور مقطع کارشناسی ارشد نیز روزانه ۱۶ ساعت درس میخواندم.
کابلی با بیان اینکه در دوران دبیرستان نیز در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودم، اظهار کرد: برای کنکور از تابستان سال سوم دبیرستان همراه با چند تن از دوستانم که در مدارس دیگری درس میخواندند شروع به درس خواندن و آماده شدن برای کنکور کردیم.
وی همچنین در خصوص شرکت در کلاسهای خارج از مدرسه نیز عنوان کرد: با دوستانم کلاسهای خصوصی دروس عربی و زبان، فیزیک و حسابان شرکت کردیم.
کابلی افزود: شاید بزرگترین اشتباه یا مشکل من بیانگیزه شدن بعد از عید بود و شاید بتوانم مهمترین توصیهام به دانشآموزان کنکوری نیز هم همین موضوع باشد، هرچه به کنکور نزدیکتر میشوند، دوریشان از فکر و خیال بیشتر شود.
این دانشجوی ممتاز عنوان کرد: به عقیده من بهتر است دانشآموزان یک الی دو ماه انواع روشها و مکانهای مطالعه را امتحان کنند و خود به این نتیجه برسند چه روش و مکانی بالاترین کارایی و بازدهی را برایشان به دنبال خواهد داشت.
کابلی گفت: بهشخصه هیچگاه نتوانستم در کتابخانه درس بخوانم، ترجیح میدهم در یک اتاق مجزا و تنها درس بخوانم زیرا در این صورت با تمرکز و دقت بالایی به مطالعه دروس میپردازم.
وی با بیان اینکه برای تمام دانشآموزان منظم بودن ساعت خواب و استراحت بسیار مهم است، افزود: نظم در ساعت خواب برای کنکوریها از اهمیت ویژهای برخوردار است، دانشآموز حتی اگر میخواهد شبها به درس خواندن بپردازد باید بتواند زمان خوابیدن و بیدار شدنش را ثابت نگه دارد. شاید دو هفته ابتدایی انجام این کار سخت باشد اما تأثیر این کار را آرامآرام بر روی تمرکز خود خواهند دید.
این دانشجو همچنین بیان کرد: این موضوع که دانشآموز کنکوری چند ساعت باید بخوابد بستگی به خود او دارد اما مکان استراحت و خواب بههیچعنوان نباید با مکان مطالعه و درس خواندن یکسان باشد.
کابلی ادامه داد: تجربه نشان میدهد بهتر است دانشآموز در محلی که درس میخواند کار دیگری انجام ندهد، این کار باعث میشود مغز بهصورت شرطی در یک مکان خاص فقط برای درس خواندن تمرکز داشته باشد.
وی گفت: معمولاً کنکوریها برای جلوگیری از فوت وقت در همان محل مطالعه و میز درسشان به خوردن غذا و میان وعدههایی چون میوه مشغول میشوند، این کار به دلیل از بین بردن تمرکز شخص برای درس خواندن که قرار است بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد کار اشتباهی است.
کابلی با بیان اینکه ویژگیهای محتوایی عنوانشده، کاربردهای زیادی برای رشتههای فنی مهندسی ایجاد کرده است، گفت: همین موارد باعث میشود هر شخصی که وارد رشته مهندسی کشتیسازی میشود بتواند مرتبط با علایقش در بخشی به فعالیت مشغول شود. این موضوع من را مجاب کرد که در این رشته بمانم.
وی با بیان اینکه نقش خانواده بسیار مهم است، افزود: حمایت همیشگی و بیدریغ خانواده و احترام به تصمیمات شخصی فرزند موضوع بسیار مهمی است که در سال کنکور اهمیت آن دوچندان میشود. خانواده من نیز بهتدریج این استقلال در تصمیمگیری را به من منتقل کردند.
این دانشجو همچنین در خصوص میزان علاقهاش به مطالعه کتابهای غیردرسی، بیان کرد: کسی که درس میخواند بهصورت ناخودآگاه توانایی مطالعه کردن، استدلال و استخراج مفاهیم از کتب مختلف را پیدا میکند.
وی عنوان کرد: بخش مهمی از دانشگاه و وقت هر فرد باید صرف خودسازی شود، یکراه بسیار مؤثر، اما ناکافی مطالعه کتب غیردرسی روزنامه و مجلات است.
کابلی افزود: یکی از تفریحاتم در طول دوران کارشناسی کتاب خواندن و فیلم دیدن بود،البته شاید مدتزمانی که کتاب غیردرسی مطالعه میکنم بسیار کمتر از مدتزمان فیلم دیدنها باشد اما یک عادت خوب که در دوران کارشناسی به وجود آمد این بود که کتابی را که شروع میکردم حتماً آن را به پایان میرساندم. یادم نمیآید کتابی را بعد از صفحه پنجاه نیمهتمام گذاشته باشم.
وی ادامه داد: سعی کردم به مطالعه انواع کتابها از رمان تا کتب کلاسیک فلسفی بپردازم.
کابلی عنوان کرد: اگر واقعاً این احساس نیاز در فرد برای تحصیل در خارج کشور باشد، میتواند این کار را انجام دهد. اما به نظرم چندان تفاوتی بین تحصیل در خارج و داخل وجود ندارد، ما در بسیاری از زمینهها پابهپای بسیاری از دانشگاههای دنیا در حال کار هستیم.
وی اظهار کرد: متأسفانه دید نادرستی از تحصیل در خارج از کشور به دانشجویان القا میشود و اوضاع بد اقتصادی هم مزید بر علت شده است که خیل عظیمی از دانشجویان تحصیل در خارج از کشور را برای خودشان هدفگذاری کنند.
این دانشجوی ممتاز بیان کرد: به نظرم این کار اشتباه است و هدف دانشجو باید کسب علم و بهکارگیری آن باشد و بهترین مکان برای کسب علم موردنظرش را با منطق انتخاب کند.
وی با شاره به اینکه نظر شخصیم این است که کارشناسی ارشد نقطه پایان خوبی برایم باشد، افزود: باید شرایط را در پایان دوره کارشناسی ارشد بررسی کنم و تصمیم نهاییام را برای ادامه تحصیل بگیرم.
وی با بیان اینکه در دانشگاه تنها در زمینه درسی مشغول نبودهام، عنوان کرد: علاوه بر اینکه در انجمن علمی دانشکده مهندسی دریا مسئول ارتباط با صنعت بودم و تجربه گران بهایی برام محسوب میشود، در مسابقات مناظره استانی با چند تن از دوستانم شرکت کردیم و موفق به کسب مقام سوم شدیم همچنین در مسابقات منطقهای که بین ده استان شرق و جنوب کشور هم برگزار شد نیز توانستیم مقام اول را کسب کنیم.
کابلی در پایان گفت: برای تمام دانشآموزان و دانشجویان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بتوانند طبق علاقه و استعداد و توانایی خود در رشتهای که مدنظرشان است به تحصیل بپردازند.
انتهای پیام