به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،آژانسهای گردشگری ژاپنی تاکید کردهاند که گردشگرانشان با راهنما از فروشگاههای اصفهان صنایع دستی نخرند چون راهنمایان سوبسیدی بسیار زیادی از فروشگاهها دریافت میکنند گفت: این موضوع از گذشته نیز وجود داشته و باید ترتیبات و مناسبات را اصلاح کنیم.
رحمانی موحد تأکید کرد: راهنمای گردشگری باید به فعالیتهایش وفادار باشد در آیین نامه و دستورالعمل جدید راهنمایان گردشگری، سوگندنامهای از آنها میگیریم که این یک نوع تعهد اخلاقی به حرفهشان است به این معنا که به کارهای دیگران ورود پیدا نکنند و همدیگر را حمایت کرده و غیره … برخی اوقات این مشکلات در تورهای گردشگری اتفاق میافتد و برخی از راهنمایان این مشکل را به وجود می آورند. بخشی از فروشندگان صنایع دستی هم این گلایه را دارند.
وی گفت: آنچه که مسلم است اینکه راهنمای گردشگری حق اعمال اجبار به گردشگر برای اینکه از کجا خرید انجام دهد و یا نه را ندارد. اگر از او بپرسند کجا بهتر است برای خرید مراجعه کنند، وظیفهاش این است که راهنمایی کند البته ما نمیدانیم پشت سر این راهنمایی چه چیزی است چون نمیتوان ذهنخوانی کرد. با این وجود اگر این راهنمایی منجر به نارضایتی مسافر در قیمت محصول، کیفیت و غیره شود مسئولیتش بر عهده راهنما خواهد بود. ما هم اگر به این نتیجه برسیم که عامل تکدر گردشگر، راهنما بوده است حتما برخورد می کنیم.
رحمانی بیان کرد: اگر هر زمان چنین شکایتی به ما برسد سیستم نظارتی بررسی میکند و با متخلفان برخورد میکنیم. چون راهنما امانتی به نام گردشگر را در اختیار دارد. گردشگر از نظر ما امانت است و راهنما امانتدار. به سختی گردشگر را در فرودگاه به ما میدهند و باید تا روزی که او به کشورش بر میگردد امانتداری کنیم.