به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین، در ابتدای این سمینار سراسری که مجید شایسته رئیس هیات مدیره، عبدالمجید پورسعید مدیرعامل، هادی قدیمی نایب رئیس هیات مدیره، علی آعبدالله عضو هیات مدیره، مدیران ارشد بانک و کارشناسان بازرسی استانها برگزار شد، عباس اصلانیفر مدیریت امور بازرسی ضمن تشریح عملکرد بازرسی در سال ۹۵ اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته، ما توانستیم ۹۸ درصد از اهداف تعیین شده برای این سال را محقق کنیم.
وی سه هدف را برای برگزاری این سمینار عنوان کرد که بخش اول آن بیان و انتقال نقطه نظرات مدیران ارشد بانک و انتظاراتی که مدیران ارشد بانک از بازرسی دارند، در بخش دوم بیان دغدغههای بازرسی و هدف سوم را تبادل نظر و رفع اشکالات و ابهامات موجود دانست.
اصلانیفر در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش بازرسان در رفع مشکلات و نارساییها در تمامی بخشها گفت: با توجه به اینکه به عنوان ناظر بر همه قسمتها، بازرسان باید مشکلات و نارساییهای سیستم را شناسایی و ضمن بررسی راهکارهایی را برای بهبود عملکرد آن ارائه کنند.
پورسعید: تلاشهای مستمر بازرسان در راستای تعالی بانک و اعتماد مشتریان است
در ادامه این سمینار عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین در همایش سراسری بازرسان اظهار کرد: بانک، سرمایههای مردم را به کار میگیرد و نتیجهاش را به آنان میدهد. ما وکیل مشتری هستیم و در این راه مهمترین مورد، ایجاد اعتماد مردم به ما است.
وی با بیان اهمیت برگزاری سمینارهای تخصصی تاکید کرد: برگزاری جلسات تخصصی میتواند اثرات موثر و مفیدی در روند فعالیت همکاران داشته باشد و به استمرار تلاشهایی که در راستای تعالی بانک انجام میشود، کمک خواهد کرد. بانک سرمایههای مردم را به کار می گیرد و نتیجهاش را به آنان میدهد. بانک وکیل مشتری است و در این راه مهمترین مورد ایجاد اعتماد مردم به بانک ایران زمین است. در این راه نقش بازرسی در بانک بسیار پراهمیت است.
مدیرعامل بانک ایران زمین با تاکید بر به اهمیت جایگاه و عملکرد بازرسی در بانک یادآور شد: جایگاه بازرسی به نحوی است، که با اقدامات و بررسیهای خود، از هرآنچه که موجب مشکل شود، پیشگیری میکند.
پورسعید نقش بازرسی را در سرنوشت بانک مهم ارزیابی کرد و گفت: ما باید همیشه نحوه انجام امور را با تغییرات تطبیق بدهیم و روشها و برنامههایمان را همگام با تغییرات تکنولوژی و پیشرفت آن، تنظیم کنیم.
در بخش دیگری از این سمینار، مجید شایسته رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین در صحبتهای خود محورهای بازرسی در بانکها را به چهار بخش تقسیم کرد. وی در بخش اول نقش بازرسان را ارشادی دانست و اظهار کرد: بازرسان باید الگوی همکاران باشند و باید با هدف راهنمایی و ارشاد کارکنان به شعب مراجعه کنند.
وی در بخش دوم با اشاره به اشراف اطلاعاتی بازرسان گفت: بازرسان باید بر روی بخشنامه ها و اطلاعیه ها اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند آنها را به کارکنان منتقل و در صورت نیاز به آنان یادآوری کنند.
محور سوم سخنان شایسته نقش بازرسی در جلوگیری از اشتباهات و مشکلات احتمالی بود و در بخش چهارم کشف تخلفات احتمالی بود و در پایان هم گفت: این چهار محوری است که بازرسان باید عنایت ویژهای به آنها داشته باشند تا بانک بتواند از مشکلات و مسائل بعدی جلوگیری کند.
همچنین علی آعبدالله عضو هیئت مدیره بانک ایران زمین در سمینار تخصصی بازرسان این بانک سخنان خود را در سه بخش تقسیم بندی کرد: وی در بخش اول به ضرورت های بازرسی و شاخص های انتخاب بازرس اشاره کرد و گفت: حساسیت در این بخش بسیار زیاد است به دلیل اینکه بازرسین در حقیقت ورودی و خروجی بانک را بر مبنای مقررات مورد سنجش قرار می هند.
آعبداله در بخش دوم نیازهای مورد نیاز بازرسان را مورد توجه قرار داد و نکاتی را در این خصوص بیان کرد. وی در بخش سوم سخنان به اثرات و اقدامات بازرسین در بانک پرداخت. عضو هیات مدیره بانک ایران زمین، آموزش، نحوه بازرسی، اطلاع از شرایط بانک و اطلاع از شرایط روز را از اهم مسائل بازرسی دانست. وی در انتها از بازرسین خواست با گزارشهای کامل و جامع خود کمیته انضباطی و بانک را جهت تصمیم گیری صحیح هدایت کنند.
قدیمی: حفظ استقلال و اقتدار بازرسان اولین اولیت آنهاست
در ادامه این سمینار هادی قدیمینایب رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین با اشاره به اهمیت عملکرد بازرسی و اثربخشی در امور بانک گفت: این موارد مورد توجه خاص مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره است که نسبت به کار بازرسان حساسیت و نگاه خاصی دارند. این موضوع وظیفه بازرسان را سنگینتر میکند.
وی حیطه فعالیت بازرس را وسیع دانست و افزود: عملکرد بازرسان باید به نحوی باشد که در روند پیشرفت و تعالی بانک موثر باشد و نظارت بازرسی بر همه ارکان بانک هم در صف و هم در ستاد وجود داشته باشد.
نائب رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین ایجاد کارگروه های تخصصی و تعامل بین بازرسان در جلسات و نیز برگزاری دورههای آموزشی با هماهنگی مدیریت آموزش در جهت ارتقا سطح علمی و تجربی بازرسان بسیار موثر دانست.
وی اقتدار و استقلال بازرسی را اولین اصل سلامت بازرسی دانست و یادآور شد: بازرس زمانی که به شعب و ستادها مراجعه می کند، باید بدون هیچ مصلحت اندیشی مسائل را بررسی کند. همچنین بازرسان با مدیران استانی خود تعامل کامل داشته و هماهنگ باشند. اما در نظر داشته باشند که تصمیم گیری آنها باید مستقل باشد.
قدیمی با تاکید بر اشراف اطلاعاتی بازرسان بیان کرد: بازرسان باید اولین افرادی باشند که بخشنامهها و دستورالعملها را بررسی میکنند و باید اشراف کامل بر آئیننامهها داشته باشند. ضمن اینکه تشکیل دورههای این چنینی برای تعامل بیشتر و همدلی و انتقال تجربیات و تحلیل مسائل مربوط به بازرسی بسیار مهم است.
وی در ادامه تصریح کرد: نوع تخلفات نسبت به گذشته فرق کرده است، پس بازرسان باید به روز باشند و در نحوه بازرسی ها باید به جایی برسیم که در کوتاه ترین زمان بیشترین بازدهی را داشته باشیم. برای این منظور کارگروههایی باید تشکیل شوند تا روند بازرسیها کوتاه شود و کیفیت بازرسیها افزایش یابد که لازمه آن برگزاری گردهمایی بین بازرسین در استانها و بررسی مسائل بین خودشان است تا این تعاملات باعث افزایش اثر بخشی شود.
نائب رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین با عنوان این مساله که بازرس دنبال مچ گیری نیست، بلکه بازرسان باید به دنبال اصلاح روند امور باشند، گفت: در مورد مسائل و موارد همکاران حساس باشید. بازرسان باید نسبت به مشکلات همکاران حساس باشند. در حین بازرسی برای تشویق همکاران نیز برنامه داشته باشید. بیماری همکاران، درگیرها و مشکلات همکاران را با حساسیت به مدیران انتقال دهید تا پیگیری های لازم صورت گیرد.