صفحه اصلی / سرخط خبرها / وجود ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس
وجود ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس

وجود ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: بیش از 50 گسل بزرگ و فعال زلزله در استان فارس شناسایی شده است که باید نسبت به فعالیت آنها هوشیار بود.

 

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی فارس، دکتر علی‌ بیت‌اللهی در جلسه‌ی کارگروه استانی مخاطرات زلزله در شیراز گفت: طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد آغاز شده است.

او با بیان اینکه طرح قبلا در شهرهای  تهران و تبریز و مشهد اجرا شده است، گفت: بعد از مشخص شدن حریم گسل‌های شیراز ساخت مراکز آموزشی و بیمارستانی و مراکز ستادی در حریم این گسل‌ها ممنوع خواهد شد و ساختمان‌هایی که قبلا در حریم این گسل‌ها ساخته شده باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرند.

بیت‌اللهی گفت: با شناسایی حریم گسل‌ها و مصوب شدن آنها این موضوع قانونی شده و ممنوعیت احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و مراکز آموزشی و درمانی در نقاط تعیینی ممنوع اعلام خواهد شد.

وی ممنوعیت ساخت و ساز در گسل‌ها و حریم گسل‌های شناسایی شده را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: قبل از این به‌دلیل شناسایی نشدن گسل‌ها و مصوب نشدن ممنوعیت ساخت و ساز، شاهد احداث بناهایی در این نقاط پرخطر بودیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس و دبیر کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان استان فارس نیز با اشاره به وجود گسل‌های فعال و بزرگ در این استان گفت: شناسایی دقیق این گسل‌ها و تعیین میزان، اندازه و نوع فعالیت آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

فیروز تکاور گفت: باید طرح جامع و تفضیلی شهرها را بر اساس خطرات این گسل‌ها تدوین و حتی‌الامکان از ساخت و سازهای جدید در این مناطق ممانعت کرد.

وی اضافه کرد: مرکز مطالعات راه و شهرسازی مصمم است که بر اساس قراردادهایی که با مشاورین صاحب نظر منعقد می‌شود، گسل‌ها را به لحاظ خطرات زلزله و رانش و لغزش شناسایی و اطلاعات را به دستگاه‌های ذیربط اعم از شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی ابلاغ کند.

تکاور از تشکیل دو کمیته‌های زمین‌شناسی به ریاست دکتر یوسفی رییس مرکز زمین‌شناسی فارس و سازه و تکنولوژی به ریاست دکتر بنان استاد دانشگاه شیراز خبر داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

صادرات سالانه ۹ میلیون دلاری مواد پلیمری از سوی دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن هنریان، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.