به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در دومین نشست معاونین آموزشی دانشگاههای سطح یک و دو کشور که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، وضعیت آموزش عالی در شرایط فعلی را “خاص” توصیف کرد و گفت: آنچه که همواره در خصوص آموزش عالی مطرح بوده و توجهات را به سوی دانشگاهها و آموزش عالی جلب میکند، بحث دانشآموختگان دانشگاهها است.زیرا همواره عنوان میشود دانش آموختگان آنطور که شایسته است نمیتوانند وارد بازار کار شده و نقشآفرینی داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص بحث اشتغال دانشآموختگان و نقشآفرینی آنها در بازار کار چند وجه وجود دارد که اول اینکه همین دانشآموختگان دانشگاههای داخل کشور در خارج از کشور به خوبی میتوانند بازار کار شوند و آموزشهای گذرانده در دانشگاههای داخل را در عرصه اشتغال پیادهسازی نمایند، وجه دیگر اینکه باید در بحث ارزیابی اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها نیاز بازار یا استفاده بازار از توانمندی آنها را نیز بسنجیم، اما در وجهی دیگر باید بررسی کنیم که دانشآموختگان دانشگاههای ما به چه میزان در دوران تحصیل خود توانمند میشوند که بتوانند یافتهها و آموختههای خود را عملیاتی کنند و بازار کار نیز بتواند از این مهارتها استفاده نماید.
معاون آموزشی وزارت علوم مهارتافزایی دانشجویان در دوران تحصیل را یکی از مهمترین برنامههای فعلی دانشگاهها ارزیابی کرد و گفت: در بحث تقویت مهارتافزایی دانشجویان باید توجه داشته باشیم که این افراد در دوران تحصیل خود فقط در یک وجه توانمند نشوند، بلکه دانشجویان در راستای برنامههای مهارتافزایی به صورت چند وجهی تربیت شوند، در واقع این افراد علاوه بر آموختههای تحصیلی، یکسری مهارتهای مشابه و بین رشتهای و متناسب با نیاز بازار کار را در دانشگاهها کسب کنند، مثلا کسی که در رشته مهندسی مکانیک تحصیل میکند، بتواند در حوزه میدان عمل نیز تعامل مناسبی با حوزه مهندسی شیمی برقرار نمایند، به طور کلی در بحث مهارتآموزی دانشجویان به دنبال این هستیم که دانشجویان علاوه بر کسب مهارتهای اختصاصی یکسری مهارتهای عمومی و پایهای را نیز کسب کنند تا بعد از فارغالتحصیلی منتظر میز آماده برای ورود به بازار کار نباشند.
دکتر شریعتینیاسرخاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل فعلی جوانان ما این است محیط شغلی منضبط و آماده برای خود تعریف میکنند، اگرچه این انتظار، انتظار نابجایی نیست ولی وظیفه دانشگاهها این است که آموزشهای خود را تنها به این حوزه محدود نکنند، بلکه دانشجویانی را تربیت کنند که اگر نتوانند وارد بازار شغلی آمادهای شوند، خود به تنهایی کارآفرین شده و اشتغالزایی ایجاد کنند.
وی بحث اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی را یکی از دغدغههای رهبری و مسئولین نظام توصیف کرد و گفت: عمده نگرانیهای رهبری و مسئولان مربوط به این موضوع است محصولی که از دانشگاهها خارج میشود بتوانند در جامعه موثر و مفید واقع بشوند و جامعه بتواند از مهارتهای اختصاصی، پایهای و عمومی آنها استفاده کند و باید به این نکته اذعان داشته باشیم که دستگاه آموزش عالی آنطور که باید به مهارتافزایی نیروهای خود توجهی نکرده است و باید برنامهریزیهای اساسی در این حوزه صورت بگیرد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم اگرچه حرکتهای خودجوشی در بحث مهارتافزایی و اشتغالزایی دانشجویان در برخی دانشگاهها شکل گرفته، اما همواره تاکید میکنیم دانشگاهها باید فراتر از ماموریت متعارف خود در این زمینه گام بردارند.
سیاستهای حمایتی وزارت علوم در حوزه اشتغال زایی و کارآفرینی دانشجویان
وی در ادامه به سیاستهای حمایتی وزارت علوم در حوزه اشتغال زایی و کارآفرینی دانشجویان اشاره کرد و گفت: تا حدودی اجرای این برنامه به پشتیبانیهای حقوقی برمیگردد که در وزارت علوم این کار در حال انجام است، اما در بحث آموزشی ما توانستیم سال ۹۵ اولین بخشنامه در ارتباط با دروس اختیاری به دانشگاهها ارسال کنیم که براساس آن دست دانشگاهها برای انتخاب دروس اختیاری باز باشد و بتوانند برخی دروس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه دهند و حتی نمره کسب شده را در معدل پایان ترم آنها اثرگذار کنند.
دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: بنابراین براساس ابلاغیه فوق، دانشگاهها میتوانند با توجه به شرایط اقلیمی و منطقهای هر درسی را که میخواهند تدوین و به عنوان دروس اختیاری به دانشجویان ارائه دهند و فقط تاکید وزارت علوم این است که این دروس مازاد واحدهای مجاز دانشجویان باشد و در سقف سنوات مجاز دانشجویان ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت علوم از درخواست ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مهارتافزایی دانشجویان در دانشگاهها از سازمان بودجه و برنامه کشور خبر داد و گفت: اگرچه این اعتبار کافی نیست، اما امیدواریم بتوانیم با تصویب و تخصیص بهموقع توزیع مناسبی در اختیار دانشگاهها قرار بدهیم تا این برنامه با جدیت بیشتری پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه برنامههای مهارتافزایی دانشجویان در دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی متمرکز باشد، اظهارکرد: تاکید میکنم این برنامه باید با توجه به ویژگیهای تحصیلی، توزیع مقطع تحصیلی، جنسیت و گروههای آموزشی صورت بگیرد.
دکتر شریعتی به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به شرایط حساس تحریم که امروزه با آن مواجه هستیم، لازم است دانشگاهها با همافزایی بیشتر از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنند و بتوانند از این طریق تهدیدها را به فرصتها تبدیل کنند و براساس آن بتوانند کاهش بودجه و اعتبار خود را با همافزایی و بهرهگیری از امکانات یکدیگر برطرف نمایند.
انتهای پیام