نادر جهان آرای در گفتوگو با ایسنا، پیرامون اقدامات انجام شده برای ساماندهی نیروی انسانی و کمبود معلم بویژه مرد در آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: تهران همواره با توجه به جمعیت دانش آموزی بالا و برخی مسائل دیگر با کمبود نیروی انسانی روبروست.
وی افزود: این کمبود در دوره ابتدایی و پس از اجرای نظام ۳-۳-۶ و افزایش یکباره جمعیت دانش آموزی با اضافه شدن یک پایه تحصیلی شدت گرفت.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه البته از منظر نگاه تخصصی و تعریف سازمانی در دوره ابتدایی، بحث تفکیک جنسیتی چندان مطرح نیست گفت: در واقع امکان تدریس معلم خانم در همه پایههای تحصیلی دوره ابتدایی وجود دارد؛ اما خوب است یک تناسب در پذیرش جنس زن و مرد وجود داشته باشد. از گذشته با توجه به سیاستهای آموزش و پرورش و لطافت و ظرافتی که در دوره ابتدایی وجود دارد درصد بانوان آموزگار ما همواره بیشتر از مردان بوده است.
جهانآرای افزود: اصل بر تکافوی نیروی انسانی است و باید ۱.۲ نیروی انسانی به ازای هرکلاس درس داشته باشیم. اگر بر فرض ۲۰ هزار کلاس داریم قطعا باید بیش از ۲۰ هزار معلم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم این کمبود را به شکلهای مختلف جبران کنیم عنوان کرد: پیگیر موضوع هستیم و راهکارهای مختلفی بکار میگیریم. در برخی مناطق مدارس در نوبت دوم نیز تشکیل میشوند و برخی همکاران علاوه بر ساعت موظفی خود در شیفت مقابل هم میتوانند تدریس کنند و اضافه کار داشته باشند تا بخشی از کمبودها برطرف شود. میزان رشد جمعیت دانش آموزی در هر منطقه مشخص است و سعی میکنیم بر اساس آن برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و از مسئولان بالادستی مطالبه کنیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیت دانشآموزی کمبود نیروی انسانی و همچنین کمبود فضای آموزشی مدارس دو نوبته را در سالهای گذشته داشتیم و امسال هم ناچاریم مدارس را در نوبت دوم داشته باشیم؛ درباره تراکم دانش آموزی در کلاسهای درس گفت: تراکم کلاسی مدارس دولتی در سطح استان تهران نسبت به همه کشور بالاتر و ۳۲٫۷ است. معمولا تراکم از نرخ ۲۹٫۵ تا ۳۴ دانش آموز در یک منطقه متفاوت است.
جهانآرای تاکید کرد: برای سال آینده نیز تمرکز و تاکید در بخشنامه این است که تراکم را کاهش دهیم. میانگین تراکم بر حسب هر منطقه مشخص شده و تلاش میکنیم از طریق راهکارهایی چون افزایش کلاسهای درس تازه تاسیس و استفاده از فضاهای مازاد تا حد توان در دوره ابتدایی تراکم را کاهش دهیم. تعداد اندکی مدارس پرتراکم با جمعیت بالای ۴۰ نفر در کلاس داریم که باید به سمت نرم ۳۲٫۷ کاهش یابند.
انتهای پیام