رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در دیدار با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش سفارتخانهها در توسعه و رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی گفت: موضوع گردشگری باید جزو مأموریتهای رایزنهای فرهنگی و سفارتخانهها قرار گیرد.
بهگزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علیاصغر مونسان در دیدار با غلامرضا انصاری ـ معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ـ که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران دو دستگاه در محل دفتر رییس سازمان میراثفرهنگی انجام شد، اظهار کرد: مهمترین مشکل در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاعرسانی درخصوص ظرفیتها، جاذبهها و زیباییهای ایران است.
او افزود: به همین سبب، وزارت امورخارجه و سفارتخانههای ایران در خارج از کشور میتوانند در این خصوص نقش فعالی را ایفا کنند تا شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور باشیم.
مونسان با بیان اینکه گردشگری در حال حاضر اقتصاد سوم دنیا محسوب میشود و پیشبینی میشود این صنعت به اقتصاد اول تبدیل شود، گفت: اهمیت گردشگری بر کسی پوشیده نیست، این صنعت روزبهروز در حال رشد است، از طرفی ایران جزو ۱۰ کشور برخوردار از جاذبههای طبیعی و تاریخی است و خوشحالم که موضوع گردشگری موردتوجه وزارت امورخارجه کشورمان قرار گرفته است.
معاون رییسجمهور ادامه داد: در حال حاضر برخی از کشورهای هدف را برای جذب گردشگر خارجی شناسایی کردهایم که ترکیه، چین و کشورهای اتحادیه اروپا مهمترین کشورهای هدف ما هستند، اما واقعیت این است که درخصوص تبلیغات و اطلاعرسانی و معرفی جاذبهها و زیباییهای ایران با کمبود اعتبار مواجه هستیم که در این میان، سفارتخانهها بهعنوان یکی از مراکز مهم ما در خارج از کشور میتوانند در معرفی هرچه بهتر ظرفیتهای گردشگری کشورمان نقش ایفا کنند.
وی افزود: بهعنوانمثال، چین یک کشور بزرگ و پرجمعیت است که سالانه ۱۲۱ میلیون گردشگر خروجی دارد که اگر بتوانیم فقط یکدرصد این گردشگران را به ایران جذب کنیم، سالانه بیش از یکمیلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر چینی به ایران سفر خواهند کرد که این خود یک رشد مناسب در جذب گردشگر است.
مونسان اظهار کرد: شرکت در نمایشگاههای خارجی میتواند به معرفی جاذبهها و ظرفیتهای ایران کمک کند و در افزایش جذب گردشگر خارجی نقش داشته باشد که با توجه به محدودیتهای مالی برای حضور در این نمایشگاهها و محدودیت غرفهها، سفارتخانهها و مجموعه وزارت امورخارجه میتوانند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: علاوه بر نمایشگاههای گردشگری، نمایشگاههای صنایعدستی نیز نقش مهمی در معرفی ظرفیتهای ایران و افزایش جذب گردشگر دارد و این در حالی است که برخی از کمپانیهای تولید خودرو بهدنبال طراحی فضای داخلی خودرو مانند جلو داشبورد و کنار درها با هنرهای سنتی هستند که بهطور حتم این ظرفیت در بین هنرمندان ایرانی وجود دارد که باید مورداستفاده قرار گیرد.
مونسان سپس به نقش مجامع بینالمللی اشاره کرد و افزود: ما در برخی از مجامع بینالمللی عضو هستیم و حق عضویت میپردازیم، اما تاکنون نتوانستهایم به شایستگی از این ظرفیت استفاده کنیم که در این خصوص نیز وزارت امورخارجه میتواند نقش مهمی را ایفا کند.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: متأسفانه ایران در سایت برخی از سفارتخانههای کشورهای خارجی در فهرست مقاصد سفر به رنگ زرد نشان داده میشود که شایسته کشورمان نیست و درخواست ما از وزارت امور خارجه این است که در این خصوص نیز با تعاملی که با سفارتخانهها دارد با معرفی هرچه بهتر ظرفیتهای کشورمان جایگاه ایران را در سایت سفارتخانههای کشورهای مختلف ارتقا دهد.
غلامرضا انصاریان ـ معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ـ نیز در این نشست با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور گفت: تمام سفارتخانههای ما برای معرفی و تبلیغات ظرفیتهای ایران و نیز برپایی مراسم روز ملی و بزرگداشتهای مختلف در خدمت گردشگری است.
او با اشاره به ظرفیتهای ایران در حوزه گردشگری افزود: واقعیت این است که باید ذهنیت گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر دهیم، چرا که بهخاطر تبلیغات منفی که از سوی رسانههای معاند میشود، گردشگران شناخت دقیقی از ایران ندارند.
انصاری گفت: در مدتی که در برخی از کشورها سفیر بودم، شاهد علاقهمندی افراد برای سفر به ایران بودم، اما متأسفانه شناخت دقیقی از ایران نداشتند، وقتی برخی از این افراد حتی مسؤولان آن کشورها به ایران سفر میکردند تازه متوجه زیباییهای ایران، ظرفیتهای گردشگری و از همه مهمتر امنیت و مهماننوازی مردم میشدند.
وی به ظرفیت جذب گردشگر از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در کشوری مانند هند ۴۵۰ میلیون مسلمان زندگی میکنند که این یک ظرفیت بزرگ است و میتوان برای جذب گردشگر زیارتی از این کشور برنامهریزی کرد.
انصاریان افزود: این در حالی است که موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و میتوان با برنامهریزی تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور را برای سفر به ایران در طول سال بهعنوان گردشگری بومی تشویق کرد و از این ظرفیت نیز بهره برد.
در این نشست همچنین محمد محبخدایی ـ معاون گردشگری ـ و پویا محمودیان ـ سرپرست معاونت صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی ـ درخصوص موضوعات دیگری از جمله زائران اربعین، تبلیغ پنج شهر ایران در ایرلاین ترکیه، برپایی نمایشگاههای صنایعدستی در خارج از کشور، اجرای طرح خانه ایرانی در برخی از کشورهای اروپایی، راهاندازی مرکز دائمی فروش صنایعدستی در کشورهای مختلف و… صحبت کردند.