صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت انواع اقلام خوراکی بین ۱۰ تا ۷۲ درصد افزایش یافت/تداوم گرانی و کمیابی کالاهای اساسی
قیمت انواع اقلام خوراکی بین ۱۰ تا ۷۲ درصد افزایش یافت/تداوم گرانی و کمیابی کالاهای اساسی

قیمت انواع اقلام خوراکی بین ۱۰ تا ۷۲ درصد افزایش یافت/تداوم گرانی و کمیابی کالاهای اساسی

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت در حوزه کالاهای اساسی بیداد می کند. افزایش قیمت مرغ به 37 هزار تومان، گوشت 160 هزار تومان، شیرخام 6400 تومان، شکر 15 هزار تومان، گرانی ۷۰ درصدی ماکارونی، افزایش خودسرانه قیمت نان و... نمونه هایی از این بیداد قیمتی است.این افزایش بی رویه قیمت ها در حالی رخ می دهد که به باور کارشناسان بازار، دولت در هفته های پایانی تصدی گری خود بازارها را به حال خود رها کرده است و خبری از نظارت بر بازارها نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این رابطه می گوید: از ابتدای سال تاکنون  قیمت روغن ۳۵ درصد و شکر ۷۲ درصد افزایش یافته است. البته برنج نیز که مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. قاسمعلی حسنی افزود: از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش قیمت های غیرمنطقی و غیرعلمی در حوزه سبد خانوار هستیم بطوری که قیمت اقلام مختلف بین ۱۰ تا ۷۲ درصد افزایش یافته است.

گزارش های دریافتی از بازارها نشان می دهد شکر دوباره گران و کمیاب شد و گزارش شهروندان تهرانی حاکی از آن است که در برخی مناطق شهر یافتن شکر در فروشگاه‌ها دشوار شده و بهای این کالا نسبت به ماه گذشته تا ۲٫۵ برابر رشد داشته است.

مرکز آمار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تازه‌ترین گزارشش از مقایسه قیمت‌ کالاهای خوراکی در فاصله اردیبهشت ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ تاکید کرده که افزایش ۲۴درصدی قیمت یک کالا در طول یک‌سال، بیانگر آن است که قیمت آن کالا به حد بحرانی رسیده و در این شرایط لازم است که برای کاهش قیمت‌ها تصمیمات سریع گرفته شده و حتی مستقیما در بازار مداخله شود. جدولی که مرکز آمار وزارت کار از مقایسه قیمت‌ها در یکسال گذشته تهیه کرده نشان می‌دهد دست کم ۶۶ درصد از اقلام خوراکی مورد نیاز مردم افزایش قیمتی فراتر از حد بحرانی داشته اند و قیمت برخی از این اقلام در ماه های آتی از محدوده بحرانی نیز فراتر خواهد رفت.

اما به عقیده فعالان اقتصادی، ایراد دولت در اینجا این است که بجای تمرکز بر حمایت از تولید کالاهای ضروری به حمایت از تولید کالاهای غیرضروری پرداخته تا جایی که می بینیم۹۰ درصد نیاز دانه‌های روغنی کشور وارداتی است. سالی  یک میلیون تن شکر، یک میلیون تن برنج، ۵ میلیون تن گندم،۱۵۰ هزار تن گوشت وارد می کنیم و تلاشی برای تولیدشان در کشور وجود ندارد. برعکس از آن طرف جایگاه اول و دوم هندوانه و خربزه دنیا را داریم و سالانه بیش از ۵ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می کنیم. صادرکننده عمده صیفی‌جات به کشورهای همسایه هستیم که اساسا باعث صادرات آب مجازی است و بهتر است جای این دو نوع تولید با هم عوض شود.

در همین رابطه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به طور کلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش تقاضای مواد غذایی را تجربه کردیم. افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در سه سال گذشته که ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بوده است، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

قاسمعلی حسنی افزود: تغییر الگوی خرید مواد غذایی در میان مردم ایجاد شده است. بیشتر اقشار آسیب‌پذیر مصرف برنج خود را کاهش داده و به کالاهای ارزان ‌قیمت‌تری مانند ماکارونی روی آورده‌اند. حال ماکارونی هم افزایش قیمت دارد. بنابراین می‌توان گفت در این شرایط نوع، الگوی تغذیه و خرید مواد غذایی تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی همچنین گفت: از ابتدای سال تاکنون  قیمت روغن ۳۵ درصد و شکر ۷۲ درصد افزایش یافته است. البته برنج نیز که مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. حسنی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش قیمت های غیرمنطقی و غیرعلمی در حوزه سبد خانوار هستیم بطوری که قیمت اقلام مختلف بین ۱۰ تا ۷۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته حسنی، در حال حاضر تولید کنندگان از آنجا که احتمال می دهند با استقرار دولت جدید امکان افزایش قیمت کالاها را در سال جاری نخواهند داشت قبل از پایان دولت فعلی اقدام به افزایش قیمت کرده اند. با توجه به رکود حاکم بر بازار و نبود مشتری  این قبیل افزایش قیمت ها هوشمند و هدفمند است و تولیدکنندگان به دلیل پیش بینی های خود از اینکه با استقرار دولت جدید قادر به افزایش قیمت نخواهند بود از فرصت باقی مانده برای هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی بهره می گیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …