صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت مشتریان به بازار طلا؟
بازگشت مشتریان به بازار طلا؟

دریافت مالیات از اصل طلا حذف می شود

بازگشت مشتریان به بازار طلا؟

کسب و کار نیوز- طبق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات از طلای خام حذف شده و طلافروشان فقط می‌توانند از اجرت و کارمزد مالیات دریافت کنند. در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: قانون حذف مالیات خرید از دی ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. درست است که این قانون در حال حاضر به تصویب نهایی رسیده اما زیرساخت هایی برای اجرایی شدن آن لازم است که از قانون را از دوازدهم دی ماه لازم الاجرا می کند. ابراهیم محمدولی افزود: امیدواریم با اجرایی شدن این قانون رکود از بازار طلا و جواهر خارج شود و صنف طلافروشان پش از مدت ها رکود، به رونق برسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق اعلام اتحادیه‌ صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران؛ مالیات برارزش افزوده “مالیات غیرمستقیمی” است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. قانون مالیات برارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی پنج سال از تاریخ ۱۳۸۷/۰۷/۰۱ به اجرا گذاشته شود. این قانون پس از پنج سال، ابتدای هر سال مجددا تمدید شد و تا ۹ درصد افزایش یافت.

طبق ماده ۲۶ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا معاف از مالیات و عوارض شده و زین‌پس واحد‌های طلافروشی نمی‌توانند هنگام فروش طلا به مشتریان، مالیات را نیز در فاکتورهایشان لحاظ کنند. گفته می‌شود، حسن روحانی رئیس جمهوری این قانون را ۱۲ تیرماه ابلاغ کرده است؛ براساس بخش مربوط به طلا، جواهر و پلاتین این قانون، اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض می‌باشد.

ضمن اینکه، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالا‌های موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد می‌باشد.همچنین در بند ۳ این بخش از قانون جدید مالیات برارزش افزوده آمده است که پس از راه اندازی سامانه مودیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند.

درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل ۹ درصد ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیرقابل بخشودگی می‌باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده ۳۶ این قانون است.

در پی تصویب حذف مالیات از اصل طلا و دریافت آن (مالیات) از سود و اجرت ساخت، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن شفاف‌سازی برای اجرایی شدن این مصوبه شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رئیس جمهور، طبق اصل ۱۲۳ قانون، از بازگشت قیمت‌ سکه و طلا در بازارهای داخلی از مسیر صعودی شدن و طی مسیر کاهشی قیمت‌ها خبر داد. پس از چند سال از تلاش برای حذف مالیات از اصل مبلغ طلا، در نهایت این قانون مصوب شد و ۹ درصد مالیات خرید طلا دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است. در حالی برخی اعلام کرده‌اند از این پس در صورت خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحدهای فروش مالیات ۹ درصدی را بر روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند؛ نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران شفاف‌سازی کرد که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه رئیس جمهور، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، طی سال‌های گذشته، حذف مالیات ارزش افزوده در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و تصویب شده بود اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شده بود و مجدد به مجلس ارجاع شده بود. اما در نهایت پس از تلاش‌ها و پیگیری هیات مدیره‌ اتحادیه‌ صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شده است.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: مهلت اجرای این قانون، شش ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود و اینکه برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از این پس حذف خواهد شد، اینگونه نیست و سوتفاهمی پیش آمده است؛ در حال حاضر تنها ابلاغ و اعلام شده است و تا شش ماه آینده خرید طلا، مالیات ۹ درصدی بر اساس قیمت کل محاسبه خواهد شد و حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ به دولت، شش ماه بعد و به عبارتی از ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ اجرایی خواهد شد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: قانون حذف مالیات خرید از دی ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. درست است که این قانون در حال حاضر به تصویب نهایی رسیده اما زیرساخت هایی برای اجرایی شدن آن لازم است که از قانون را از دی ماه لازم الاجرا می کند. ابراهیم محمدولی افزود: امیدواریم با اجرایی شدن این قانون رکود از بازار طلا و جواهر خارج شود و صنف طلافروشان پش از مدت ها رکود، به رونق برسد.

محمدولی ادامه داد: بارها و بارها در طی سالهای اخیر مذاکراتی برای حذف این قانون داشته ایم که در نهایت این مصوبه به صورت رسمی تصویب شد. نمی بایست از خریداران طلا مالیات دریافت شود چراکه تقاضا برای خرید را کاهش داده است. امروز مشتری زیادی در بازار طلا وجود ندارد. البته دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که یکی از آنها دریافت مالیات خرید طلا بوده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: از زمان شروع بیماری کرونا به دلایل مختلف اعم از تعطیلی های مداوم، کاهش قدرت خرید مردم و… بازار طلا بدون مشتری ماند. بسیاری از فعالان این صنعت با شغل خود خداحافظی کردند و تعطیل شدند. این در حالی است که بقیه کسبه نیز فروش زیادی نداشته اند.

به گفته محمدولی، این اتحادیه برای سر و سامان دادن به وضعیت صنف طلا و جواهر با مسوولان بسیاری مذاکره و بحث و گفتگو داشته است تا هم این صنف را از رکود و ورشکستگی نجات دهد و هم به اجرای ناقص این قانون رسیدگی کنند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …