صفحه اصلی / اسلایدر / خریداران طلا و سکه در انتظار احیای برجام
خریداران طلا و سکه در انتظار احیای برجام

خریداران برای سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا احتیاط کنند

خریداران طلا و سکه در انتظار احیای برجام

کسب و کار نیوز- در حالی که قیمت دلار از کانال 25 هزار تومان عبور کرده اما در بازار سکه خبری از شکست مقاومت قیمتی وجود ندارد. سکه در معاملات روز سه شنبه 10 میلیون و 788 هزار تومان خرید و فروش شد. فعالان بازار طلا و سکه معتقدند سکه در هفته های آتی پتانسیل گران شدن را دارد اما باید منتظر ماند و چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخت.

شایلی قرائی          

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه می گوید: : در حال حاضر مهم‌ترین اتفاق سیاسی پیش‌رو بحث برجام است. محمدولی افزود: تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود قیمت‌ دلار و طلا همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به آن نوسان خواهد داشت. به گفته محمدولی، این روزها تقاضای خرید برای سکه تمام و نیم سکه افزایش داشته است که نشان می دهد خریداران برای سرمایه گذاری به این بازار روی آورده اند.

به گفته کارشناسان بازار طلا  وسکه اگر قیمت دلار بالای ۲۵ هزار تومان بماند و قیمت طلا نیز دچار ریزش نشود قیمت سکه می تواند از مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار عبور کند. این در حالی است که طی یک هفته اخیر هر اونس طلای جهانی در مرز ۱۹۰۰ دلار در نوسان بود و تا ۱۹۰۹ دلار هم افزایش پیدا کرد، اما در مجموع ۳۵ دلار کاهش یافت. علاوه براین، نرخ ارز نیز به عنوان عامل تاثیرگذار داخلی بر قیمت سکه و طلا، در این هفته نوسان داشته و با افزایش همراه بود. براین اساس، با توجه به افت و خیز قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت‌ها در بازار ارز داخلی، قیمت سکه و طلا نیز با نوسان همراه بوده است.

به گفته فعالان، عدم مرزشکنی سکه در روز صعود معنادار دلار، برای برخی از بازیگران با تجربه فلز گران بهای داخلی به معنای آن است که برای خریدهای بیشتر باید جانب احتیاط را رعایت کنند. در واقع وقتی صعود معنادار دلار نمی تواند سکه را از مقاومت حساس عبور دهد، نشان دهنده آن است که فلز گران بهای داخلی با ضعف نسبی تقاضا مواجه است.

برخی فعالان باور دارند، نزول قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شد که سکه بازان متهورانه رفتار نکنند. روز گذشته اونس طلا نه تنها به سوی مرز هزار و ۸۰۰ دلاری حرکت نکرد که در مقطعی تا محدوده هزار و ۸۵۰ دلاری عقب نشینی کرد. در واقع، نزول اونس طلا نتوانست قیمت سکه را در جهت کاهشی قرار دهد، ولی موجب شد که سرعت حرکت فلز  گران بهای داخلی کند شود. برخی  دیگر از معامله گران باور داشتند که سکه بازان به دلیل عدم اطمینان نسبت به رفتار آینده قیمت دلار، با جسارات زیادی وارد بازار نشدند. از این زاویه دید، در صورتی که دلار امروز بالای خط ۲۵ هزار تومانی باقی بماند، می توان شاهد افزایش بیشتر قیمت سکه بود.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه بتواند بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود، می تواند خود را حتی به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند. شماری از افزایشی های بازار سکه حتی نسبت به صعود بهای اونس طلا در روز چهارشنبه خوشبین هستند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با “کسب و کار” درباره چشم‌انداز بازار در روز‌های آینده سکه گفت: در حال حاضر مهم‌ترین اتفاق سیاسی پیش‌رو بحث برجام است و تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود قیمت‌ دلار و طلا همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به آن نوسان خواهد داشت.

ابراهیم محمد ولی افزود: با توجه به نوسان قیمت طلا و سکه در این هفته، حجم تقاضا نیز کاهش یافته و خریداران منتظر ثبات قیمتی بازار برای خرید هستند. البته با توجه به روند اونس جهانی طلا، در صورت ثبات بازار ارز و مدیریت آن، انتظار آرامش قیمت در روزهای آتی دور از انتظار نیست. محمدولی بیان کرد: هرچند آینده‌نگری درباره قیمت طلا کار دشواری است، اما با توجه به تجارب گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال وضعیت بازار طلا بهتر از پارسال خواهد شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: هرچند آینده‌نگری درباره قیمت طلا کار دشواری است، اما با توجه به تجارب گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال وضعیت بازار طلا بهتر از پارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: یعنی عرضه و تقاضا و به‌طور کلی داد و ستد بیشتر خواهد شد. وقتی بازار به سمت ثبات و تعادل حرکت کند قیمت‌ها نیز به ثبات خواهد رسید. هرچند نمی‌توان برای مثال انتظار داشت قیمت طلای ۱۸ عیار از کانال یک میلیون تومانی به کانال ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومانی وارد شود، اما ممکن است در دامنه حدود ۱۰ درصد نوسان داشته باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …