صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق لوازم خانگی با کارتهای اجاره ای کولبران
قاچاق لوازم خانگی با کارتهای اجاره ای کولبران

واردات شبه‌قانونی لوازم خانگی از طریق مناطق مرزی

قاچاق لوازم خانگی با کارتهای اجاره ای کولبران

کسب و کار نیوز- در حالی هنوز حرفه کولبری به طور رسمی به رسمیت شناخته نشده است که بسیاری از قاچاقچیان برای سودآوری بیشتر اقدام به اجاره کارتهای کولبران برای واردات قاچاق لوازم خانگی کرده اند. قیمتهای ناچیزی که شاید برای گذاران زندگی یک روز این افراد و خانواده هایشان کفاف می دهد و سودی برای جیب کولبران نداشته و تمام این درآمدها در انتها به جیب قاچاقچیانی می رود که از هر روشی برای خالی کردن جیب مردم استفاده می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته فعالان بازار لوازم خانگی در مرز بانه و آذربایجان، بنا به قانون هر روز خانوارهای یکی از روستاهای مرزی حق دارند کالا وارد کنند اما واقعیت این است که هر روز کولبرهای یک روستا به مرز می‌روند و کارت‌های خود را در ازای مبلغی توافقی که گاهی تنها چند صد هزار تومان است به صاحبان بارها می‌دهند. بارکش اصلی که جنس تاجر را پیش خود دارد و در مرز به نام او خالی شده با این کارت‌ها رسماً کالا وارد می‌کند و مبلغ توافق شده را به صاحب کارت می‌دهد. هر کارت خانوار هم مجاز است میزان محدودی جنس وارد کند.

حمیدرضا منصفی، عضو انجمن واردکنندگان لوازم‌خانگی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: تولید داخلی نتوانسته همه نیاز مصرف‌کننده داخلی را برآورده کند و این درحالی است که قاچاقچی به جای واردکننده خلأ این میدان را از‌طریق مناطق مرزی پوشش می‌دهد. منصفی با بیان اینکه واردات کنترل شده و زیرنظر منابع رسمی و دولت انگیزه را در تولید کالا و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و باعث نابودی انگیزه قاچاقچیان می‌شود، گفت: با واردات هوشمند و سهمیه‌بندی شده و مبارزه با قاچاقچی، انگیزه تولید‌کننده نیز بیشتر می‌شود.

عضو انجمن واردکنندگان لوازم‌خانگی بیان کرد: وارد کنندگان رسمی به دلیل قراردادهای بین‌المللی که نوشته می‌شود، منابع مالی و ثبت‌سفارش آنها رصد می‌شود و به‌دنبال قاچاق کالا نمی‌روند و اگر بخواهند قاچاق کالا را سازمان یافته انجام دهند باید از کشورهای حاشیه خریداری کنند که اعتبار خود را زیر سوال می‌برند، به همین دلیل انگیزه‌ای برای این کار ندارند. وی ضمن اشاره به جریمه دپوی کالا در انبار که موجب از بین رفتن اعتبار واردکنندگان رسمی می‌شود اذعان کرد: سود و انگیزه‌ای که به مناطق مرزی داده شده، وارد جیب کولبر و ملوان نمی‌شود، بلکه او کارت خود را اجاره داده یا در ازای خالی کردن بار دستمزد دریافت می‌کند و سود اصلی به جیب قاچاقی می‌رود.

این کارشناس مسائل مبارزه با قاچاق کالا ضمن اشاره به برخورد و جریمه‌ها در سطح توزیع گفت: بسیاری از فروشگاه‌هایی که اکثرا هم مجوز کسب ندارند، در انبار خود کالاها را به صورت انبوه نمی‌گذارند بلکه به صورت خُرد نگهداری می‌کنند تا هم جرایم آن کمتر باشد و هم توزیع آن با سرعت بیشتری انجام شود.

حسین شهرستانی، عضو هیات‌مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم‌خانگی با بیان اینکه لوازم‌خانگی جزو بیشترین کالاهای قاچاقی است که کشف می‌شود، گفت: کالاهای دیگری نیز به صورت قاچاق وارد می‌شوند اما حساسیت به این بازار بیشتر است.شهرستانی ضمن تاکید بر غیرقابل کتمان بودن کالای قاچاق خاطرنشان کرد: در جذب مصرف کنندگان به کالاهای ایرانی موفق نبودیم و به همین دلیل آنها به سمت کالاهای خارجی می‌روند و ترغیب مشتریان به بازار داخلی وظیفه دولت و خود تولید‌کننده است. شهرستانی گفت: شرکت‌های صادرکننده کالا به ایران صاحب برند نیستند و هرگز قاچاق نمی‌کنند و شرکت‌های معتبری هستند اما صاحبان برند که سال‌ها برای جا انداختن کالاهای خود در ایران هزینه و تبلیغات کردند و برای خود ایجاد بازار کردند هرگز بازار را ترک نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: صاحبان برند در ایران که قبلا پول تبلیغات، خدمات پس از فروش و سود شرکت‌های وارد‌کننده را می‌دادند درحال‌حاضر تمام آن امتیازات را به قاچاقچی داده و کالا را خارج از ایران دپو کرده‌اند و توسط قاچاقچی وارد می‌شود.

اما اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کولبرانی که با بر دوش کشیدن تنها یک کالای لوازم خانگی امورات خود را می گذرانند قاچاقچی نیستند و ما این موضوع را بارها گوشزد کرده ایم که هسته اصلی قاچاق افرادی هستند که از این شرایط در مناطق مرزی سواستفاده می کنند.

پازوکی افزود: افرادی که تحت عنوان کولبر برای امرار معاش تنها قادرند یک کالا را از میان کوه ها تا لب مرزها جابجا کنند مگر می توانند در هسته مرکزی قاچاق کالا قرار بگیرند. این حجم از کالای قاچاق که در مناطق مرزی وجود دارد نم یتواند از عهده کولبران برآید. هسته ای تحت عنوان قاچاقچیان لوازم خانگی با سواستفاده از نام کولبران اقدام به واردات و خرید و فروش کالای قاچاق می کنند.

رئیس اتحادیه توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه منظور از قاچاق، کولبری نیست که فقط یک جنس را وارد می‌کند گفت: یخچال ساید بای ساید و یا اجناس دیگر به صورت عمده و کلان توسط کولبران وارد نمی‌شود بلکه از راه‌های دیگری می‌آید که اگر سامانه جامع تجارت فعال می‌شد می‌توانستیم آن را رهگیری کنیم و مبدأ و مقصد کالا کاملا مشخص بود و کالای قاچاق از بین می‌رفت.

وی ادامه داد: حدود سه سال است که ما از مبادی مختلف اعتراض کردیم که کارخانجات تولیدکننده موظف هستند محصولات خود را به فروشندگان و توزیع‌کنندگان جوازدار عرضه کنند نه اینکه هر فردی به در کارخانه برود بتواند هر تعداد محصول که نیاز دارد را بخرد. پازوکی افزود: دلال زمانی در بازار فعالیتش را زیاد می‌کند که دارای رانت اطلاعاتی باشد و بداند که مثلا فردا فلان جنس قیمتش افزایش پیدا می‌کند یا خیر. از سوی دیگر تصمیمات ناگهانی مبنی بر ممنوعیت ورود یک کالا و عدم مشورت با اصناف و اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها باعث آشفتگی ‌بازار شده است.

وی ادامه داد: ناگهان اعلام می‌شود که واردات فلان کالا ممنوع است و بعد به تولیدکننده داخلی می‌گویند که مثلا باید در تولید یخچال ظرفیت خود را ۱۰۰درصد افزایش بدهید؛ مگر چنین کاری امکانپذیر است؟! بازار دچار کمبود کالا می‌شود و جنس باید به یک شکلی وارد شود که باعث می‌شود قاچاق تقویت شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …