صفحه اصلی / اجتماعی / نگرانی از کمبود واکسن برای دز دوم
نگرانی از کمبود واکسن برای دز دوم

واکسن های بخش خصوصی چه زمانی می رسد؟

نگرانی از کمبود واکسن برای دز دوم

کسب و کار نیوز- با وجود صدور مجوز برای 35 شرکت خصوصی هنوز اقدامی برای واردات واکسن کرونا از سوی این شرکت ها انجام نشده است. این در حالی است که در روزهای اخیر بسیاری از مردم برای دریافت دز دوم واکسن کرونا فراخوانده نشده اند و کمبود واکسن برای این افراد به دغدغه بزرگی تبدیل شده است. جدای از موضوع کمبود واکسن برای تزریق دز دوم بسیاری از افراد، چرا بخش خصوصی به رغم صدور مجوز و معرفی نامه هنوز نتوانسته واکسن وارد کند.

شایلی قرائی       

به گزارش کسب و کار نیوز ، اواخر اردیبهشت‌ ماه رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا ناکام بوده است. او علت عدم موفقیت در خرید واکسن را “تعویق” امور اداری وزارت بهداشت و “کم‌تجربگی” بخش خصوصی عنوان کرد.

وزارت بهداشت هم طی اطلاعیه ای به سالمندانی که زمان تزریق دز دوم واکسن کرونای آنها فرا رسیده اعلام کرد که هیچ مراجعه ای برای تزریق دز دوم تا زمان تامین این واکسن ها به مراکز تزریق انجام نشود.

عاطفه عابدینی، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ در رابطه با کمبود واکسن در کشور گفته است یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند. از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. البته او صراحتا نگفته که قرار است دز دوم به مردم واکسن ایرانی بزنند اما اظهارات وی همین برداشت را در ذهن تداعی می کند.

بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران بهداشتی عملکرد ضعیف دولت در واردات واکسن و واکسیناسیون سراسری را یکی از دلایل بروز موج چهارم کرونا در ایران عنوان کرده‌اند. دولت اما عامل سرعت کند واکسیناسیون و همچنین شیوع کرونا را تحریم‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی معرفی‌ کرده است.

مجوز واردات واکسن کرونا برای شرکت‌های خصوصی پس از آن صادر شد که دولت در وارد کردن مقدار کافی واکسن کرونا موفق نبود و حسن روحانی، رییس جمهوری اعلام کرد بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی و مجوز و تایید وزارت بهداشت، واکسن کرونا وارد کند.

تاکنون بر اساس آمار رسمی اعلام شده سه میلیون و ۴۹۴ هزار نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر نیز دوز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو ایران در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مراحل صدور مجوز برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی مدتها قبل به پایان رسیده و برای ۳۵ شرکت بخش خصوصی مجوز واردات این واکسن صادر شده است.

شانه‌ساز افزود: به رغم تلاشهای بسیار برای آماده شدن مجوزها هنوز هیچ کدام از این شرکت ها برای واردات واکسن اقدام نکرده اند یا حداقل هنوز واکسنی وارد نشده است. علیرغم برخی وعده‌ها مبنی بر واردات واکسن کرونا تا اوایل خرداد ماه “هیچ” محموله واکسنی از سوی بخش خصوصی وارد ایران نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ایران ادامه داد: امیدواریم که بخش خصوصی بتواند نسبت به واردات واکسن کرونا اقدام کند اما با سیاستی که در دنیا وجود دارد، این کار راحت و آسانی نیست. علیرغم برخی وعده ها مبنی بر واردات واکسن کرونا تا اوایل خرداد ماه به کشور اما تاکنون هیچ محموله واکسنی از سوی بخش خصوصی وارد کشور نشده و امروز هم درخواست معرفی نامه جدیدی مطرح شده بود که با دستور وزیر بهداشت، این کار انجام شد و امیدواریم که بتوانیم کمک کرده و بتوانند واکسن کرونا را به کشور وارد کنند.

شانه ساز تصریح کرد: از طریق ساز و کار کوواکس به رغم همه مشکلات ناشی از تحریم با کمک بانک مرکزی زمینه‌ واردات واکسن کرونا فراهم شده و امید می رود تا ماه آینده نخستین مجموعه میلیونی واکسن ایرانی تولید و در ماه‌های آتی به بیش از ۱۰ میلیون دز افزایش یابد تا بتوان تا پایان سال نگرانی تامین واکسن را علاوه بر جمعیت اولویت‌دار برای سایر گروه‌ها برطرف کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد:‌ بیشترین انتخاب واکسن در کشور از کشورهای همچون هند، چین، کوبا، کره است و ما سبد بسیار متنوعی در خصوص واکسن در کشور داریم و به کشور خاصی وابسته نیستیم و هر کشوری که بتواند طبق اسناد و با مجوز سازمان بهداشت جهانی به ما واکسن تحویل دهد از آن کشور واکسن دریافت می‌نماییم.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …