صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ های نجومی در بازار اجاره بها
نرخ های نجومی در بازار اجاره بها

مستاجران در آستانه فصل نقل و انتقالات مستاصل شده اند

نرخ های نجومی در بازار اجاره بها

کسب و کار نیوز- در حالی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلیات طرح تعیین سقف اجاره بها را تصویب کرده که خبری از میزان و مقدار افزایش این سقف داده نشده است. به عبارتی هنوز مشخص نیست مستاجران در سال جاری متحمل چه میزان افزایش اجاره بها خواهند شد. این در حالی است که که سال گذشته نیز به رغم تعیین سقف افزایش 25 درصدی اجاره بها در 90 درصد موارد این سقف از سوی مالکان رعایت نشده و مستاجران در منجلاب تعیین دستوری سقف اجاره بها گرفتار شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از سوی دیگر در پی افزایش ۸۰ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته قیمت رهن و اجاره مسکن نیز این روزها سر به فلک کشیده است و این اتفاق در حالی می افتد که بیش از یک سوم از خانوارها در تهران مستاجر هستند. به هر ترتیب با فرا رسیدن بهار و تابستان، فصل نقل و انتقالات مستاجران هم فرا رسیده اما با توجه به تورم بالا و همچنین وضعیت قرمز کرونا، جابجایی و پیدا کردن خانه جدید به معضل بزرگی برای مستاجران تبدیل شده است.

کاهش قدرت خرید مسکن که ناشی از رشد جهشی قیمت مسکن در طی چند سال گذشته است این روزها خود را در رکود خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع که چرا خرید و فروش مسکن دچار رکود شده بپردازیم باید اعتراف کرد که این روزها متقاضیان خرید مسکن به دلیل بالا بودن قیمت‌ها مجبور هستند از متراژ مورد نظر خود صرف نظر کنند. یعنی اگر قبلا به دنبال یک واحد مسکونی سه خوابه بودند این روزها به دنبال خرید یک واحد مسکونی دو خوابه هستند.

در همین زمینه مصطفی قلی خسروی؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، تعداد اجاره نشین ها و مستاجران را افزایش داده است و امیدواریم طرح های اجرا شده امسال بتواند بازار اجاره نشینی را سامان ببخشد.

قلی خسروی افزود: متاسفانه در هفته های گذشته برای برخی از مستاجران حکم تخلیه صادر شده و با توجه به این شرایط این عده در شرایط نامناسبی به سر می بردند و امیدواریم با بازگشایی مجدد واحدهای صنفی مشاوران املاک بتوانیم به مستاجران خدمات مناسبی ارائه دهیم. البته با وجود دستور و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ مالکی حق گرفتن حکم تخلیه واحد مسکونی برای مستاجران را ندارند، اما با این وجود باز هم بسیاری مستاجران با مشکلاتی در این بخش روبه‌رو هستند که باید در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

به گفته این فعالی صنفی، متاسفانه در حال حاضر باتوجه به نزدیک شدن فصل جابه‌جایی و نقل انتقالات بسیاری از مستاجران یا زوج‌های جوان قصد جابه‌جایی یا پیدا کردن واحد مسکونی را دارند با مشکلات زیادی روبرو شدند و از سوی دیگر مالکان هم به دلیل شرایط کرونا اجازه بازدید از واحد مسکونی را نمی‌دهند که این اقدامات خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای این حوزه شده است.

وی تاکید کرد: بارها از دادستان درخواست کرده ایم که اجازه ندهند در دنیای مجازی قیمت املاک ثبت و درج شود به طوری که سال گذشته با اعمال این مساله، شاهد آرامش نسبی در بازار بودیم. وی ادامه داد: هنوز هم معتقدیم که نباید قیمت ها در سایت های مجازی درج شود درهیچ کشوری این‌گونه نیست بلکه آخرین قیمت معامله شده مد نظر و ملاک قرار می گیرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: متاسفانه در کشور ما سایت ها و اپلیکیشن‌های مسکن شرایطی را فراهم کرده اند تا مالکان با تعیین قیمت های نامتعارف، بازار را دستخوش تغییرات افزایشی کنند. وی درباره وضعیت بازار رهن و اجاره گفت: دلال با مشاوران املاک یکسان نیستند، مشاوران املاک همیشه آورنده قیمت های پایین بوده اند زیرا هرچه قیمت ها پایین ‌تر باشد، رونق بازار کاری ما بیشتر و بهتر است و در مقابل هرچه قیمت ها در بازار مسکن بالاتر باشد، کار ما با کسادی بیشتری همراه خواهد شد.

قلی خسروی همچنین از افزایش تعداد مستاجران خبر داده و افزود: در بخش اجاره از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی ماه ۹۶۴ هزار و ۵۷ اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که رشد ۹۲ درصد را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد. این بدان معناست که تقاضای بالقوه ای در بازار مسکن وجود دارد که از توانایی خرید برخوردار نیست و وارد بازار اجاره شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …