صفحه اصلی / اسلایدر / خلف وعده در پرداخت سود سهام عدالت
خلف وعده در پرداخت سود سهام عدالت

به رغم وعده های مکرر، سود سهام عدالت در عید فطر هم واریز نشد

خلف وعده در پرداخت سود سهام عدالت

کسب و کار نیوز- در حالی به گفته سهامداران، دولت باید باقیمانده سود سهام عدالت را واریز کند که هفته هاست به رغم وعده های بسیار هنوز به این مهم توجهی نکرده است. این اتفاق در حالی رقم خورده است که پیش از این نیز چندین بار دولت برای واریز سود سهام عدالت مردم تاریخ تعیین کرده و باز هم در اجرای آن کم کاری کرده است. آخرین تاریخ اعلام شده برای واریز سود این سهام عید فطر بود که باز هم دولت سود این سهام را واریز نکرده و باز هم بدعهدی خود را تکرار کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرار بود کل سود سود سهام عدالت قبل از عید نوروز واریز شود، اما در روزهای پایانی ۵۰ درصد آن پرداخت شد و مسئولان وعده دادند که قبل از شروع ماه رمضان مرحله دوم این سود نیز واریز می‌شود که انجام نشد. همچنین به نظر می‌رسد شرکت سپرده گذاری مرکزی  و سازمان بورس از آنجایی که  علل الحساب در گیر برگزاری هرچه سریع‌تر مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هستند و  پیگیری چندانی را در خصوص  واریز مبلغ سود ۳۶ شرکت بورسی که قرار بود تا پایان ماه رمضان به حساب سهامداران واریز شود انجام ندادند.

حدود ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت دارند که معمولا همه‌ی اعضای خانواده دارنده این سهام هستند. اگر سود سهام عدالت فرداشب واریز شود، هر خانوار چقدر سود سهام می‌گیرد. قبل از عید امسال برای سهام یک میلیون تومانی، ۱۸۶ هزار تومان؛ سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۹۹ هزار تومان؛ سهام ۴۹۲ هزار تومانی، ۹۱ هزار تومان و سهام ۴۵۲ هزار تومانی، ۸۴ هزار به عنوان ۵۰ درصد اول سود سهام عدالت واریز شد. همچنین قرار است همین مبالغ برای ۵۰ درصد دوم واریز شود. بنابراین یک خانواده چهار نفره که برگه سهام عدالت هر یک از اعضای یک میلیون تومانی است در مجموع ۷۴۴ هزار تومان سود سهام می‌گیرند. اگر برگه‌های سهام این خانواده ۵۳۲ هزار تومانی باشد مجموع کلی سود دریافتی آنها ۳۹۶ هزار تومان است.

برخی از سهامداران در واکنش به این اتفاق و بی توجهی دولت به پرداخت این سود عنوان کرده اند: شاید برای بسیاری از مردم این ۱۰۰ هزار تومان مبلغ زیادی نباشد اما برای خیلی از خانواده‌ها پولی است که می توانند روی آن حساب کنند. لطفا دولت این مبلغ را واریز کند.

در همین زمینه مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به طور کلی در موضوع سهام عدالت به سهامداران این سهام بی مهری های زیادی شده است. افت و خیز بازار سرمایه ضرر و زیان بسیاری به سهامداران وارد کرد. همچنین هنگامی که قرار شد سهام عدالت آزادسازی شود هیچ گونه برنامه ریزی و افقی برای آن وجود نداشت و سهامداران آن بدون نظر کارشناسی و به یک باره با توجیه دولت مبنی بر اداره سهام خود نسبت به آزادسازی آن اقدام کردند.

حاجی‌وند افزود: سهام ۵۰ میلیون نفر مشمول و سهامدار عدالت بسیار حائز اهمیت است و مسوولان باید سهام عدالت مشمولان را مانند امانت محافظت کنند و به بهترین شیوه ممکن اقدام به آزادسازی آن و همچنین رسیدن منافع حاصل از آن به دست سهامداران عدالت در کوتاه‌ترین زمان کنند. در حال حاضر با وجود گذشت تقریبا یک ماه از صحبت های رئیس سازمان بورس در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت اما تاکنون مبلغی در این زمینه به حساب سهامداران واریز نشده است.

به گفته حاجی وند واریز سود سهامداران سهام عدالت با مشکلات اساسی روبرو است به  طوری که علی رغم واریز ۵۰ درصد سود اولیه که با، اما و اگر و مشکلات زیادی صورت گرفت هنوز تکلیف بخش دوم آن مشخص نشده و سهامداران در یک سردرگمی قرار گرفته اند.

وی در ادامه خارطنشان کرد: متاسفانه قبل از آن که مردم با فرهنگ سهام عدالت و بازارهای مالی و بورس آشنا شوند، بلافاصله سهام عدالت را معاملاتی کردند که این تعجیل باعث خساراتی به بورس و سهام مردم شد. سهامداران قبل از اتخاذ هر تصمیمی و در درجه نخست به فراگیری برخی اصول مقدماتی و ادبیات بازار سرمایه بپردازند، زیرا اغلب این افراد از سواد مالی مناسبی برخوردار نیستند و به این دلیل ممکن است با تصمیمات اشتباه متحمل زیان در این بازار شوند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …