صفحه اصلی / اسلایدر / تعطیلی اصناف بدون تسهیلات کرونایی
تعطیلی اصناف بدون تسهیلات کرونایی

خسارت میلیاردی تعطیلی های تحمیل شده به اصناف جبران می شود؟

تعطیلی اصناف بدون تسهیلات کرونایی

کسب و کار نیوز- در تعطیلی ده روزه دولت به منظور کنترل شیوع کرونا تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند. این در حالی است که به گفته فعالان صنفی تحمیل تعطیلی ها به صناف موجب به بار آمدن خسارات چند هزار میلیاردی به آنها شده است. بر اساس این مصوبات که قرارگاه مقابله با کرونا نیز آن را ابلاغ کرده است، تاکید شده که در صورت قرار گرفتن یک منطقه در وضعیت قرمز، گروه های شغلی دو تا چهار باید بطور خودکار تعطیل شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه است. در این میان بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. وجود محدودیت در منابع دولت و تحریم‌ ها باعث می‌شود خسارات وارد شده به اقتصاد و مردم اساسی باشد.

اما ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت و نایب رئیس اتاق اصناف، ابعاد بیشتری از لزوم یکپارچگی تصمیمات کرونایی دولت را بیان کرد و گفت: در ایام محدودیت فعالیت صنوف بانک ها فعال و اصناف تعطیل هستند. در این صورت وقتی چک به بانک مرکزی می رود، در صورت نبود موجودی، اعتبار کسبه از بین می رود. برای همین به نظر می رسد در ایام تعطیلات کرونایی باید فکری برای چک های کسبه شود.

در همین زمینه دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفت و گو با کسب و کار گفت: خسارت چند هزار میلیادری اصناف از سال گذشته تا به امروز به مکشل بزرگی بدل شده است. کسی نمی داند کدام نهاد و یا کدام سازمان می خواهد آستین بالا بزند و برای اصناف کاری انجام دهد. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده برای اصناف مبلغ کمی نیست که در رابطه با آن نگرانی نداشته باشیم.

محمدباقر مجتبایی در ادامه افزود: کاهش فرصت فروش برای اصناف ایجاد شده است. مبلغی بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان. این خسارت در حالی به اصناف وارد شده است که کوچکترین نقشی در بودجود آمدن وضعیت موجود در کشور نداشته اند. اصناف با رعایت حداکثری و در بسیاری موارد صد درصدی پروتکل های بهداشتی به مردم و شهروندان خدمان رسانی کرده اند. بر اساس آمار قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و گزارش نیروی انتظامی در این زمینه، بیش از ۸۵ درصد صنوف دستورالعمل ها را رعایت کرده اند.

مجتبایی عنوان کرد: این تعطیلی ها خسارات اصناف را در حالی که هنوز ضرر و زیان های سال گذشته جبران نشده است صد چندان خواهد کرد. این در حالی است که اگر ۱۰۰ درصد شهرهای ایران تعطیل باشند ۵۰ درصد اصناف کار می‌کنند اما در وضعیت فعلی ما که ۲۵۷ شهر وضعیت قرمز دارند، حدود ۱ میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شدند. متاسفانه جوری رفتار می شود که گویا همه تقصیرها بر گردن اصناف است. توصیه ها و تاکیدها برای رعایت شیوه نامه ها کار مناسبی است اما نباید به گونه ای تصور شود که عامل اصلی شیوع، اصناف هستند.

به گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران، متوسط نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله ای (چک های صادره) عمدتا در حدود ۱۰ درصد در ماه است و این نسبت در فروردین ۹۹ به ۲۸ درصد رسید و این یعنی میزان چک های برگشتی به حدود ۳ برابر رسید. ۱۸ هزار میلیارد تومان چک در فروردین ۹۹ چک برگشتی داشتیم و برآورد ما این است که عمده این چک ها، در حوزه اصناف بوده اند. بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. وقتی قرار است محدودیت ها تشدید شود، لازم است که حمایت ها نیز به تناسب این تشدیدها، جامع تر شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …