صفحه اصلی / اسلایدر / بازار طلا خالی از مشتری
بازار طلا خالی از مشتری

کاهش قدرت خرید به افت ۷۵ درصدی تقاضا در بازار طلا منجر شد

بازار طلا خالی از مشتری

کسب و کار نیوز- بازار طلا در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ایام نوروز خالی از تقاضای مشتریان است و میزان تقاضا در بازار طلا کاهش یافته است. به گفته فعالان این بازار متاسفانه امسال برای بازار نوروزی نه تنها تقاضا افزایش نداشته بلکه با کاهش نیز مواجه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه چند سال است که بر بازار طلا رکود حاکم شده، گفت: تقاضا در بازار طلا در حد ۱۵ درصد است اما با توجه به ایام پایانی سال نرخ ها افزایش یافته است. ابراهیم محمدولی در مورد وضعیت بازار طلا و جواهر در ایام پایانی سال، اظهار داشت: شنبه و یکشنبه این هفته با کاهش قیمت در حد ۲ درصد مواجه بودیم؛ به شکلی که نرخ طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸ هزار تا یک میلیون و ۱۲ هزار تومان و نرخ سکه (طرح جدید) نیز ۱۰ میلیون و ۲۸۰ تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: اما در این دو روز به جهت رسیدن به روزهای پایانی سال و با توجه به خرید سکه به عنوان سرمایه گذاری مناسبتی شب عید، قیمت‌ها کمی با افزایش مواجه شده است؛ به گونه‌ای که نرخ طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۱۰ تا یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و نرخ سکه (طرح جدید) نیز به ۱۰ میلیون و ۹۳۰ تا ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. وی ادامه داد: میزان تقاضا در بخش مصنوعات طلا بالا نیست و اکثر مردم به دنبال خرید طلای آب شده و سکه به عنوان محلی برای سرمایه گذاری هستند. محمدولی گفت: اگر پارسال در همین روزها، میزان تقاضا ۴۰ درصد بود تقاضا به زیر ۲۰ درصد و در حدود ۱۵ درصد رسیده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: اگرچه این موضوع موجب کسادی و رکود بازار و اصناف مرتبط شده است، اما واقعیت این است که مردم پولی برای خرید ندارند. مردم به دنبال خرید ضروریت ها هستند و تمایلی به خرید طلا ندارند. وی ادامه داد: چندین سال است به خصوص امسال با رکود و تقاضای پایین در بازار طلا مواجه هستیم. دولت باید در سیاست‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کند چراکه ابزار حل مشکلات در خارج از مرزهای کشور نیست.

کاهش استقبال از خرید طلا

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر

در بازار داخلی طلا شاهد کاهش شدید خرید سکه و طلا هستیم. با توجه به کاهش قدرت خرید، مردم برای خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز خود که روزانه با آن سر و کاردارند اقدام می کنند و انگیزه ای برای خرید طلا وجود ندارد. در آستانه سال نو در صورتیکه باید بازار طلا مملو از مشتری باشد اما عکس این اتفاق رخ داده و عوامل بسیاری نیز در این رابطه مشارکت داشته اند. در حال حاضر از بازارهای طلا از سوی مردم استقبال خوبی نشده و پیش بینی این است که کاهش قدرت خرید یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق باشد.

البته در شرایط فعلی خرید قسطی طلا نیز رواج یافته است. هرچند خرید و فروش طلا به صورت قسطی از نظر قانونی منعی ندارد اما با توجه به نوسان قیمت طلا اگر فردی به دنبال خرید قسطی طلا باشد، باید هزینه و بهره زیادی را بپردازد که این بهره نسبت به سود بانکی بسیار است. افرادی که به صورت قسطی طلا می‌خرند، باید این زیان را قبول کنند. خرید قسطی طلا توصیه نمی‌شود زیرا خریدار باید هزینه گزافی متحمل شود.

البته بازار از ثبات نسبی برخوردار است و نوسان زیادی در قیمت‌ها وجود ندارد. تغییرات قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر براساس تغییرات قیمت های جهانی است. برابری ارزها در دنیا و تغییر اونس جهانی باعث نوسانات جزئی قیمت ها می شود.

در حال حاضر قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز در شرایط فعلی بیش از آن که تحت تاثیر تحولات آمریکا باشد، تحت تاثیر واکسیناسیون سراسری علیه کروناست و تحولات امریکا تاثیر خود را بر بازار جهانی طلا به جا گذاشته است. در شرایط فعلی نگاه سرمایه‌گذاران به وضعیت واکسیناسیون و پاسخی است که طرح‌های واکسیناسیون برای مهار کرونا می‌دهد. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه دیگر سود چندانی در بر نخواهد داشت، از این رو حجم تقاضای خود را به شدت کاهش داده اند.

به هر حال در شرایطی ما شاهد بودیم که حباب سکه حتی تا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشروی کرده بود اما در شرایط کنونی حباب سکه به حدود ۳۰۰ هزار تومان محدود شده است. پایین آمدن این حباب نشانه کاهش تقاضا و کاهش خرید و میل به سرمایه‌گذاری است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …