صفحه اصلی / اسلایدر / آشفته بازار گوشت قرمز
آشفته  بازار گوشت قرمز

میزان سرانه مصرف گوشت از ۱۲ کیلو به ۴ کیلو رسیده است

آشفته بازار گوشت قرمز

کسب و کار نیوز - تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کالا تمامی ندارد. قیمت هر کیلو گوشت قرمز در قصابی‌ها به بالای صد هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده صف‌های طولانی در مراکز توزیع گوشت تشکیل شود که مردم ساعت‌ها در این صف‌ها برای دریافت این ماده غذایی با قیمتی کمتر از بازار به انتظار می‌ایستند. همچنین به علت گرانی بیش از اندازه گوشت قرمز سامانه ای برای توزیع گوشت تنظیم بازاری راه اندازی شد که گزارش ها حاکی است فروش اینترنتی گوشت تنظیم بازاری هم ۶ روز پس از اجرا متوقف شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به هر ترتیب سرانه مصرف گوشت ایرانیان نیز طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از ۷/ ۸ کیلوگرم در سال ١٣٩٠ به حدود ۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۷ رسیده است. به لحاظ میزان تولید نیز در سال ۹۸ حدود ۸۵۹ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این میزان در سال جاری به بیش از ۸۸۰ هزار تن خواهد رسید.

این در حالی است که توزیع اینترنتی گوشت تنظیم بازاری در دو استان تهران و البرز، در حالی که کمتر از یک هفته از آغاز آن گذشته بود، متوقف شد. فروش اینترنتی گوشت قرار بود در صورت موفقیت‌آمیز بودن به سراسر کشور تعمیم داده شود.

در این زمینه جمعه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۹، محمد جعفری، مدیرکل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری خبر داده و گفته بود: شرکت پشتیبانی امور دام با همکاری یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یک سایت اینترنتی اقدام به توزیع گوشت قرمز در قالب طرح تنظیم بازاری گوشت قرمز برای ایام پایانی سال کرده است. وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از ۱۳ اسفند آغاز شده است، اضافه کرده بود: توزیع فعلاً در دو استان تهران و البرز انجام می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن برای سایر استان‌ها نیز تصمیم گیری خواهد شد. در این طرح هر پک سه کیلوگرمی گوشت مخلوط گوساله گرم با ترکیبات ران، سردست، گردن، سینه و قلوه گاه به قیمت ۲۹۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل خرید این گوشت در سایت اینترنتی مذکور قرار داده شده است، گفت: مردم با مراجعه به این سایت می‌توانند خرید خود را انجام دهند و با انتخاب نزدیک‌ترین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در سامانه، بعد از خرید به آن شعبه مراجعه کرده و گوشت خود را تحویل بگیرند. در حالی که ششمین روز از اجرای طرح مذکور بوده، مردم با مراجعه به سایت اینترنتی مربوطه با پیام «این محصول در حال حاضر در استان شما عرضه نشده است» مواجه می‌شوند.

چرایی آشفتگی در بازار گوشت قرمز

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون در پایان فصل تولید هستیم، اظهار کرد: قرار گرفتن در پایان فصل تولید همراه با نزدیکی ایام نوروز موجب افزایش نسبی قیمت خرید دام زنده از دامداران شده است و هم اکنون هر کیلوگرم دام سبک با قیمت ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.افشین صدردادرس با بیان اینکه به طور معمول در پایان فصل تولید افزایش قیمت دام سبک اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: اکنون نیز در پایان فصل تولید دام‌های سبک هستیم که بر عرضه و افزایش قیمت موثر است.

وی ادامه داد: پایان فصل تولید با نزدیکی به ایام نوروز همراه شده و قیمت‌ها دام زنده سبک را به طور نسبی افزایش داده است. صدردادرس قیمت خرید هر کیلوگرم دام سبک از دامداران را به طور متوسط ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.وی گفت: این قیمت با توجه به هزینه تمام شده تولید برای دامداران همچنان به صرفه نیست.

صدردادرس با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، یادآور شد: دامداران سهم کمی از نهاده‌های دامی با نرخ دولتی دارند و بخش عمده نهاده‌ها را با نرخ آزاد و در بازار سیاه تهیه می‌کنند. وی قیمت منطقی هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه برای مصرف کننده را ۱۱۶ هزار تومان عنوان کرد. صدردادرس دلیل آشفتگی در بازار گوشت قرمز را نبود نظارت و گسستگی در زنجیره‌های تولید تا عرضه عنوان کرد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: گسستگی در زنجیره تولید تا عرضه موجب شده دامداران هیچگاه در بازار حضور مستقیم نداشته باشند و قیمت‌های بازار را کسانی تعیین کنند که سود بی‌زحمت می‌برند. صدردادرس ایجاد زنجیره بین دامداران با مراکز عمده پخش و مصرف را از راهکار موثر کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار عنوان کرد.

ارز دولتی منشا گرانی ها

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

بخش اعظم مشکلات در رابطه با قیمت گوشت و مرغ به ارز ۴۲۰۰ تومانی بازمی گردد. در یک بازه زمانی با ارز دولتی قصد داشتند خوراک دام و طیور را تامین کنند که طبق معمول قیمت سهمیه ای موجب مازاد تقاضا شد و موجبات ظهور پدیده رانتخواری و دلالی را فراهم کرد. در چنین شرایطی به دلیل وجود دلالان و رانتخواران بخشی از تولیدکنندگان به دلیل نبود مواد اولیه به قیمت معقول از چرخه فعالیت حذف شدند. برخی نیز به دلیل دریافت نهاده های دامی بسیار بالاتر از قیمت مصوب با تولید به بهای تمام شده بالاتری روبرو شدند. بدین جهت دو گروه از تولیدکنندگان یا از چرخه حذف شده و یا با افزایش شدید بهای تولید مواجه شدند که صرفه اقتصادی ادامه فعالیت وجود نداشت. در این دسته از تولیدکنندگان این عوامل در قیمت محصولات نهایی تاثیر قابل توجهی گذاشته است.

بنابراین زمانی می توان گفت ارز دولتی تاثیر گذار بوده که ملاک چنین تخصیصی رضایت مردم بخصوص دهک های کم درآمد جامعه باشد، در حالی که به شدت ثابت شد و تجربه کردیم که ارز دولتی آنچنان که باید و شاید که هدف گذاری آن طبقه ضعیف و محروم جامعه عنوان شده بود به دست یا به جیب مصرف کننده واقعی نرسید.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه تولید به ۷۷ درصد رسیده و این نشان می دهد بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها حذف شده و قرار بر این بود که به گفته رئیس جمهور آنچنان حذف شوند که مردم متوجه نشوند که بشدت متوجه شدند و بخشی دیگر نیز دچار رانتخواری و دلالی شدند. از سوی دیگر به دلیل تفاوت قیمت موجود هم در نهاده ها و هم در قیمت نهایی دام و طیور با کشورهای همسایه، پدیده قاچاق معکوس نیز به این کمبود دامن زده است. طبیعی است تفاوت معنادار در قیمت داخل مرز و خارج مرز پدیده قاچاق را به همراه خواهد داشت. با دلار پایین تر قاچاق از خارج به داخل و با دلار گرانتر قاچاق از داخل به خارج اتفاق خواهد افتاد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …