صفحه اصلی / سرخط خبرها / بازار ارز در انتظار برجام
بازار  ارز در انتظار برجام

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

بازار ارز در انتظار برجام

کسب و کار نیوز- روند قیمتی نرخ ارز مربوط به انتظارات تورمی است و براساس این انتظارات است که قیمت نرخ ارز شکل می گیرد. بعد از این فاکتورهای ذخایر و موجودی ارزی کشور دخیل هستند که مجموعه این عوامل در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند.

البته نمی توان تاثیر انتخابات آمریکا را هم انکار کرد چراکه اگر ترامپ مجدد قدرت را در دست می گرفت با ادامه کارشکنی ها و چالش ها نرخ ارز بسیار افزایش پیدا می کرد اما در حال حاضر شاهد هستیم که انتخاب بایدن موجب شد تا نرخ ارز نوسان زیادی نداشته باشد هرچند شرایطی که ایران تعیین و آمریکا تعیین کرده اند اندکی کار تفاهم را مشکل تر کرده و برای همین است که این آیتم نیز تاثیرگذار می شود.

اگر ذخایر ارزی مناسب باشد و تحریمی هم در کار نباشد میزان عرضه و دخالت دولت در بازار می تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند. البته گاهی دولت ها برای ایام نزدیک انتخابات سعی می کنند با تزریق مناسب منابع رضایت عمومی در جهت جذب آرای مردمی برای تیم خود را در دستور کار قرار دهند. اما در این دوره به این دلیل که نیازهای اساسی از جمله کالاهای اساسی هم تحت تاثیر کمبود منابع ارزی است به همین جهت شرایط کشور از مسائل بین المللی حول برجام و لغو تحریم ها شکل خواهد گرفت.

بنابراین تحولات ناشی از نزدیکی به انتخابات ایران چندان تاثیرگذار نخواهد بود چراکه آیتم مربوط به لغو تحریم ها و برجام بسیار اساسی تر و تاثیرگذار تر است. از سوی دیگر سوم اسفند ماه به عنوان زمان الزام دولت به کاهش بازرسی های ذیل پروتکل الحاقی هم می تواند بر روند تصمیمات و روند بازار ارز تاثیرگذار باشد و با توجه به اخبار مختلف مثبت و منفی در خصوص برجام نرخ ارز شکل خواهد گرفت. البته در صورت کاهش اثرات ناشی از کرونا و افزایش صادرات غیرنفتی با تزریق منابع ارزی دست دولت برای تامین منابع اندکی باز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …