صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / مناطق آزاد و ویژه جولانگاه مزارع بیت کوین خارجی ها
مناطق آزاد و ویژه جولانگاه مزارع بیت کوین خارجی ها

چرا چینی ها، لهستانی ها، هندی ها و اسپانیایی ها در ایران ماین می کنند، ایرانی ها در کشور خود اجازه ندارند؟

مناطق آزاد و ویژه جولانگاه مزارع بیت کوین خارجی ها

کسب و کار نیوز - فعالان رمزارزها در داخل کشور در حالی با مشکلات بسیاری از جمله بگیر و ببندها، ضبط دستگاه ها به بهانه قاچاق بودن، تعرفه بالای برق و گاز و در موارد جدید قطعی برق در روزهای پیک مصرف مواجه اند که گویا سازمان های مختلف دیواری کوتاه تر از آنها برای سختگیری و سنگ اندازی پیدا نکرده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان رمزارزها در داخل کشور در حالی با مشکلات بسیاری از جمله بگیر و ببندها، ضبط دستگاه ها به بهانه قاچاق بودن، تعرفه بالای برق و گاز و در موارد جدید قطعی برق در روزهای پیک مصرف مواجه اند که گویا سازمان های مختلف دیواری کوتاه تر از آنها برای سختگیری و سنگ اندازی پیدا نکرده اند. در این میان چینی ها، لهستانی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ای‌ها خونشان با ایرانی ها یکی نیست و همین باعث شده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران جولانگاه مزارع بیت‌کوین خارجی ها باشد.

چینی‌ها، لهستانی‌ها و هندی‌ها در مزارع استخراج بیت‌کوین ایران مجوز رسمی دارند

طبق گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران، شاهد سرمایه گذاری لهستانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها هستیم و این سه کشور به صورت رسمی مجوز گرفته و در حال استخراج بیت کوین هستند.

۵۰ درصد ظرفیتی که برای صنعت رمزارز مجوز صادر شده، در دست چینی هاست

یک کارشناس صنعت رمزارز که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با «کسب و کار» می گوید: «دلیل اینکه نام چینی ها در رفسنجان مطرح شد، این بود که حجم زیادی سرمایه گذاری کردند. در حالی که کشورهای دیگری هم از سال های قبل وارد ایران شده و شروع به فعالیت کردند.»

چه کشورهایی در ایران مزارع استخراج ارز دیجیتال دارند؟

این کارشناس حوزه رمزارز در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه چه کشورهایی در ایران در حوزه ماینینگ سرمایه گذاری کردند، می گوید: «هرچند نام چینی ها در رفسنجان مطرح است، اما پیش از چین، کشورهای دیگری ازجمله ترکیه، هند، لهستان، اسپانیا و… نیز در ایران در حوزه ماین بیت کوین سرمایه گذاری کردند؛ ولی حجم سرمایه آنها حجم پایین تری بوده است. کشور چین به این دلیل نامش بر سر زبان ها افتاد که ظرفیتی که در آن منطقه سرمایه گذاری شده، بیش از ۵۰ درصد ظرفیتی است که برای این صنعت مجوز صادر شده است.

خروج سرمایه گذاران داخلی حوزه رمزارز به کشورهای آسیای میانه

وی که به دلیل فضای امنیتی خاصی که بر این حوزه حاکم شده نخواست نامش گفته شود، ادامه داد: «در کیش شرکت های خارجی دیگری هستند که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. در «منطقه ویژه اقتصادی پیام» نیز یک شرکت هندی فعالیت دارد و سال های سال است که همچنان فعال است و قبل از اینکه قانون در این حوزه وضع شود، در این منطقه مستقر بودند. این در حالی است که منافع این شرکت ها به جیب سرمایه گذاران می رود.»

۱۰ درصد برق واگذارشده به حوزه رمزارزها در دست ایرانی ها

برآوردهای «کسب و کار» از فعالان این حوزه نشان می دهد ایرانی ها به دلیل وجود موانع و سنگ اندازی های داخلی عملا عطای این صنعت در داخل را به لقای آن بخشیده اند و کشور «قزاقستان» را برای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال انتخاب و مهاجرت کرده اند. در داخل کشور در سرزمین اصلی حدود ۳۰ تا ۴۰ مگاوات برق واگذار شده؛ یعنی ۱۰ درصد آن چیزی که در مناطق ویژه و آزاد برای این صنعت واگذار شده است. این آمار نشان می دهد کسی در داخل کشور نمی تواند کار کند.

مهاجرت ایرانی ها به قزاقستان برای استخراج رمزارز

ایران در حالی در رتبه ششم استخراج رمزارز در سراسر جهان قرار گرفته که این رتبه مدیون آورده و سرمایه گذاری خارجی ها ازجمله حریف قدری چون چین است چون ایرانیان به دلیل قوانین دشوار و تعرفه بالای برق و گاز، عملا قزاقستان را به عنوان مهد فعالیت خود برگزیده و مهاجرت کرده اند.
در حالی در رده بندی اخیر «ماین بست»، ایران رتبه ششم استخراج رمزارز را تصاحب کرده که چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان و مالزی به ترتیب رتبه های رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
هندی ها در منطقه ویژه اقتصادی پیام و لهستانی ها در کیش مستقر هستند. آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است، حضور پرقدرت چینی ها در منطقه رفسنجان است. به گفته این کارشناس حوزه رمزارز، کسی مسیر را برای فعالیت آنها تسهیل می کند زیرا وقتی فعالیت در این صنعت برای همه سخت است و پرریسک، حضور پرقدرت چین سوال برانگیز است. اینکه برای خارجی ها فرش قرمز پهن شده، مقداری جای فکر و بررسی دارد.
انتهای خط دوستی ایران و چین نه توافقنامه ۲۵ ساله، که حضور فارم گسترده و با تجهیزات قدیمی رفسنجان است. دولت این صنعت را مجاز اعلام کرد تا بتواند از گردش کوین تولیدی خود بهره بگیرد ولی عملا هیچ کدام از آن دلایل موفق نشده است.

دور زدن تحریم با رمزارز استخراجی ایران تنها یک شعار است

این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال ادامه داد: بیش از یک سال از مصوبه دولت می گذرد، تاکنون هیچ چیز با رمزارزهای استخراجی در ایران وارد نشده است. این در حالی است که مدام شعار دور زدن تحریم با استفاده از رمزارز را می دهند. عملا ایران از گردش بیت کوین استخراجی خود هیچ بهره ای نبرده است. مناطق ویژه و آزاد عروسی ماینرهاست. طبق آمار وزارت نیرو، برق واگذارشده در سرزمین اصلی ایران به این صنعت ۳۰ و نهایتا ۴۰ مگاوات است. مناطق ویژه به دلیل معافیت مالیاتی، معافیت عوارض گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالا بهشت خارجی ها برای ماین ارزهای دیجیتال است. این کار هزینه اش حدود ۱۹ درصد اختلاف ایجاد می کند. داخلی ها هم خیلی ها به تدریج به آن منتطق سوق داده می شوند؛ ولی درآمد کشور از آن منبع کم می شود. اگر می خواهند گاز سوبسیددار بدهند به مناطق ویژه و آزاد به هیچ عنوان نباید گاز سوبسیددار تعلق بگیرد. باید داخل کشور از مناطق آزاد و ویژه جدا کنند و تا زمانی که این کار را نکنند این مشکلات ادامه خواهد داشت.

قدرتی که مانع حضور چینی ها در رفسنجان نشد

این کارشناس ادامه داد: در صنعتی که متقاضی سرمایه گذاری در داخل کشور دارد چرا این میزان مجوز به جای دیگر یعنی مناطق ویژه و آزاد داده می شود؟ آنجا هم شرکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عملا تایید کند و آنجا هم هر کسی از فیلترشان رد نمی شود. چینی قدرتشان زیاد است! کسی که با قدرت می آید همه جا قطعا جا دارد.
این در حالی است که چینی ها هم تجهیزات خود را از خارج وارد کردند. دلمان خوش بود که اگر صنعتی سرمایه گذار خارجی دارد، با دریافت تجهیزات خود از ایران برای کشور سودآوری دارد اما در فارم رفسنجان یا فارم های کشورهای خارجی در ایران همین هم به جیب مردم نرفت. در صورتی که می توانستند خارجی ها را الزام کنند که تجهیزات خود را از ایران بخرند مثلا کابل برق، سیم، سیستم های تهویه و.. خارجی ها نیز تنها به فکر این هستند که برای کشور خود سودآوری کنند و عملا قرارداد با خارجی ها سودی برای ایران نداشت.

 در عکس زیر رتبه بندی کشورهای مختلف در حوزه رمزارزها را می بینید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …