سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / اصلاح تعرفه های انرژی برای صنعت استخراج رمزارز روی میز هیات وزیران
اصلاح تعرفه های انرژی برای صنعت استخراج رمزارز روی میز هیات وزیران

رئیس کمیسیون رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور خبر داد

اصلاح تعرفه های انرژی برای صنعت استخراج رمزارز روی میز هیات وزیران

کسب و کار نیوز - خبر گشایش در تعرفه های انرژی برای صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در حالی از سوی هیات وزیران وعده داده شده که هنوز در پیچ و خم بروکراسی اداری به سر می برد. این در حالی است که فعالان این حوزه با کفش های آهنین و در برابر سخت گیری های بیهوده دولتی به دنبال فعالیت شفاف در این حوزه هستند و تا همین دو روز گذشته بود که با ثبت نام ماینرهایشان در سامانه خوداظهاری، خود داوطلب فعالیت شفاف در این حوزه شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه طبق آمارهای وزارت نیرو به اندازه ۳۱۰ مگاوات مشترک استخراج رمزارزها به صورت قانونی در داخل کشور داریم، می گوید: «نکته جالب توجه در این حوزه این است که اکثر قریب به اتفاق بهره برداران از ۳۱۰ مگاوات، فعالانی نبودند که جدیدا درخواست مجوز کرده و به سرمایه گذاری در این حوزه ورود کرده باشند و همه آنها قبل از مصوبات هیات وزیران اقدام به تهیه دستگاه و نصب زیرساخت و راه اندازی واحد صنعتی کرده بودند و پس از مصوبه هیات وزیران با تعرفه های جدید شوکه شدند! لذا پس از مصوبه هیات وزیران و به تبع اعلام تعرفه های انرژی، استقبالی برای سرمایه گذاری جدید در حوزه رمزارزها نشده و فعالانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند از قبل سرمایه گذاری کرده بودند.

فعالان رمزارز در سراسر کشور با قوانین دست و پاگیر مواجه اند

عباس آشتیانی در گفتگو با «کسب و کار» با بیان اینکه «دستگاه های استخراج رمزارز در ۴ ماه از سال خاموش است، گفت: هیچ گونه تبعیض و امتیاز ویژه ای برای فعالان در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و فعالان داخل سرزمین ایران برای این حوزه وجود ندارد و رویکرد وزارتخانه های صنعت و نیرو برای تمام فعالان به صورت یکسان است و هیچ گونه امتیاز و مزیت ویژه ای برای فعالان در مناطق ویژه و آزاد در نظر گرفته نشده و هرگونه صحبت در این مورد نتیجه ای جز انحراف اذهان و فراری دادن سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای کشورمان را در پی ندارد. موانع و مشکلاتی در حال حاضر برای فعالیت ماینرها؛ چه در مناطق ویژه و آزاد و چه در داخل سرزمین اصلی به صورت یکسان وجود دارد که با رایزنی های کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی یارانه ای کشور با وزارتخانه های صمت و اقتصاد در حال برطرف کردن این موانع هستیم و امیدواریم شاهد اصلاح تعرفه انرژی و رفع موانع جهش تولید در این حوزه استراتژیک برای کشور باشیم.

سرمایه گذاری جدید در صنعت استخراج رمزارز صفر شد

آشتیانی با بیان اینکه با تعرفه های انرژی تعیین شده ازسوی وزارت نیرو، سرمایه گذاران جدید عطای این صنعت را به لقای آن بخشیدند، می گوید: تقریبا هیچ استقبال جدیدی بعد از تصویب نرخ انرژی از صنعت استخراج ارزهای دیجیتال نشده است. واقعیت این است که ۳۱۰ مگاوت اعلامی وزارت نیرو پیش از اعلام تعرفه انرژی بوده وگرنه بعد از اعمال این تعرفه ها سرمایه گذاری جدید در این حوزه صفر شد و سرمایه گذاران خارجی به جای ماندن در کشور، فرار را بر قرار ترجیح داده اند.

ثبت نام ۵۱۰۰ نفر در سامانه خوداظهاری ثبت ماینرها

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان آخرین آمارهای ثبت نامی در سامانه خوداظهاری می گوید: طی فرصت یک ماهه اعلامی برای خوداظهاری ماینرها، حدود ۵۱۰۰ نفر ثبت نام کردند و این آمار نشان می دهد که ۴ برابر تعداد نفرات دارای پرونده (حدود هزار پرونده) تمایل به پرداخت حقوق و عوارض و قانونی کار کردن داشتند. بار دیگر کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور تاکید می کند که قانون بد می تواند افراد را به سمت فعالیت های زیرزمینی و قانون خوب افراد را به سمت فعالیت روشن و شفاف سوق بدهد. این در حالی است که فعالان این صنعت از شفافیت و قانون مداری استقبال می کنند.

تعرفه انرژی اعلامی وزارت نیرو تبعیض آمیز و غیرکارشناسی است

آشتیانی افزود: ۴۵۰۰ نفر از بین ۵۱۰۰ نفر به تایید نهایی رسیدند و حدود ۲۰ میلیارد تومان عوارض به حساب خزانه کشور وصول شد. در این میان رای قطعی برای پرونده بسیاری از ماینرها صادر و دستگاه های بسیاری از آنها اسقاط شده بود.
رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: از بین ۱۵۰۰ واحد صنفی استخراج حدود ۱۰۳۵ جواز تاسیس صادر شده که ظرفیت این جواز تاسیس ها حدود ۷۰ میلیون تراهاش است. از بین ۱۰۳۵ جواز تاسیس، تعداد پروانه های بهره برداری طبق اعلام وزارت صمت ۲ عدد است که آن ۲ عدد هم غیرفعال هستند. جواز تاسیس به پروانه بهره برداری در صنعت کشور نسبت یک به ۵ است اما متاسفانه در صنعت استخراج رمزارز این نسبت تقریبا یک به ۵۰۰ است و آن دو موردی که گرفتند هم غیرفعال اند و این به وضوح نشان دهنده این است که استقبال از این صنعت به صورت قانونی انجام نمی شود و اشکال آن هم در تعرفه انرژی تبعیض آمیز و غیرکارشناسی اعلامی وزارت نیروست. طبق اعلام وزارت نیرو، ۲۲ واحد قانونی در کشور داریم که حق انشعاب پرداخت کردند در حالی که برای جواز بهره برداری اقدام نکرده اند. پس وزارت صمت می گوید تعداد دستگاه های روشن باید صفر باشد در حالی که وزارت نیرو اعلام می کند که ۳۱۰ مگاوات روشن است و این دوباره عدم قانون پذیری وزارت نیرو را نشان می دهد.
وی در پایان گفت: پرونده اصلاح تعرفه انرژی در هیات وزیران باز است و امیدواریم این بار با یک تصمیم درست جلوی فرصت سوزی بیشتر گرفته شود.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …