صفحه اصلی / سرخط خبرها / اولویت مدیریت منابع ارزی
اولویت مدیریت منابع ارزی

ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی

اولویت مدیریت منابع ارزی

کسب و کار نیوز- بودجه ریزی سال 1400 از صحت و سلامت برخوردار نیست که بخواهیم در این شرایط در گام نخست به تعیین تکلیف ارز بپردازیم. البته به طور کلی حرکت به سمت ارز تک نرخی اقدام بسیار درستی است و در تمام دنیا این اقدام انجام شده و می تواند راهگشای اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد.

اما چون دولت کسری بودجه دارد با حذف این ارز این کسری باید از محل قیمت گذاری جبران شود که با این اتفاق فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد. پس باید به تمام جوانب دیگر بودجه رسیدگی شود و بودجه پراشکال و بسیار مسئله دار ۱۴۰۰ از تمام جوانب بررسی شود تا ببینیم آیا با حذف ارز مورد نظر تبعات بیشتری گریبان گیر اقتصاد و مردم خواهد شد یا خیر. بهتر است صورت مسئله را پاک نکنیم.

همان موقع که ارز ۴۲۰۰ تومانی را مجلس تصویب کرد چرا از دولتمردان نپرسید این ارز را برای چه پیشنهاد کرده اید. بنابراین در حال حاضر هم باید از مجلس سوال کرد که چرا این قدر اصرار دارد تا به بهانه کمک به دولت و حمایت از آن به این سرعت می خواهد ارز را حذف کند. با وجود اینکه تک نرخی کردن ارز در تمام دنیا امری بدیهی است و ایران نیز باید در این راستا گام بردارد اما اینکه می خواهند با حذف ارز دولتی به دولت کمک کنند توجیه درستی نیست.

این مسئله ممکن است برای بانک مرکزی زایش های جدید ایجاد کند و این نهاد به عنوان مجری هر سیاست ارزی دچار مشکل شود. طی روزهای گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بسیار نامفهموم و گنگ است و باید برای آن دلایل مشخصی ارایه کرد. همچنین با اعلام وجود احتمالی ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی شاهد بودیم که بازار طلا و ارز چگونه تحت تاثیر قرار گرفت. بنابراین با هر خبری مشاهده می کنیم که بازار چه عکس العمل هایی دارد. برای حرکت به سمت ارز تک نرخی باید بررسی کنیم که سازو کار آن که در قوه مجریه است آمادگی پذیرش دارد یا خیر. مهم ترین ساختار و ناظر بانک مرکزی است و ضرورت دارد دیدگاه و دغدغه متولیان بخصوص بانک مرکزی در اجرای این اقدام هم دیده شود.

همچنین وزارت صمت به عنوان بزرگترین مصرف کننده ارز و بانک مرکزی به عنوان بزرگترین ارزدار کشور باید هماهنگی در مورد این موضوع با هم هماهنگی داشته باشند. به عبارتی برای تمام دستگاههای درگیر باید هماهنگی ایجاد شود. باید معیار متوازن برای منابع ارزی هم ایجاد کنیم. باید ببینیم سیاست تک نرخی کردن ارز در این شرایط معایب آن بیشتر است یا محاسن آن. در شرایط فعلی ضرروتی وجود ندارد برای اصرار بر رسیدگی به نرخ ارز  در لایحه بودجه. باید کلیات بودجه پراشکال اولا حذف می شد و حال که ین اقدام انجام نشده است باید به تمام جوانب بودجه رسیدگی کرد و در مراحل بعدی برای ارز تصمیم گرفت. چون برای این اقدام در ابتدای امر هستیم باید بسیاری از جوانب را در نظر بگیریم. آیا می توان با همان ارزی که ۵ هزار خودروی مانده در گمرک ترخیص می شود گندم را هم ترخیص می کنیم؟

از سوی دیگر دولت سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اذعان دارند که اگر می خواهید کالای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کنیم قادر به رساندن آن به دست مردم نیستیم. لذا تصمیم می گیرد که ورود کالای اساسی را با ارز نیمایی انجام دهد و سپس به شکل حمایتی یا صیانتی به قشر آسیب پذیر که عمده مصرف کنندگان آن ۷۵ درصد بازار را شکل می دهند به عنوان ذی نفعان اصلی کالاهای اساسی برخوردار باشند. به نظر می رسد  باید بین مدیریت اقتصاد ملی و هماهنگ کردن تیم اقتصادی بخصوص سیاست های پولی و ارزی منتخب بانک مرکزی نسبت به برنامه ریزی هایی که در سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده هماهنگی ایجاد شود تا آستانه تحمل ساختار اقتصاد ملی نسبت به شوک ها و کاهش منابع ورودی و مدیریت منابع خروجی مدیریت شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …