صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو مشتری ندارد
بازار خودرو  مشتری  ندارد

بازار خودرو مشتری ندارد

بازار خودرو مشتری ندارد

کسب و کار نیوز - بازار خودرو این روزها در آرامش نسبی به سر می برد و تنها افرادی که به قید ضرورت نیازمند خرید خودرو هستند در بازار دیده می شوند. مقاومت قیمت ارز در برابر کاهش بیشتر موجب شده تا فروشندگان و خریداران از بازار خودرو خارج شوند تا با تعیین تکلیف نهایی نرخ ارز که به احتمال بسیار با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، لغو احتمالی تحریم ها و مشخص شدن وضعیت ایران در FATF ، نرخ آن مشخص خواهد شد، به بازار ورود کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار خودرو که تا در چند ماه اخیر به بازاری پر سر و صدا تبدیل شده بود و رشد قیمت خودروها سر به فلک گذاشته بود، امروز بدون مشتری مانده و چشم انتظار تعیین تکلیف نهایی نرخ ارز است. بازار خودرو کشور پیش از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به شرایط عجیبی رسیده بود و فاصله قیمت برخی خودروها در بازار با کارخانه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود. بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، شرایط بازار خودرو را متفاوت خواهد کرد و خودروهای روز جهان دوباره در ایران تولید وعرضه خواهد شد و این عامل هم باعث شده تا بسیاری صبر کنند تا شرایط اقتصادی ایران پس از روی کار آمدن بایدن روشن‌تر شود.

در شرایطی که کاهش نرخ ارز متوقف شده و روند نزولی قیمت خودرو هم کند شده اما همچنان همه منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند و بنابراین از حجم مشتریان خودرو به شدت کم شده است. بازار خرید و فروش خودرو به استناد گفته های فعالان بازار و مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که کمتر کسی در این شرایط خواستار خرید خودرو است. روند نزولی قیمت ها که متاثر از کاهش قیمت ارز است عاملی شده تا مشتریان خودرو دست از خرید برداشته و به امید کاهش بیشتر قیمت ها باشند.

علاوه بر این شرکت های خودروساز نیز در قالب طرح های فروش درصدد پاسخگویی به تقاضای بازار برآمده اند اما تحویل مدت دار خودرو آن هم در پیش فروش ها عاملی شده تا مردم رغبتی به خرید خودرو در طرح های پیش فروش نداشته و بیشتر در طرح فروش فوری خودروها شرکت کنند. اما متاسفانه تعداد خودروهای عرضه شده در طرح های فروش فوری نتوانسته است تاثیری بر مدیریت تقاضای خرید خودرو داشته باشد.

در بازار خرید و فروش خودرو نیز بنا به گفته فعالان بازار معاملات خودرو به حداقل رسیده است. توقف کاهش قیمت ارز باعث شده تا قیمت خودروها نیز نسبت به هفته گذشته کاهش کمتری داشته باشد. اما در مجموع در طول یک ماه اخیر روند نزولی قیمت ها تقاضا را برای خرید خودرو کاهش داده است. در شرایط فعلی بازار افرادی که به قید ضرورت نیازمند خرید خودرو هستند اقدام به معامله می کنند اما افرادی که به دنبال سود و یا تعویض خودروهای خود هستند دست از معاملات کشیده و منتظر ثبات بازار هستند.

در حال حاضر قیمت پژو ۲۰۵ تیپ ۵، ۲۴۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۷۷ میلیون تومان، و سمند ال ایکس ۱۶۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین پراید ۱۳۱ نیز ۹۷ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۱۰۷ میلیون تومان و تیبا دو ۱۱۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد، علاوه بر این پژو ۴۰۵ نیز ۱۶۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

انتظار چندساله برای رونق بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

گذر از رکود در بازار خودرو به رشد اقتصادی و کنترل تورم نیاز دارد. در خصوص ماشین های پرتیراژ که به نسبت خودروهای دیگر ارزان قیمت تر به شمار می روند، احتمالا شاهد ثبات قیمت خواهیم بود. با این حال در سال ۱۴۰۰ انتظار می رود در بازار خودرو، شیب قیمتی به صورت افزایشی داشته باشیم اما این شیب افزایشی به یک باره ایجاد نمی شود بلکه به صورت بسیار آرام و خزنده صورت می گیرد.

این در حالی است که نرخ تورم اعلامی توسط دولت در آبان ماه ۴۶ درصد بود که به نظر می‌رسد از واقعیت پایین تر باشد و به نظر می‌رسد ما شاهد تورم ۱۰۰ درصدی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ بودیم. من پیش بینی می‌کنم رونق بازار خودرو به سه تا چهار سال زمان نیاز داشته باشد و در کوتاه مدت نمی‌توانیم منتظر رونق باشیم.

به صورت کلی هم نمی‌توان بازار خودرو را برای روزهای آینده پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد که خودروهای مونتاژی تا ۵۰ درصد جا برای کاهش قیمت داشته باشند. قیمت خودروهای وارداتی اما بسیار عجیب است و جای کاهش قیمت بسیار زیادی دارد. بحث خودروهای پرتیراژ داخلی تفاوت دارد و روند کاهش قیمت آن نیز کند پیش می‌رود و باید ماهیانه منتظر کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی باشیم که البته به شرایط عمومی جامعه نیز بستگی دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …