صفحه اصلی / اصناف / تعطیلی۲ هفته‌ای اصناف بی‌حساب و کتاب است
تعطیلی۲ هفته‌ای اصناف بی‌حساب و کتاب است

چک‌های زیادی برگشت می‌خورد

تعطیلی۲ هفته‌ای اصناف بی‌حساب و کتاب است

کسب و کار نیوز - نائب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگر قرار بر تعطیلی اصناف است باید فکری برای نظام بانکی شود زیرا چکاوک سامانه آنلاین بانکی است و قطعا در این دو هفته چک‌های زیادی از اصناف برگشت خواهد خورد.

به گزارش کسب و کار نیوز، جلال‌الدین محمدشکریه در مورد تعطیلی دو هفته‌ای اصناف ناشی از تشدید شیوع کرونا اظهار داشت: دیروز بیانیه ای که در مجلس قرائت شد خواسته اصناف است زیرا قول‌هایی که به ما داده شده بود عملیاتی نشد؛ به عنوان مثال قرار بر «معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر» بود اما اتفاقی در این حوزه نیفتاد. همچنین تسهیلاتی که با سود ۱۲ و ۱۶ درصد پرداخت کردند به هیچ وجه گره از کار صنوف باز نکرد و ما این موضوع را در میزان استقبال صنوف از این وام دیدیم. ۱۷ درصد از صنوف در این طرح ثبت نام کردند و فقط ۶ درصد این تسهیلات را گرفتند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: این شکل از تسهیلات منجر به تولید نمی‌شود و مشکلات را حل نمی‌کند؛ اصناف حقوق بگیر نیستند بلکه خود حقوق می‌پردازند، وقتی بی حساب و کتاب و بی‌برنامه اصناف را تعطیل کنند چه کسی حقوق کارگران را می‌پردازد؟ آیا درست است کارگرانی که در واحدهای صنفی کار را یاد گرفته اند و مشغول فعالیت هستند به خاطر بی‌پولی و بی‌درآمدی صاحب کار اخراج شوند؟

وی ادامه داد: از سویی دیگر با توجه به رشد نرخ بودجه کشور و کاهش فروش نفت، دولت برای سرشکن کردن هزینه‌ها، مالیات را افزایش داد، این مالیات از چه محلی قرار است پرداخت شود؟ در این دو هفته کدام نهاد قرار است هزینه واحدهای صنفی را پرداخت کند؟

دولت چرا الان به فکر تدوین بسته پیشنهادی افتاده است؟

شکریه با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بسته ای حمایتی برای اصناف تدوین نشده است، گفت: دولت می‌خواهد یک بسته پیشنهادی ارائه دهد آن هم در زمانی که صنوف قرار است تعطیل شوند. اگر دولت واقعاً به دنبال حمایت بود باید از قبل این بسته را طراحی و صنوف را شناسایی و با ارائه جدولی، جایگاه و وضعیت صنوف را مشخص می‌کرد و سپس اعلام کرد که صنوف یک ماه تعطیل باشند. اما دولت حالا به فکر تدوین بسته افتاده است که قطعاً هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و حتی این دو هفته هم می‌گذرد و هیچ برنامه‌ای عملیاتی نمی‌شود. وی افزود: واحدهای صنفی با واحدهای صنعتی فرق می‌کنند؛ صنوف بدون تسهیلات و با سرمایه خود، ملکیت، خرید سرقفلی، سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، سرمایه منقول و غیرمنقول خود وارد این کار می‌شوند و دولت‌ها هیچ پولی به این بخش نمی‌پردازند و تمام هزینه‌ها از جیب خود اصناف تأمین می‌شود، پس چگونه است که باید دو هفته بدون هیچ برنامه حمایتی تعطیل شوند؟

نایب رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: نکته جالب این است که در ستاد ملی کرونا هیچ نماینده ای از اصناف حضور ندارد؛ اگر قرار است این بخش تعطیل شود حتماً باید نظر بخش خصوصی و اصناف را بپرسند. اعلام می‌کنند که کارخانه‌ها تعطیل نباشند اما واحدهای تولیدی صنفی تعطیل شوند، چطور این مساله ممکن است؟ در همه کشورها دولت‌ها به دنبال تقویت بنگاه‌های کوچک هستند اما در کشور ما این موضوع برعکس است.

چک‌های زیادی برگشت خواهد خورد

شکریه با بیان اینکه تعطیلی دو هفته‌ای واحدهای صنفی مشکلات بانکی متعددی برای صنوف ایجاد خواهد کرد، گفت: اگر قرار بر تعطیلی اصناف است باید فکری برای نظام بانکی شود زیرا چکاوک نظام بانکی، سامانه‌ای آنلاین است و قطعاً در این دو هفته چک‌های زیادی برگشت خواهد خورد. نمی‌شود که واحد صنفی تعطیل باشد و کاسب درآمد نداشته باشد اما چک‌هایی که از قبل داده، د رموعد مقرر نقد شود. وقتی اصناف تعطیل هستند، بانک‌ها هم باید تعطیل باشند وگرنه اصناف از کجا درامد کسب کنند که بتوانند چک‌هایشان را پاس کنند؟ ما از طرق مختلف خواسته‌های خود را به گوش متولیان رسانده ایم اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. وی یادآور شد: بسیاری از صنوف ما روزمزد هستند و اگر یک روز کار نکنند از نظر مالی بسیار به مشکل می‌خورند؛ اما دولت بدون هدف گذاری در مورد تعطیلی صنوف تصمیم گرفته است. وی افزود: وقتی اصناف را از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل کردند، واحدهای صنفی به مشکل خوردند حالا که قرار است بی حساب و کتاب دو هفته شوند، دیگر ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: از طرف دیگر هیچ فهرست دقیقی در مورد تعطیل صنوف ارائه نکرده اند. به جای این مدل تعطیلات باید اجازه می‌دادند یک پنجم کارکنان در صنوف حضور داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید در ساده‌ترین شکل می‌توان به فروشگاه‌های مواد خوراکی اشاره کرد، این واحدها از کجا می‌خواهند پلاستیک‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند؟

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …