صفحه اصلی / اسلایدر / اختلاف ۵۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده
اختلاف ۵۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده

اختلاف قیمت میادین میوه و تره بار با قیمت‌های سطح شهر به 40 درصد رسید

اختلاف ۵۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده

کسب و کار نیوز - اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد. براساس نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، متوسط اختلاف قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار با میانگین قیمت‌های سطح شهر، 40 درصد است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از اختلاف ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده نیز انتقاد کرده است. محمد علی طهماسبی درباره اینکه چرا قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده چندین برابر گران می‌شود، گفت: متاسفانه این مسئله وجود دارد مثلا چندی پیش از یک باغدار نمونه، گلابی تک رگ بیروتی را کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان خریده‌اند ولی تا ۵۰ هزار تومان فروخته‌اند.

میادین میوه و تره بار قرار بود واسطه‌ها را کمتر کنند ولی وقتی واسطه‌ها زیاد می‌شوند طبیعی است این اتفاق رخ می‌دهد البته لفظ دلال لفظ بدی نیست و وجود دلال کاملا لازم است زیرا باید میوه را بگیرد و سورت کند و… منتهی وقتی میوه چند دست می‌چرخد قیمتش هم بالا می‌رود. اما این سؤال مطرح می شود که بالاخره چند نفر واسطه می‌خواهند از دسترنج یک نفر سود ببرند؟ وزارت جهادکشاورزی باید یک فکری برای این موضوع بکند ولی میادین میوه و تره بار زیر نظر وزارت جهاد نیستند.

به هر ترتیب اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد. گرانی میوه در حالی است که انتظار می‌رفت با وجود قطع و یا کم شدن صادرات و تعطیلی رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی و مراسم‌ها شاهد کاهش قیمت آن باشیم که برعکس آن اتفاق افتاد و با افزایش قیمت انواع میوه‌جات در بازارهای روز روبرو شدیم. بسیاری از فروشندگان خود را مقصر این گرانی‌ها نمی‌دانند و معتقدند آب از چشمه گل‌آلود است و لازم است برای بررسی علت گرانی‌ها از بازار مرکزی میوه پیگیری بشود.

تحمیل تورم به مصرف کننده در نبود نظارت

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی

نبود الگوی کشت علت اصلی اختلاف چند برابری قیمت میوه از مبدا تا بازار است. به رغم شرایط مساعد تولید محصولات باغی، اختلاف قیمت از باغ تا مغازه به دلیل کمبود نظارت دستگاه های متولی به چند برابر می رسد. دستگاه های مسئول باید مداوم بر قیمت های سطح شهر نظارت کنند تا تورم به مصرف کننده تحمیل نشود که در نتیجه زنجیره تولید دچار آسیب شود. بی توجهی به مصوبه اجرای الگوی کشت موجب شده تا تمامی محصولات باغی اعم از هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس و … به یکباره وارد بازار شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی و افت چشمگیر قیمت، تولیدکننده متحمل زیان می شود‌.

با توجه به اینکه ما برای تولید میوه مشکلی در کشور نداریم، نبود نظرات می تواند بزرگترین مشکلی باشد که در حال حاضر وجود دارد. نبود نظارت ها میوه و تره بار را با قیمت های غیرمنصفانه به دست مصرف کننده می رساند. باید دستگاههای اجرایی بتوانند نظارت بر بازار را افزایش دهند و بازرسی ها از این بخش شدت بگیرد. از طرفی دیگر قاچاق میوه هم در این امر بی تاثیر نیست. شاهد هستیم میوه هایی از کشورهای دیگر وارد کشور می شود و همین امر موجب رشد روزانه قیمت ها در بازارها شده است.

در بخش نظارت بر بازار میوه و تره بار که بیشترین سهم را کنترل قیمت ها می تواند داشته باشد بی توجهی وجود دارد و همین امر موجب شده از باغ تا بازار و همچنین از میادین میوه و تره بار تا دست مصرف کننده افزایش قیمت ها اتفاق بیفتد. سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌‌کننده، تعزیرات حکومتی و اصناف می‌توانند با کنترل میادین میوه فروشی، کنترل عمده فروشی تا خرده فروشی نظارت‌ها را افزایش دهند. همچنین مشکلات کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هم وجود دارد. این در حالی است که با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر نگران مازاد تولید و ضرر و زیان باغداران‌ نیستیم چرا که با ورود محصولات درجه ۲ و ۳ به صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد عرضه انبوه و افت قیمت در بازار نیستیم. علی رغم آنکه قیمت محصولات باغی در مغازه های سطح شهر به سبب کمبود نظارت دستگاه تعزیرات سرسام آور است، اما محصول از باغداران با نرخ نازلی خریداری می شود که علت اختلاف چندبرابری قیمت مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال و بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید تا مصرف است.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …