صفحه اصلی / اسلایدر / سقوط شاخص های رفاهی
سقوط شاخص های رفاهی

درآمد سرانه مردم کاهش و شاخص های فقر در حال افزایش است

سقوط شاخص های رفاهی

کسب و کار نیوز- بررسی و آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در یک دهه اخیر به دلیل وجود دو دوره تحریم، درآمد سرانه هر ایرانی کاهش بسیار زیادی داشته است. در گزارشی که صندوق بین المللی پول منتشر کرده درآمد سرانه هر ایرانی از ۶۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۰ به ۵۸۲۰ دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هم چنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش جدید خود می گوید درآمد سرانه مردم ایران از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته است. بنابر این گزارش، علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر ایرانی نسبت به هشت سال پیش حدود یک‌ سوم کاهش یافته است. به گفته مرکز پژوهش‌ها، در صورت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی که در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تعیین شده از سال ۱۳۹۹ به بعد، حداقل شش سال زمان نیاز خواهد برد تا مردم ایران به سطح درآمد ۱۳۹۰ بازگردند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در تعیین رتبه اقتصادی کشور‌ها سرانه درآمد مردم آن کشور است که به‌زعم بسیاری از اقتصاددانان حتی از تولید ناخالص داخلی هم مهم‌تر است. به‌طور ساده سرانه درآمد شهروندان هر کشور از تقسیم تولید ناخالص ملی به جمعیت آن کشور به‌دست می‌آید. البته بیان این نکته ضروری است که درآمد سرانه به شرطی است که همه مردم به صورت برابر از سفره مذکور (تولید ناخالص داخلی) تغذیه کنند، ولی بهتر می‌دانیم که سهم همه مردم از این سفره برابر نیست و اقشار ضعیف‌تر سهم کمتری را از آن می‌برند.

براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی، ایران با دارا بودن جمعیت ۸۲میلیون نفری رتبه ۱۹جهان را از حیث جمعیت داراست؛ درحالی‌که از لحاظ درآمد ناخالص ملی با رقم ۴۴۱میلیارد دلار رتبه ۲۶ و از حیث درآمد ناخالص ملی سرانه با رقم ۵۴۷۰ دلار رتبه ۹۸ را در بین کشورهای جهان به‌خود اختصاص داده است. سرانه درآمد ناخالص ملی ایران براساس روش برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۱ هزار و ۵۰ دلار برآورد شده که رتبه ۶۸ را در جهان به‌دست آورده است.

اما حسین راغفر، اقتصاددان در این رابطه می‌گوید: سطح دستمزد سرانه در ایران به‌شدت کاهش پیدا کرده و در حد کشورهای فقیر آفریقایی قرار گرفته است. به گفته راغفر، در پی افزایش قیمت ارز و کاهش درآمدها و قدرت خرید خانواده‌ها، رتبه ایران در درآمد سرانه به ۱۴۰ تا ۱۴۵ در میان کشورهای جهان رسیده است.

توزیع نابرابر درآمد

احسان خاندوزی،اقتصاددان

عوامل متعددی موجب شده تا در سالهای اخیر درآمد سرانه مردم کاهش پیدا کند. تحریم ها و مشکلات اقتصادی دست به دست هم داده اند تا درآمد سرانه مردم ایران به کمترین مقدار خود برسد. با نوساناتی که در نرخ کالاها در بازارهای مختلف شاهد هستیم انتظار بر این است که میزان این درآمد کاهش بیشتری را تجربه کند. معیشت مردم و نحوه گذاران زندگی آنها به سرذانه درآمد بستگی دارد که شاهد هستیم در ۱۵ سال گذشته چقدر کاهش داشته و در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است. در حال حاضر قدرت و توانایی خرید خانوار ایرانی کاهش بسیاری داشته و توجه به این موضوع باید در راس امور قرار بگیرد. باید با بررسی دلایل ایجاد این اتفاق سعی در کنترل و بازگشت درآمد سرانه مکفی به خانوار ایرانی بود. امروز شرایطی بوجود آمده که در حال گذار از یک سطح رفاه غیرمنطبق با واقعیات اقتصاد به یک سطح رفاه بسیار پایین‌تر منطبق با واقعیت‌های اقتصاد ایران هستیم.

در سال ۱۳۸۳, پنجاه و هفت میلیون ریال درآمد سرانه ایرانیان بود و تا سال ۱۳۹۰ افزایش داشت و به حدود ۷۵ میلیون ریال رسید و سپس این رقم کاهش یافت و در سال ۱۳۹۷ به ۵۳ و در سال ۱۳۹۸ به حدود ۵۰ میلیون ریال رسید. این آمار نشان می دهد که تا چه اندازه ای خانوار ایرانی در تحقق درآمد ضعیف بوده اند و معیشت آنها در معرض خطر قرار گرفته است. متاسفانه در سالهای اخیر نظام سیاست‌گذاری کشور نسبت به مشکلات مردم کم توجه و منفعل است و بعد از مشاهده عینی کاهش سرانه درآمد مردم و دشواری گذران زندگی هیچ تدبیر جدی و درستی برای مشکلات کشور اتخاذ نشده است.

فساد اقتصادی دیگر موضوعی است که در سالهای اخیر افزایش داشته و تاثیر بسیار زیادی در کاهش درآمد سرانه مردم ایفا می کند. سیاست های کشور اصولا به نحوی تنظیم نشده تا بتواند جلوی این فسادهای مکرر را بگیرد و همین امر موجب آسیب رساندن به مردم شده است. توزیع درآمد نامناسب است و فاصله بسیاری میان دهک های بالا و پایین جامعه ایجاد شده است. شاخص های فقر در کشور در حال افزایش است در حالی که هیچ راهکاری برای کاهش این شاخص ها وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …