صفحه اصلی / اسلایدر / اعتراض به واریز نشدن پول سهام عدالت
اعتراض به واریز نشدن  پول سهام عدالت

سود خواب مبالغ سهام عدالت در جیب بانک ها؟

اعتراض به واریز نشدن پول سهام عدالت

کسب و کار نیوز- از ششم خردادماه امکان فروش 30 درصد سهام عدالت برای کسانی که دارای این سهام هستند فراهم شد اما این در حالی است که بانک ها در پرداخت مبالغ این سهام به مردم و فروشندگان دست دست می کنند. تاخیر بانک ها در پرداخت مبالغ سهام عدالت موجب اعتراض مردم و افزایش شکایات از بانک ها در رابطه با این موضوع شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بسیاری از سهامداران سهام عدالت به دلایل مختلف و برای اینکه بتوانند از پول نقد سهام خود استفاده کنند تصمیم به فروش آن به بانک ها گرفته اند اما شنیده‌ها و گزارش هایی که در این مورد منتشر شده حاکی از آن است که برخی بانک‌ها یا هنوز وجهی به حساب مشمولان واریز نکرده‌اند یا وجهی که واریز کرده‌اند کم‌تر از ارزشی بوده که باید واریز می‌کردند. بسیاری از مشمولان در اعتراضات خود نسبت به عملکرد بانک ها اعتراض دارند و در روزهایی که با بیماری کرونا و پیک دوم آن در کشور مواجه هستیم شعب بانکی به دلیل هجوم سهامداران برای پیگیری واریزی مبالغ سهام عدالت بسیار شلوغ است. فعالان بازار سهام در رابطه با تاخیر بانک ها برای پرداخت این مبالغ بر این باورند که گویا شعب بانکی خواستار دریافت کارمزد از این سهام هستند و برخی دیگر نیز معتقدند که نقدینگی لازم برای پرداخت این مبالغ وجود ندارد. طبق پیام‌ها و گزارش‌های مردمی بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، مسکن، سپه و … تاخیر زیادی در واریز وجوه حاصل از سهام عدالت دارند. این در حالی است که اغلب مشتریان بانک کشاورزی گزارش می‌دهند که علاوه بر تاخیر این بانک مبالغی کمتر از سطح انتظارشان واریز شده است.

اعتراضات سهام داران

یکی از سهامداران در رابطه با این موضوع می گوید: بیشتر از۱۰ روز است که برای فروش به سایت کارگزاری بانک صادرات مراجعه می کنم ولی وقتی کد ملی را وارد می کنم و تصویری که گفته شده کد آن را بنویسید می نویسم، پیغام کد نامعتبر است نوشته می شود. یعنی چه؟ ما کار و زندگی داریم اگر می توانستم بانک برم که می رفتم ولی نمی توانم. لطفا انتقال بدید هرچه زودتر.ممنون.

اما سهامدار دیگری اعتراض خود را اینگونه بیان می کند: الان دوهفته است در خواست فروش زده ام، هم از طریق کارگذاری مفید برای خودم و همسرم هم از طریق بانک ملی برای فرزندانم. پول هیچکدام واریز نشده است. بانک ها قصد دارند سود سهام سهامداران را داشته باشند و دوهفته است با پول ما بازی می کنند و سود می برند. واقعا چه کسی مسئول رسیدگی به این وضعیت است.

توضیحات سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت

فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت درمورد اینکه چرا بانک‌ها کم‌تر از مبلغی که باید برای سهام‌دار واریز می‌کردند، واریز کرده‌اند توضیح داد: از جمع سفارش‌های دریافتی ۷۵۰ هزار نفر که ارزش آن تقریبا ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی هنوز فروش نرفته است. بنابراین بانک نیز مبلغ آن میزان از سهام که به فروش رفته است را برای سهام‌دار واریز می‌کند و مابقی آن را زمانی که بقیه سهم به فروش رفت واریز خواهد کرد. درواقع ممکن است بانکی بخشی از دارایی را فروخته باشد و بخشی را نفروخته باشد. بنابراین به میزانی که فروخته است پول را توزیع می‌کند و مابقی را بعد از دریافت توزیع خواهد کرد.

وی درمورد تاخیر در واریزی مبلغ نیز گفت: زمانی که سهم فروش می‌رود، اگر سه‌شنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را شنبه هفته بعد و اگر چهارشنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را یکشنبه هفته بعد دریافت می‌کند. یعنی زمانی فروشی را انجام می‌دهد دو روز بعد به پول می‌رسد. از این رو درخواستم این است افرادی که سفارش گذاشته‌اند چند روزی صبوری کنند. به گفته سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت بانک‌ها کارمزد و مالیات دریافت نمی کنند.

توضیح بانک صادرات درباره چرایی تاخیر در واریز مبالغ فروش سهام عدالت

در همین رابطه امیر لعلی، مدیر امور بازاریابی و ارتباطات بانک صادرات در صفحه شخصی خود درباره چرایی تاخیر در واریز مبالغ فروش سهام عدالت توضیح داده است: دلیل شفاف و واضحی دارد به طوریکه بانک‌ها باید ۳۰ درصد پرتفوی افراد را بفروشند.به گفته او همه پرتفوی دفعتا فروش نمی‌رود؛ به طور مثال اگر ۳۰ درصد تعداد همه سهام باشد، تمام سهام تقاضا ندارد یا تعدادی بورسی نیستند؛ بنابراین بخش به بخش فروخته می‌شود و تدریجی پول‌ها در چند مرحله واریز می‌شود. کارگزاری‌ها سبد سهام عدالت را برای فروش می‌گذارند در این بین به دلیل بورسی نبودن برخی سهام و عدم تقاضا برای بعضی سهم‌ها، فروش ۳۰ درصد پرتفوی در یک مرحله وجود ندارد، بنابراین واریزی سهامداران در چند مرحله و در روز‌های مختلف صورت می‌گیرد.

توضیح بانک ملت درباره چرایی تاخیر در واریز مبالغ فروش سهام عدالت

روابط عمومی بانک ملت در توضیح دلیل واریز نشدن تمام ۳۰ درصد سهم فروشندگان سهام عدالت اعلام کرد: با توجه به این که عملیات فروش سهام باید توسط نهاد‌های ذیربط در بازار سرمایه صورت پذیرد، بنابراین درخواست‌های جمع آوری شده از طریق “شرکت کارگزاری بانک ملت”جهت فروش، به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار(سمات) ارسال می‌شوند.

در این خصوص بانک ملت صرفاً عملیات جمع‌آوری درخواست‌های فروش سهام عدالت را عهده دار است و اطلاعات و جزئیات این فرآیند از قبیل نحوه و زمان فروش سهام، تعداد و مبلغ سهام فروش رفته، همچنین پرتفوی مشتریان صرفاً در اختیار شرکت سمات است. با این تفاسیر افرادی که برای فروش سهام عدالت خود اقدام کردند باید منتظر فروش سهام خود به صورت مرحله باشند و هر زمان که سهام فروخته شود مبلغ به حسابشان واریز می‌گردد.

ضرر سهامدارن از فروش سهام عدالت

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه

موضوع تازگی و گستردگی فروش سهام عدالت موجب شده تا این مشکلات در بازار ایجاد شود و مردم معترض به تاخیرهایی شوند که در این موضوع تا حدودی طبیعی است. انجام این کار میان دستگاهی و مرتبط با نظام بانکی و سازمان بورس است و هماهنگی برای این حجم از فروش سهام کار را مشکل کرده است. در حال حاضر تمام ارکان بازار مشغول مدیریت سهام عدالت هستند و ممکن است در مراحل اولیه این مشکلات روی می دهد و حتی کم کاری نیز وجود داشته باشد که البته اصل باید بر رضایت مردم باشد.

تا حدودی به دلیل تازگی این حرکت تاخیرات در اول کار طبیعی است اما باید از تمام ظرفیت و ساختار موجود برای پرداخت مبالغ فروش سهام عدالت مردم استفاده کرد تا نارضایتی که اکنون وجود دارد کاهش پیدا کند. همچنین این موضوع نیز مطرح است که سهامداران و مردم تاکنون با وضعیت معاملات اینچنینی مواجه نبوده و آشنایی ندارند. به هر ترتیب کار بزرگ و تازه ای در تاریخ اقتصاد کشور در حال رخ دادن است و تعداد سهامدارن نیز بسیار بالاست. در حال حاضر چهل و شش و نیم میلیون نفر سهامدار سهان عدالت داریم که میلیون ها نفر از آنها خواستار فروش سی درصد از آن را دارند.

اما باید توجه داشت در صورت تبدیل شدن سهام عدالت به کالای صرفا نقدی و فشار برای فروش آن قطعا دارندگان این سهام متضرر خواهند شد. لذا اتخاذ مجموعه ای از سیاست‌ها برای جلوگیری از بروز این وضع برای شرایط کنونی بازار سرمایه حیاتی به نظر می رسد. سهام عدالت یک پروژه ملی و یک دارایی با ارزش است و اگر سهامداران نیازی به پول آن ندارند پیشنهاد این است که از فروش آن خودداری کنند. سهامداران باید به سهام عدالت به چشم یک ثروت و یک دارایی با ارزش نگاه کنند که پتانسیل زیادی برای بالا رفتن دارد. در اثبات این امر می‌توان به گذشته سهام عدالت نگاه کرد که در طی سال‌های گذشته، به طور متوسط سالانه ١٠٠ درصد بازدهی داده است.ز

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …