صفحه اصلی / سرخط خبرها / کانون تلاطم بورس

عباس علوی راد، اقتصاددان

کانون تلاطم بورس

کسب و کار نیوز - به نظر می رسد نوسانات بورس و ریزش و فراز و فرودهایی که در این مدت به ویژه در هفته جاری روی شاخص بورس اتفاق افتاده می تواند در قالب دو دسته عوامل دسته بندی شود.

سرمقاله-

یک دسته عوامل در مورد کارکردهای درون بازار سرمایه است که مهم ترین آن بحث عرضه های اولیه ای بود که دولت شروع کرد و بنا به دلایلی استمرار نداشت؛ اما دوباره بحث عرضه سهام عدالت مطرح شد و نهایتا شرایط فروش آن که از روز ۶ خرداد در حال فراهم شدن است. مجموعه چنین اتفاقاتی که در داخل بازار سرمایه در حال وقوع است و به ویژه رفتارهای تازه واردان که عمدتا غیرحرفه ای است در این تلاطمی که اتفاق افتاده بی تاثیر نیست؛ اما در سمت دیگر ماجرا یک سری عوامل در بیرون بازار سرمایه در حال وقوع است که تاثیرگذار بوده و بعد از این هم این ظرفیت را دارد که روی کارکردهای بورس و نوساناتی که روی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران اتفاق می افتد، تاثیر بگذارد.

در این میان می توان به اتفاقاتی که در بازارهای موازی اتفاق افتاد اشاره کرد؛ ازجمله: افزایش غافلگیرانه قیمت دلار، رشد فراتر از انتظار قیمت سکه طلا و مجموعه مباحث افزایش قیمت خودرو و بحث شرایط فروش فوق العاده ای که مطرح شده است. مجموعه این اتفاقات در بازارهای موازی باعث شده تازه واردان برای ماندگاری در بورس دچار تردید شوند و این موضوع در نوساناتی که شکل گرفته بی تاثیر نبوده و بعد از این هم نخواهد بود.

 کما اینکه در حال حاضر در رابطه با مساله اوراق بدهی ای که رئیس کل بانک مرکزی رسما اعلام کردند که  قرار است منتشر شود، چگونگی انتشار این اوراق و مسائلی که پیرامونش هست تردیدهایی را برای کسانی که می خواهند در بازار سرمایه ماندگار شوند، ایجاد کرده و بنابراین اگر بخواهیم مجموعه عوامل بیرونی را هم جمع بندی کنیم یک سری عوامل در بیرون بازار سرمایه باعث اتفاقات اخیر شده که تردیدهایی را برای کسانی که در بازار بورس وارد شدند به ویژه تازه واردان ایجاد کند و به نظر می رسد بخشی از دلایل تلاطمات بازار سرمایه اتفاقاتی است که در بازارهای موازی می افتد. کما اینکه نگرانی هایی هم ایجاد شده، هشدارهایی که رئیس جمهور به وزیر اقتصاد دادند برای اینکه بورس مدیریت شود که کسی دچار ضرر و زیان نشود. بسیاری از اقتصاددان و کارشناسان اقتصادی در مورد رشد بدون پشتوانه بورس هشدار دادند و همه اینها تردیدهایی شده که به این نوسانات دامن زده ولی من معتقدم که روند نوسانات بازار بورس در یک شرایط تورمی رو به رشد خواهد بود اگرچه دامنه نوسانات ممکن است برخی ها را نگران کند اما این نوسانات با یک شیب ملایم در شرایط تورمی ایران رو به رشد خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …