صفحه اصلی / اجتماعی / گرانی سکه و افزایش زندانیان مهریه
گرانی سکه و افزایش زندانیان مهریه

سکه هفت و میلیون و 380 هزار تومانی موجب افزایش زندانیان مهریه شده است

گرانی سکه و افزایش زندانیان مهریه

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت سکه به هفت میلیون و 380 هزار تومان نگرانی های زیادی را برای زندانیان مهریه در روزهای کرونایی بوجود آورده است. با افزایش قیمت سکه در سال‌های اخیر مواجه بوده ایم و قانون مهریه ۹۸ با وجود عدم تغییر، اما موجب افزایش شمار زندانیان مهریه که اکثراً سنین بین ۲۵ تا ۳۵ سال هستند شده است. این افراد برای پرداخت 5 سکه در زندان هستند تا دو هزار سکه و بالاتر. متاسفانه به دلایلی که بارها به آن اشاره شده قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به بالاترین میزان خود رسیده و موجب شده تا وضعیت زندانیان مهریه که موظف به پرداخت آن هستند در ابهام قرار بگیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان اجتماعی بر این باورند که مشکلات اقتصادی موجود و گرانی سکه از یک سو و موانع ناشی از تردد به دلیل کرونا، موجب شده تا بسیاری از بدهکاران مهریه در این روز‌ها دچار مشکل شوند. مدتی است که قوه قضائیه و کمیسیون قضایی مجلس نگاهی ویژه بر موضوع مهریه و زندانیان مهریه دارد. انچه مسلم است منطبق با قوانین صادر شده قبلی در حال حاضر تغییری در میزان و نحوه پرداخت مهریه ایجاد نشده است. پس از بالا رفتن ناگهانی نرخ سکه آمار زندانیان مهریه افزایش یافت، زیرا مردانی که بر اساس حکم دادگاه مکلف به پرداخت ماهیانه یک سکه بودند با دو برابر شدن قیمت سکه توان پرداخت نداشتند و این موضوع آمار زندانیان مهریه را افزایش داد.

عبدالحسین رامشی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در رابطه با شرایط زندانیان مهریه در ماه های اخیر گفت: مهریه برابر فقه ما عندالمطالبه و عندالاستطاعه است و زمانی که زن طلب مهریه می‌کند باید پرداخته شود؛ ولی با توجه به توافقات ضمن عقد معمولاً پرداخت نمی‌شود و زمانی که به اختلاف می‌انجامد آن موقع می‌خواهند بپردازند. پس نیاز است که یک آسیب‌شناسی در در رابطه با اجراییات و هم در رابطه با طلاق انجام شود. وی افزود: بنابراین زنان ملزم نیستند برای گرفتن مهریه‌شان طلاق گرفته یا تقاضای طلاق داده باشند بلکه می‌توانند مطالبه مهریه داشته باشند و ما از این دست پرونده‌ها در سازمان داریم. رامشی گفت: برابر با بند «ب» ماده (۱۱۳) قانون برنامه ششم توسعه به محض تقاضای زوجه، ما باید رسیدگی کنیم و ۲۰ روز بدهکار فرصت دارد که مهریه را بپردازد تا مشمول هزینه‌های دولتی و اداری نشود و پس از ۲۰ روز می‌تواند مطالبات خود را از اجراییات پیگیری کند.

رامشی ادامه داد: از طرفی دیگر پیگیری مهریه در دادگاه‌ها ممنوع شده است و ما باید سامانه املاک افراد را بررسی کنیم و تمام املاک ثبت شده اشخاص را ببینیم، رصد کنیم که چه تعداد اموال و املاک به اسم همسر است یا اگر خودرویی داشته باشد که مازاد بر نیاز تشخیص داده شود، توقیف می‌شود. مدیرکل ثبت اسناد و املاک تهران گفت: راه دیگری نیز وجود دارد که از طریق بازداشت و توقیف حساب بانکی طلبکاران مهریه و ممنوع‌الخروجی این افراد اقدام می‌کنیم که حدود ۱۵۰۰ پرونده در سال گذشته از این دست پرونده داشته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و مشکلات موجود در تردد،آیا امکان تاخیر در پرداخت مهریه وجود دارد یا خیر،گفت: با گران شدن نرخ سکه و سنگین شدن پرداخت مطالبات، راهنمایی هایی را در سازمان ارایه می دهیم ولی بخشنامه ای درخصوص دادن مهلت بیشتر در این ایام از سوی مسوولان ابلاغ نشده است.رامشی گفت: اما از طرفین خواسته ایم در این ایام، رعایت حال یکدیگر را بیشتر داشته باشند چراکه باتوجه به گرانی سکه و شیوع کرونا، قدری از اخلاق به دور است که مطالبه سریعا به جریان بیفتد.وی گفت: ما نیز در سازمان سعی می کنیم با آرامش بیشتری با توجه به شرایط،کار را جلو ببریم و اجرای حکم را کمی با صبر بیشتری لحاظ کنیم.

کاهش توان پرداختی زندانیان مهریه

علی بختیار، نماینده مجلس

طی سالهای اخیر با مشکلاتی که برای اقتصاد کشور بوجود آمده شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازارهای مالی و سرمایه گذاری هستیم. در کنار تزریق نقدینگی و سرمایه های سرگردان به سمت این بازارها و سود بسیاری از افراد، شاهد هستیم که برخی از این نوسانات قیمتی دچار مشکلات بسیاری شده اند. افزایش نرخ سکه و طلا موجب چندین برابر شدن تعداد زندانیان مهریه شده و با ادامه این روند اتفاقات خوبی را در این رابطه شاهد نخواهیم بود. در هفته های اخیر نرخ سکه به بالاترین میزان خود در چندین سال گذشته رسیده که علاوه بر سودجویی دلالان و تشدید فعالیت آنها دردسرهای زیادی را برای زندانیان مهریه در این روزهایی که با بحران بیماری روبرو هستیم ایجاد کرده است. اکثر قریب به اتفاق زندانیان مهریه قادر به پرداخت بدهی خود با قیمت های کنونی سکه نیستند و افزایش تعداد زندانیان مهریه در کنار زندانیانی که قادر به پرداخت سکه نیستند شرایط بدی را بوجود آورده است. بسیاری از افراد توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارند و چاره ای جز تحمل زندان در این شرایط نابسامان بیماری نیز ندارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …