صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی تجار با نرخ ارز نیمایی
سردرگمی تجار با نرخ ارز نیمایی

افزایش نرخ ارز نیمایی باعث بالا رفتن قیمت کالاها می‌شود

سردرگمی تجار با نرخ ارز نیمایی

کسب و کار نیوز - جدیدترین نرخ ارز در سامانه نیما اعلام شده و بر این اساس نرخ فروش دلار نیمایی با افزایش ۱۳۴۷ تومانی به رقم ۱۵ هزار و ۴۵۴ تومان رسید و فاصله خود را با قیمت دلار در صرافی ملی که ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، به کمترین حد رساند. سیاست دولت در افزایش نرخ ارز نیمایی توقف فعالیت دلالان در بازارها عنوان شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته که دلالان یکی از مهره‌های بازار به حساب می‌آیند و زمانی که بازار عمیق نباشد می‌توانند با دادن قیمت‌های پرت و غیرواقعی شروع به جوسازی کنند، اما اینکه بتوانند به طور کل نبض بازار را در دست بگیرند، خیر، دلیل و صحبت صحیحی نیست. بنابراین فعالیت دلالان برای برهم زدن وضعیت بازار نمی‌تواند توجیه خوبی باشد، درست است که با پیش آمدن شرایطی، دلالان به امید کسب سود شروع به فعالیت می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از مواقع هم متضرر می‌شوند، اما قطعا عامل اصلی برهم خوردن نظم بازار در شرایط فعلی دلالان نخواهند بود. بازار تا پیش از این وضعیت ایده‌آلی نداشت و با شیوع ویروس کرونا مشکلات دوچندان و بازار کم‌حجم شده است، از طرفی دیگر نرخ ارز نیمایی افزایش یافته و در این شرایط طبیعی است که ما شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

براساس گزارشات بانک مرکزی تمامی خریداران متقاضیان بازرگانان و واردکنندگان کالا و تمامی فروشندگان و تامین کنندگان ارز و تمامی صرافی ها صادرکنندگان کالا باید برای تامین ارز پس از ثبت سفارش برای ورود کالا به درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند و به فروش ارز حاصل از صادرات کالا در این سامانه بپردازند. در همین رابطه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بلاتکلیفی سامانه نیما و افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در این سامانه انتقاد کرد و گفت: دولت و بانک مرکزی باید سیاستی را برای خروج از وضعیت نابسامان ارز نیما اتخاذ کند. الیاس حضرتی سیاست های ارزی رئیس کل بانک مرکزی را در کاهش و کنترل قیمت ارز در بازار آزاد به جهت حفظ و اعتبار ارزش پولی مورد تقدیر قرار داد و گفت: اکنون یک ارز ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی و یک ارز نیمایی برای صادرات و واردات و یک نرخ آزاد برای ارز در کشور وجود دارد که متاسفانه ارز نیما طی چند ماه گذشته تا مرز ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است .

وی با بیان اینکه سیاست های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار آزاد مدیریت کرده است گفت: به رغم شدیدترین تنش ها در عرصه ی بین الملل قیمت ارز نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش هم داشت که این مهم جای تقدی و تشکر از رئیس بانک مرکزی دارد اما در عین حال باید برای نیما نیز سیاست هایی اتخاذ شود .رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نابسامانی قیمت ارز در سامانه ی نیما انتقاد کرد و گفت: به موازات کاهش ارز در بازار آزاد باید نیما نیز ساماندهی شود .به گفته حضرتی سیاست بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز است لذا سامانه نیما نیز باید به موازات ارز آزاد به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی به ثبات برسد.

رشد قیمت کالاهای وابسته به ارز نیمایی در بازار

مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران

با افزایش قیمت ارز نیمایی فعالیت ها برای تجار، واردکنندگان و فعالان اقتصادی دچار مشکلاتی خواهد شد که نتیجه آن افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار می شود. دولت با کاهش حداقلی فاصله نرخ ارز نیمایی با ارز صرافی قصد دارد تا جلو فعالیت دلالان را بگیرد غافل از اینکه این افزایش قیمت منجر به ضرر مردم و مصرف کنندگان نهایی در بازارها خواهد شد. در حال حاضر ارز نیمایی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده در حال که تا قبل از این اتفاق قیمت آن ۱۱ هزار تومان بوده است. این افزایش ۳۰ ردصدی به طور قطع بر قیمت کالاهای وابسته به ارز نیمایی تاثیر خواهد داشت بنابراین به طور قطع با افزایشی که در نرخ ارز نیمایی شاهد هستیم افزایش قیمت کالاها را داریم. واردکنندگان برای واردات نیاز به ارز نیمایی دارند و تغییرات روزانه این ارز می تواند در فعالیت آنها تاثیر زیادی داشته باشد. صادرکننده برای ادامه کار خود حتما سرمایه‌اش را به کشور بر می‌گرداند، اما این شیوه که دائما نظام‌های موجود را بر می زنند و با ایجاد پیچیدگی‌هایی که به وجود می‌آید، کار سخت تر می شود.

پیش بینی می کنیم با این افزایش قیمت در بازارها شاهد رشد چشمگیر قیمت کالاها باشیم و این در نهایت مصرف کننده را درگیر خواهد کرد. فازغ از بحران کرونا اقتصاد ایران وابسته به ارز و نوسانات آن است. در حالکه همواره نوسانات ارزی را داریم قیمت کالاها نیز با آن افزایش پیدا می کند که این حرکت دولت نیز به این نوسانات دامن خواهد زد. اگر به مانند گذشته بانک‌ها ارز را از صادرکننده بخرند با این شرط که دولت چند درصد ارز را به قیمت بالاتر از صادرکننده برای حمایت از صنایع صادراتی خریداری کند، این کار باعث می‌شود صنایع و واحد‌های تولیدی جان تازه‌ای بگیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …