صفحه اصلی / اجتماعی / مواد ضدعفونی کننده تقلبی قربانی می گیرد
مواد ضدعفونی کننده تقلبی قربانی می گیرد

وزارت صمت در شناسایی انبار محتکران همچنان ناتوان است

مواد ضدعفونی کننده تقلبی قربانی می گیرد

کسب و کار نیوز- بحران کرونا در کشور پیامدهای متفاوتی از مرگ و بستری شدن مبتلایان تا کمبود و نایاب شدن مواد بهداشتی داشته است. متاسفانه به دلیل ترس و نگرانی مردم برای نجات از این بیماری، بسیاری از سودجویان بخصوص در خیابان ناصرخسرو تهران اقدام به راه اندازی بازاری برای فروش داروها و اقلام بهداشتی کرده اند که هیچ کدام از آنها نه دارای مجوز بهداشت است و نه تاثیری در بهبود بیماری دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بازارها الکل و مواد ضدعفونی کننده مانند ژل ها را در بسته بندی هایی به فروش می رسانند که در واقعیت چیزی غیر از آن است. افراد  سودجو و دلالان سلامت مردم، با چسباندن برچسب مواد ضدعفونی کننده و الکل بر روی دیگر تیوپ ها و شیشه هایی که داخل آنها آب و یا مواد غیر قابل مصرف در رابطه با این بیماری است. این افراد متانول را به جای اتانول به مردم می‌دهند در صورتی که اتانول به ریه‌ها آسیب می‌زند و باعث آسیب می‌شود و شخص مصرف‌کننده شک می‌کند که کرونا گرفته است. این در حالی است که سوداگران در سطح شهر و فضای مجازی آزادانه در حال فعالیت هستند و کسی کاری به کارشان ندارد.

مردم نیز به دلیل عدم مدیریت درست در پخش و توزیع مواد و الزامات مرتبط با این بیماری به ناچار به سمت این افراد کشیده می شوند و کلاهی گشاد بابت خرید این مواد قلابی بر سرشان گذاشته می شود. فعالیت این افراد همچنین در حالی صورت گرفته است که مبالغ بسیار بالایی نیز بابت خرید الکل قلابی و مواد ضدعفونی کننده تقلبی از مشتری دریافت می کنند. البته این اتفاقات در حالی افتاده است که به گفته مسوولان دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا ویروس به قدر کافی تأمین شده است.

مشخص نیست ناظران وزارت بهداشت چه فعالیتی انجام می دهند

اما یک منبع آگاه از حضور ده‌ها تن از دلالان جهت فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده با قیمت‌های مختلف در بازار سیاه ناصر خسرو خبر داده اند. از سوی دیگر برخی شهروندان از فروش مواد بهداشتی مقابله با کرونا در مبادی مترو خبر دادند. این در حالی است که مشخص نیست ناظران وزارت بهداشت چه فعالیتی برای مقابله با سوءاستفاده‌گران وضعیت موجود انجام می دهند. رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در این رابطه از بازداشت کلاهبرداری خبر داد که اقدام به فروش واکسن ادعایی کرونا کرده بود.

سرهنگ محسن محمودی با اشاره به بازداشت کلاهبرداری که مدعی فروش واکسن کرونا بود، در این رابطه اظهار کرد: شخصی به هویت م.ح  که در تبریز از طریق پیج خود در فضای مجازی با توجه به شرایط کنونی اقدام به کلاهبرداری با عنوان “فروش واکسن کرونا ” به قیمت ۸۰۰ هزار تومان می‌کرد توسط پلیس فتا استان آذربایجان شرقی شناسایی و دستگیر شد. رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم شهروندان هرگز به چنین خبرها و تبلیغاتی که کلاهبرداران در فضای مجازی منتشر می‌کنند اعتماد نکنند و فقط اطلاعات را در این رابطه از طریق سازمانهای مربوطه دریافت کنند.

شیوع کرونا در کشور سبب شد فصل جدیدی در زندگی مردم از لحاظ نظافت شخصی و عمومی باز شود. به ناگاه چنان شستشو و ضدعفونی کردن وسایل و آدم‌ها اهمیت پیدا کرد که مصرف آب کشور با تیرماه برابری می‌کند و کالاهایی همچون ژل ضدعفونی و مایع تمیزکننده در بازار نایاب شده است. این در حالی است که تا پیش از شیوع این ویروس، کارخانه‌های تولیدکننده مواد شوینده و ضدعفونی به رغم صادرات به عراق، افغانستان و بازار ۸۰ میلیونی داخل با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعال بودند اما اکنون که نزدیک به دو هفته از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا گذشته، این واحدهای تولیدی نتوانستند علیرغم راه اندازی خطوط تولید جدید نیاز بازار را تامین کنند.

تجربه یک خریدار

از همین محلولهای که در واقع از کارخانه های مورد حمایت وزارت بهداشت هستند خریداری کردیم که محلول ضد عفونی کننده شان درصد بالایی سرکه دارد. میخواهم بدانم این یک سو استفاده نیست؟ در زمانی که مردم سرگردان تهیه مواد ضدعفونی کننده و ژل و ماسک و دستکش هستند چرا باید مراکزی که تاییدیه وزارت بهداشت را دارند هم کم فروشی کنند؟

تکرار تجربه ناموفق مدیریت در مواقع بحران

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران

شیوع بیماری کرونا همانند دیگر مواقع بحرانی که در کشور بسیار زیاد هم اتفاق می افتد موجب شد تا بازار سیاهی برای فروش مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش به راه بیفتد. با اعلام رسمی موارد درگیر با بیماری کرونا و مراجعه مردم به داروخانه ها و خریداری تمام الزامات مرتبط با این بیماری شاهد کمیاب و نایاب شدن آن شده ایم که سوداگران با سواستفاده از شرایط ایجاد شده و نگرانی های جدی بوجود آمده فعالیت خود را برای درآمدزایی از این اتفاق آغاز کردند. این اقدامات متاسفانه همواره با بروز اتفاقات و مواقع بحران درکشور دیده می شود و تکرار آن نیز تجربه ای برای مسوولان و متولیان امر نشده است.

قطعا یکی از مصائب کشور ما در برهه‌های حساس و مواقع بروز بحران و مشکل، وجود افراد سودجویی است که با اقداماتی نظیر احتکار، کم فروشی و گران فروشی، مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد می‌کنند. در ماجرای تحریم بخشی از این اقدامات را دیدیم و حالا در مقابله و مبارزه با ویروس کرونا نیز این افراد جان و سلامت مردم و هموطنان شان را برای درآمدزایی نشانه گرفته اند. در این بین باید نظارت جدی وجود داشته باشد چراکه مصرف نکردن بسیار بهتر از مصرف کردن مواد قلابی و تقلبی است که توسط این افراد عرضه می شود.

این موضوع با سلامت و جان مردم ارتباط دارد و مسئله سیل و زلزله و… نیست که بتوان بی تفاوت نسبت به آن عمل کرد. در حال حاضر در خیابان ها و سر چهارراه ها و در اصلی ترین خیابان یعنی ناصرخسرو شاهد فعالیت این افراد هستیم که نیاز به ورود سریع برای برخورد با آنها وجود دارد. الکل ماده ای است که اگر مقادیر مصرف شده آن به حدی بیش از حد مجاز برسد جان مردم را تهدید می کند و در این کالاهایی که در ناصرخسرو عرضه می شود الکلی وجود دارد که ممکن است باعث بیماریهای کلیوی و حتی کوری شود. باید نظارت همه جانبه بر نظام توزیع با مشارکت ارگان‌های نظارتی و امنیتی انجام شود تا از مرحله تولید و تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده، شاهد نظارت دقیق‌تر و شدیدتری باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …