صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / اعلام آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با صندوق نوآوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان
اعلام آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با صندوق نوآوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان

در نشست اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با رئیس بانک مرکزی مطرح شد

اعلام آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با صندوق نوآوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان

کسب و کار نیوز - نشست هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و عضو حقوقی هیات امنای صندوق نوآوری بعدازظهر چهارشنبه در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این نشست، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، عملکرد این صندوق در دوره سوم فعالیت هیات عامل را تشریح و با اشاره به اضافه شدن تسهیلات جدید به سبد خدمات صندوق در یک سال گذشته گفت:  برای هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری تاسیس خواهد شد و علاوه بر آن در حوزه‌های تخصصی مثل نانو، نوآوری اجتماعی و تکنولوژی آینده نیز صندوق وجود دارد. در طول یک سال اخیر تسهیلات جدیدی به سبد خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده است؛ به عنوان مثال خدمات متنوعی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و اعطای ضمانت‌نامه به سبد خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان اضافه شده است. به گفته وی، ضمانت‌نامه‌های بانکی با معرفی و واسطه‌گری صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان صادر می‌شود. وحدت بر اعمال ضوابط و استانداردهای ابلاغی بانک مرکزی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد و گفت: هر استانداردی که بانک مرکزی برای نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری اعلام کند، آن را اعمال می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که اساسنامه و دستورالعمل نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری بازنگری شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه مهمی را در توسعه اقتصاد دانش بنیان بر عهده دارد

در ادامه این نشست، دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و عضو حقوقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با صندوق نوآوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان خبر داد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه مهمی را در توسعه اقتصاد دانش بنیان برعهده دارد و بانک مرکزی آماده همکاری با این صندوق است و هر کمکی که صندوق نوآوری به آن نیاز داشته باشد، بانک مرکزی از آن پشتیبانی می‌کند. وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور اصرار دارد، گفت: بر توسعه اقتصاد دانش بنیان اصرار داریم چرا که شرکت‌های دانش بنیان آینده کشور هستند و فعالیت آنها منجر به توسعه اقتصادی در کشور می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز می‌تواند بانک‌ها را برای همکاری بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان ترغیب کند.

صندوق نوآوری و شکوفایی بر کارکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری نظارت جدی دارد

در ابتدای این دیدار نیز دکتر مهدی کشمیری، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به همگرایی این صندوق با سایر بازیگران اکوسیستم فناوری اشاره کرد و گفت: در دوره جدید هیات عامل همگرایی خوبی بین نهادهای فعال در اکوسیستم فناوری و صندوق نوآوری ایجاد و از ظرفیت‌ها موجود در کشور به خوبی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری از جمله بازیگران اکوسیستم نوآوری در کشور هستند، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی بر کارکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری نظارت جدی دارد. این صندوق‌ها در استان‎ها به خصوص استان‌های کم‌برخوردار فعال شده و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از آنها پشتیبانی می‌کند. برخی از صندوق‌های پژوهش و فناوری به دانشگاه‌ها تعلق دارند که خودشان به لحاظ ضوابط مالی بر عملکرد آنها نظارت کامل دارند. سپرده نپذیرفتن، بحث جدی صندوق‌های پژوهش و فناوری است و این امر تا حدی دغدغه بانک مرکزی درباره مشکلات احتمالی صندوق‌های تامین کننده مالی در آینده را کاهش می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …